Pagina 1 van 2

Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 13:44
door Meelmuis
Hallo allemaal,

Voel me een beetje lullig. Heb al meerdere posts geopend en daarin is al meerdere keren aangegeven dat waarschijnlijk mijn koppeling versleten is. Ik was nog niet echt overtuigd, omdat de voorbeelden niet helemaal overeen kwamen met mijn situatie. Nu blijkt dat jullie toch allemaal gelijk hadden :oops: , dus mijn excuses.

Nu, ik wil mijn koppeling gaan vervangen. Maar dan de vraag, door welk merk? En compleet met veren, stalen platen en frictieplaten? Of alleen de frictieplaten? Ik weet het niet. Mag er op dit forum trouwens over merken gesproken worden?

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 14:03
door Jason McCoy
Er mag over merken gesproken worden. Wel was het handiger geweest om al je vragen gewoon in 1 topic te houden want nu weten we bijvoorbeeld niet wat er nou precies mankeerde.

In de koppelingsets zitten vaak complete sets dus met veren erbij. Zowiezo zou je die het best mee vervangen.
Stalen platen kun je vaak wel hergebruiken. In de platen zitten soort van holletjes. Als je die nog goed ziet dan kun je de stalen platen gewoon hergebruiken. Wel even lekker opschuren natuurlijk.

Als je een set pakt van bijvoorbeeld Moose dan zit gewoon alles erbij inclusief de pakkingen

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 14:39
door Meelmuis
Je hebt gelijk, zal het volgende keer inderdaad gewoon in één topic houden.

Ik heb zitten kijken naar de DRFC van EBC (met carbon), maar een vriend van mij gaf me aan dat dat voor mij helemaal niet interessant is en gewoon beter een standaard set kan kopen. Heb dus nu de EBC CK2290 op het oog met de CSK058 (veren). Ik ga er dan even vanuit dat de stalen platen OK zijn, dat moet ik nog checken. Zit dan op ongeveer 75 euro dan alleen nog pakking erbij.
Ik vraag me nu alleen af of ik niet toch beter de DRFC kan pakken. Er zijn zoveel verschillende soorten. Zal er veel verschil zitten (uitgezonderd prijs misschien) tussen EBC en Moose?

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 16:03
door Jason McCoy
Welnee joh, t is allemaal made in taywan he.

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 16:16
door Meelmuis
Dus dan kan ik ook net zo goed een complete set van tusk halen ? :D

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 16:35
door Jason McCoy
Gewoon een goedkoop immitatie setje halen joh, zijn net zo goed als die dure dingen. Ik heb er tenminste nooit problemen mee

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 16:42
door Meelmuis
Ja inderdaad. Noem eens een imitatiemerk dan die jij gebruikt. Ik heb alleen tusk gevonden als een van de goedkopere.

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 16:47
door Jason McCoy
Ik weet niet, kan geen verpakking meer vinden ervan. Haal altijd gewoon bij mn dealer. Laatst voor mn blaster waren zn 35 euro
. Platen en veren, geen stalen platen

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 17:57
door JohnBeton
er zit wel verschil in goedkopere setjes, de ene slijten al sneller als andere.
Ik heb die van EBC al zelf gebruikt, en ben daar wel tevreden van.

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: di 04 jun, 2013 18:21
door jeoentjuh
JohnBeton schreef:er zit wel verschil in goedkopere setjes, de ene slijten al sneller als andere.
Ik heb die van EBC al zelf gebruikt, en ben daar wel tevreden van.
en je olie word sneller slecht van die goedkope setjes
beter iets meer betalen voor goed spul

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: do 13 jun, 2013 23:31
door Meelmuis
Nou, ik heb een nieuwe EBC kit gehaald. Vanavond de deksel en oude koppeling los gehaald. Ik moet zeggen dat alles er (naar mijn idee) redelijk goed uit ziet. Ik voel zelfs op elke plaat nog bijna even veel relief als op de nieuwe platen.

Er zit op een drietal plekken een kleine vertanding, maar denk dat ik die met een schuurpapiertje wel kan weg schuren.

Afbeelding

Tevens zitten er 2 ringen tussen (zie foto, de middelste) waarvan ik niet echt kan terug vinden of ze er horen. Kan iemand dat vertellen?

Afbeelding

Alvast bedankt.

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: do 13 jun, 2013 23:53
door Jason McCoy
Jup, koppeling is als volgt opgebouwd.
Koppelingsplaat - stalenplaat - dunne koppelingsplaat met daarin de dunne metalen ring en de gehobbelde ring (veer) - stalen plaat - koppelingsplaat - stalen plaat en zo verder tot je eindigt met een koppelingsplaat

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: vr 14 jun, 2013 09:10
door Meelmuis
Jason McCoy schreef:Jup, koppeling is als volgt opgebouwd.
Koppelingsplaat - stalenplaat - dunne koppelingsplaat met daarin de dunne metalen ring en de gehobbelde ring (veer) - stalen plaat - koppelingsplaat - stalen plaat en zo verder tot je eindigt met een koppelingsplaat
Hoi jason,

Dank je voor je reactie. Als ik de huidige platen zie dan vind ik niet dat de eerste plaat echt dunner is dan de rest. kun je dat op de foto ook zien? Ik heb de nieuwe platen al in de olie liggen en had niet echt zin vanochtend om vieze handen te krijgen, maar weet wel dat alle platen, op één na, een inkeping hebben, zoals op de onderste plaat van de foto. In de oude platen zit overigens maar één plaat met die inkeping. Kan het zijn dat het de codering precies omgedraaid is? Dat op de nieuwe set de plaat zonder inkeping de eerste plaat is? En even voor de zekerheid, je volgorde is toch vanaf de "binnenkant" van het blok, naar buiten toe?

Afbeelding

Alvast bedankt.

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: vr 14 jun, 2013 09:35
door Jason McCoy
Dan bedoel ik smaller. De meeste platen zijn zeg maar een cm hoog en 1 is maar een mm of 5. Die bedoel ik

Re: Advies : Koppeling

Geplaatst: vr 14 jun, 2013 09:48
door Meelmuis
Jason McCoy schreef:Dan bedoel ik smaller. De meeste platen zijn zeg maar een cm hoog en 1 is maar een mm of 5. Die bedoel ik
Dus de afstand waar de pijl staat....

Afbeelding