Pagina 1 van 5

Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontluchting

Geplaatst: wo 07 aug, 2013 22:50
door Meelmuis
Hallo allemaal,

Nou, 2 weken nadat ik de steller van de kleppen vervangen heb en de quad weer super reed, heb ik weer iets.
Gisteren reed ik (nog wel in de file) terug naar huis en merkte plots dat de quad "zwaar" werd. Hij accelereerde merkbaar minder en ik hoorde een donkerder geluid. Eenmaal thuis hoorde ik weer een tik(je) en zag tot mijn verbazing rook onder het zadel uit komen. Na de luchtfilter open te hebben, zag ik dat deze rook uit de carterontluchting komt. Ik heb voor de zekerheid mijn klepspeling maar eerst weer gecontroleerd en dat ziet er ogenschijnlijk goed uit. Ook staat de nokkenasketting op tijd en goed onder spanning.
Wat ik nu denk is dat er iets met de zuigerveren is.. Heb nog geen compressie gemeten, want heb nog geen (passende) meter. Maar kan het misschien nog iets anders zijn? Of kan er iets anders zijn waar ik niet aan denk?

Alvast bedankt met het mee denken....

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: wo 07 aug, 2013 23:03
door HondaTRX450r
Dit probleem zag ik vandaag op een Amerikaans forum daar zeiden ze dat die nieuwe "Ringen" nodig had .. Vraag me niet wat ze ermee bedoelen haha.


I have an 04 450 and I don't know why there is white smoke coming out of the breather hose. Anything will help. Thanks
Blow by. Need new rings.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 07:28
door minivtec
zuigerveren bedoelen ze denk ik.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 11:36
door Jason McCoy
Ligt aan de kleur van de rook he.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 13:47
door Meelmuis
Jason McCoy schreef:Ligt aan de kleur van de rook he.
Ik meen dat het donkere rook was. Welke kleur zou het zijn dan als het de zuigerveren zijn? Vanavond compressie meten. Kon niet zo snel vinden hoeveel compressie er moet zijn. Weet iemand dat zo?

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 14:29
door Jason McCoy
Blauwe rook is olie die verbrand.
Witte rook is meestal water of koelvloeistof.
Zwarte rook is doorgaans brand. Dus zeg maar een kering die verband oid.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 14:50
door Meelmuis
Jason McCoy schreef:Blauwe rook is olie die verbrand.
Witte rook is meestal water of koelvloeistof.
Zwarte rook is doorgaans brand. Dus zeg maar een kering die verband oid.

Mijne is luchtgekoeld dus 2e valt af. Hoop niet de derde. Kan ik tuurlijk alleen zien als alles open ligt. Oliepeil was wel goed. Kan er olie verbranden door kapotte veren? Dat het langsaf de cilinder in gaat en de verbrandingsrook terug uit? Is dat trouwens de carter die ruimte?

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 16:09
door Jason McCoy
Dat zou dan geen olie zijn maar slecht verbrande brandstof. Die geeft ook een kleur natuurlijk. Als je zuiger/zuigerveren versleten zijn dan kan het zijn dat hij valse lucht trekt en dus gaat roken.
Daar zit idd je carter ja.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 16:38
door sjmallie94
Normaal zijn je zuiger veren versleten waardoor je onderdruk in je carter krijgt en je olie naar je carter ontluchting in gaat.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 18:17
door Meelmuis
Ok, maar als ie uit het carter gaat roken, minder vermogen heeft en meer lijkt te vibreren, wat zou je dan als eerste checken? Ik heb de klepspeling al gecontroleerd en alles staat op tijd.

Eigenlijk wil ik zeggen dat ik zelf denk aan de veren, maar hoe kan ik het beste de diagnose doen.. ga straks compressie meten als ik thuis ben. Maar kan er niet vanuit gaan dat mn kleppen goed zijn. Moet eigenlijk zon cameratje hebben...

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 18:39
door Jason McCoy
Als je kleppen lekken dan komt er geen rook uit je carterontluchting.
Tenzij je een backfire hebt je carb in en die ontbrand, maar dan komt je rook uit je luchtfilter en niet uit je carterontluchting

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 20:05
door sjmallie94
Als je zuiger veren versleten zijn dichten die niet meer goed af, daardoor gaat de compressie wat die opbouwt langs de zuiger naar beneden naar je carter dus.

Doordat je compressie verlies hebt heb je ook minder vermogen.

Dit heeft helemaal niks met je kleppen te maken, als er olie langs je kleppen zou komen, komt er rook uit je uitlaat en niet bij je carterontluchting.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 21:23
door JohnBeton
als het echt uit de carterontluchting komt zullen het uw segmenten (zuigerveren) wel zijn, die versleten zijn, zoals smallie zegt.
Als het via de inlaat rookt, kan het ook wel een inlaatklep zijn die blijft hangen of niet sluit.

Ik zou eerst de kleppenspeling meten en nakijken, en als dat allemaal normaal is, ga je het blok wss moeten opendoen, en zuiger en cilinder opmeten.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 22:17
door sjmallie94
Als die niet sluit dan is zo wie zo al afgelopen :P dan zal die helemaal niet meer lopen.

Voor beste moet je de zuiger compleet vervangen en niet alleen de zuiger veren, je cilinder moet je na kijken op krassen warm loper, of anderen beschadigen, beste laten op meten of je die nog gebruiken kan, anderen even laten hoonen en overmaat zuiger.

Re: Raptor 350 : Minder vermogen en rook door carterontlucht

Geplaatst: do 08 aug, 2013 22:33
door Jason McCoy
Idd zoals smallie zegt. Maar ik denk niet dat t de kleppen zijn. Zou niet weten hoe er dan rook in je carter ontluchting komt.

Wat ook kan maar ik hoor je daar niet over is dat je koppeling is versleten er daardoor verbrand.
Dan zou je motor echter wel gewoon goed oppakken en snel op toeren komen.
Dan ga je eigenlijk veel meer toeren maken.
Overigens kun je dat ook wel ruiken want dat geeft een gruwelijk penetrante rot lucht