Pagina 1 van 1

Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 06 mei, 2013 20:00
door xScorxPiusx
Ik zag laatst deze video.
http://youtu.be/EO7Pp4zGe4M (Beetje rare video want hij gaat veel offtopic en jullie snappen 99% wel)
Om even kort samentevatten: Hoe gaan motoren snel kapot: Veel RPM als de motor koud is en het inrijden van een motor.



En dan hier een video over het inrijden:
http://youtu.be/HZxC69gpWo0 (Het nuttige start @ 1:30)
Kort samengevat: Inrijden doe je door veel gas te geven (Ookal staat er in de gebruikshandelijding dat je een quad of motor SLOOM moet inrijden)

Hier is de uitleg: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm



Is dit waar? Of is dit niet waar? Bijv yamaha zegt dat je niet met veel RPM moet inrijden maar de profs zeggen van wel..

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 06 mei, 2013 21:15
door Jason McCoy
Is vrij simpel. Je rijd eerst even rustig. Dan na een minuut of 5 trek je harder door maar schakel je een beetje vroeg.
Dit doe je tot je dr een tank doorheen hebt gedraait en dan kun je gewoon volgas.

Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 06 mei, 2013 21:20
door Haagje
Het moet eerst allemaal een beetje naar " elkaar " slijten.

Sowieso moet je een koude motor altijd eerst warm laten draaien. Anders draai je het blok de soep in.
Slijtage is namelijk veel groter dan.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: di 07 mei, 2013 03:15
door Ardjuh
Jason McCoy schreef: Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
Je vergeet alleen 1 ding.. profs doen niet lang met een zuiger, wat voor jouw normale tijd is voor het inrijden is
voor sommige al weer tijd om de zuiger te vervangen :wink:

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: di 07 mei, 2013 08:41
door Jazzy
Er zijn allerlei theorieën over inrijden, variërend van stationair laten lopen tot vol open trekken. Alles heeft zijn voor- en nadelen en er is dus ook niet één de beste oplossing.

Dat een motor koud het meest slijt komt simpelweg doordat de smering nog niet overal is, pas als overal een filmlaagje olie op zit is er bijna geen slijtage meer en kun je de motor belasten.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: di 07 mei, 2013 11:42
door Jason McCoy
Ardjuh schreef:
Jason McCoy schreef: Quads en crosmotoren kun je dus gewoon inrijden op de crossbaan.
Wat die gast zegt slaat nergens op. Je trekt een nieuw ding niet in zn 1 tot de toerenbegrenzer. Dat doe je ook niet als i al duizenden km heb gelopen. Simpleweg omdat dat nooit goed is
Je vergeet alleen 1 ding.. profs doen niet lang met een zuiger, wat voor jouw normale tijd is voor het inrijden is
voor sommige al weer tijd om de zuiger te vervangen :wink:
Ja klopt ook. Ik rijd nu mn blok rustiger in als vroeger. Dan pakte ik op de eerste trainingsdag het inrijden even mee. Na 2 wedstrijdweekenden kwam er dan een nieuwe zuiger in, maar goed dat was in het 125 en 250cc 2-takt tijdperk. Zal nu wel wat anders zijn met de 4 takten schat ik.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: wo 08 mei, 2013 19:24
door ACC
in rijden doe je met een scheutje buitenboord olie in de kale benzine ( als het al op gewone benzine loopt je blok )
hoe meer km hoe minder olie tot zo 500 km gebruiken
eerste 50 km variabele snelheid ( rustig tot middel hard )
daarna opbouw en langere tijden hard rijden

kan zeggen met 3 blokken de cilinders klokgaaf waren ingereden en niets mis was
de rest hield het wat minder lang uit ( chineese meuk )

vandaar ben ik van merk overgestapt

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: wo 08 mei, 2013 20:06
door Jason McCoy
500km? Een quad? Zou eens beginnen met dat te delen door 10. 50 tot 100 km inrijden is zat. Zelf kijk ik niet zo nauw, ding eerst goed op temperatuur rijden en dan lekker doorrijden.
Op tijd schakelen enz. De laatste 10 jaar heb ik al geen blok meer stuk gereden, maakt niet uit of het dan 2 of 4 takt is.

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de techniek de laatste 10 a 15 jaar zoveel verbeterd is dat inrijden nouwelijks meer nodig is.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: do 09 mei, 2013 01:53
door Ardjuh
Buitenboord motor olie in je benzine (4-takt) gooien is echt grootste onzin ooit, waarom zou je je brandstof en alles gaan vervuilen? Olie brand slechter als benzine en gaat dus roeten, slechter lopen etc....

Inlopen vroeger was idd belangrijker, was alles wat minder nauwkeurig en moest echt alles op elkaar in slijten. Denk zelf dat het met inrijden vooral gaat om alles ff te laten zetten. Pakkingen enzo ff de tijd geven om "te afdichten", en mocht er iets niet lekker zitten merk je dat vaak sneller als je wat rustiger doet dan dat je hem gelijk vol gas hengst. :D + dat je alle eventuele vervuiling in je olie gaat krijgen en dat naar je olie filter brengt.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: do 09 mei, 2013 05:43
door ACC
om te beginnen rij ik niet op euro 95 :braak:
euro 98 of race benzine gaat er bij mij in :buig:
tank dus bij BP en bestel het daar ook
more octaan is the way to go :idea:
kost wel maar dan heb je ook wel wat meer boem in je cilinder
onnodig ? misschien wel
duur ? ja
leuk ? zeker weten

vandaar de buitenboord twee tact olie die bij de benzine gaat tijdens het inrijden
waarom gebruik ik dan niet de twee tact olie voor brommers ?
nou deze koekt aan op die extreme temperaturen en is ongeschikt :afgestudeerd:

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 13 mei, 2013 13:42
door JohnBeton
maar door olie in je benzine te doen gaat je mengsel toch armer worden.
Armer mengsel = hogere temperatuur.

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 13 mei, 2013 17:31
door ACC
dat zal gerust zo zijn
maar er word niet 1 op 50 gemengd
1 op 250 komt eerder in de buurt misschien meer ( 1 of 2 dopje per 20l tank )
exacte verhouding hou ik voor me
dus het is te verwaarlozen met olie wat het octaan ruim weer goed maakt :lol: :stupid: :applaus:

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: ma 13 mei, 2013 18:13
door Jason McCoy
zinloos dus. zeker omdat een 4 takt zichzelf al smeert en je juist die eertse slijtage perfect wil hebben

Re: Most New Engine Damage is Caused by...

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 15:33
door aroundinafrica
hopla

wil hier ff op inhaken ,,

ik gebruik ook 2 takt olie ,om te smeren,,maar dat is niet voor benzine motor,, is voor onze v8 deutz diesel,,,en waarom smeren we ,,omdat de hedendaagse diesel zo schraal is ,,wat brandstof pompen,verstuivers niet ten goede komt,,zeker voor de oudere diesels,,geeft veel onnodige slijtage zit zelfs biodiesel bij ,,bah bah
ik gebruik 1 ltr op 300 ltr diesel....

maar voor benzine hebt het volgens mij geen nut ,omdat je daar niet met verstuivers zit,,