Pagina 1 van 2

Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 15:44
door Meelmuis
Heb vorige week mijn blok voorzien van nieuwe zuiger en veren (overmaat). De cilinder is geslepen.
Heb er nu ongeveer 40KM inrijden op zitten. Het blok loopt erg mooi en trekt ook zeker goed op, maar toch had ik het idee dat ik (vooral in z'n 6 toeren maken) vermogen mis. Ik heb daarom zojuist mijn compressie gemeten, dat had ik nog niet gedaan. Tot mijn verbazing geeft ie aan dat ik 6 KpA compressie heb. Terwijl 8 de minimum is. Heb al gekeken of ik ergens een lek voel bij de cilinder of cilinderkop, maar dat is niet het geval. Mijn inziens kan het alleen uit de cilinderpakking, koppakking, of kleppen lopen, wat voor minder compressie kan zorgen. Aan de kop heb ik niets gedaan, aangezien de compressie meting voor de revisie op 8 KpA zat en dus goed was. Nu heb ik een aantal vragen:

* Kunnen de kleppen de zuiger raken als deze open staan en de zuiger op TDC staat? Ik zie inkepingen op de zuiger zitten. Misschien hebben ze elkaar geraakt in een onoplettend moment bij het terug in elkaar zetten....
* Ik kwam er later achter dat er op de zuigerveren tekst staat en dat deze schijnbaar volgens de procedures naar boven moeten wijzen bij montage. Ik heb dit niet gecontroleerd en er bestaat dus een kans dat deze andersom zitten. Zou dit een verschil kunnen maken?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 16:21
door mx jake
je kleppen kunnen je zuiger idd raken als je iets verkeerd gedaan heb
misschien is er een klepzitting beschadigt of een klep iets krom
en als je zuigerveren ondersteboven zitten ga je dit zeker merken
compressie verlies en olie verbruik

normaal gezien kan je gemakkelijk controleren of je kleppen lekken
door een vloeistof in je inlaat of uitlaatkanaal te laten lopen
als je kleppen 100% sluiten zou de verbandingruimte dan droog moeten blijven

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 17:15
door Meelmuis
mx jake schreef:je kleppen kunnen je zuiger idd raken als je iets verkeerd gedaan heb
misschien is er een klepzitting beschadigt of een klep iets krom
en als je zuigerveren ondersteboven zitten ga je dit zeker merken
compressie verlies en olie verbruik

normaal gezien kan je gemakkelijk controleren of je kleppen lekken
door een vloeistof in je inlaat of uitlaatkanaal te laten lopen
als je kleppen 100% sluiten zou de verbandingruimte dan droog moeten blijven
Daar was ik al bang voor. Het is me inderdaad ook opgevallen dat er wat blauwe rook uit de uitlaat komt bij gas in de hogere toeren. Begrijp me goed, ik heb niet de 2 veren verwisseld, er is een kans dat de markering van de veren niet naar boven wijst maar naar beneden. Bestaat er kans dat er hierdoor schade aan de cilinder ontstaat? Anders haal ik alleen de cilinder eraf, check de kleppen en draai de veren.

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 19:01
door yamahakoppel
yamahakoppel schreef:ik wacht ongeduldig af naar het volgende topic " moter stuk 500km na revisie hoe kan dit" :?
:shock: is eerder een nieuw topic dan wij dachten :oops: maar ja is nog niet kapot

sorry kon het niet laten om het er even in te vrijven :oops:

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 19:22
door Jason McCoy
:lol: :lol:

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 19:37
door Meelmuis
sorry kon het niet laten om het er even in te vrijven :oops:[/quote]

Whoehaha, DAT kan ik wel waarderen die humor :D .
is ook eerder dan ik had verwacht. Maarre het is nog niet kapot he. Nou ja nog niets geconstateerd. Aangezien de symptomen overeen komen zoals mx jake zegt verwacht (hoop) ik dat ik de veren ondersteboven heb geplaatst. Ach ja al doende leert men he :verymad:
maar hoop dat iemand.me.nog kan vertellen of zoiets schade kan veroorzaken...

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 23:21
door Meelmuis
Nou, meteen maar begonnen. Blok er weer onderuit en cilinder eraf. De bovenste veer zat goed, de middelste veer zat inderdaad ondersteboven. Deze maar omgedraaid. Kan deze zuigerveer hergebruikt worden of kunnen daar problemen door ontstaan? De koppakking moet zeker vervangen worden, dus doe voor de zekerheid toch ook maar de cilinderpakking.

Daarnaast heb ik vloeistof in de kanalen gespoten en de uitlaatklep sluit goed af. Bij de inlaatklep loopt drupsgewijs wat vloeistof door. Sluit dus niet helemaal af. Even kijken of polijstpasta voldoende is of dat de kleppen opnieuw ingeslepen moeten worden.

Op de zuiger is ook te zien dat de verbranding niet helemaal goed was: Maar dat kan wellicht door de veer of lekkende klep komen... Wordt vervolgd...

Afbeelding

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 08:16
door tjobbie
Gelijk ook nieuwe klepseals erin zetten.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk 4

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 11:45
door Jason McCoy
Lijkt erop dat je carter delen ook al lekken

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 12:07
door Meelmuis
Jason McCoy schreef:Lijkt erop dat je carter delen ook al lekken
Nee, dat is olie die ik gelekt heb..

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 15:13
door NillesGilles
dit is een geval van opnieuw honen en nieuwe set zuigerveren monteren.
De scherpte van de hoongroeven is ervoor om een zo snel mogelijke inslijting van de veren te verzorgen.

het geheel is nu al min. 40 km op elkaar ingesleten. die inslijting zit dus al in de veren!!
als je de boel nu gaat omdraaien krijg je dat er nooit meer uit.

dus....uithuilen en opnieuw beginnen!

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 15:19
door Meelmuis
NillesGilles schreef:dit is een geval van opnieuw honen en nieuwe set zuigerveren monteren.
De scherpte van de hoongroeven is ervoor om een zo snel mogelijke inslijting van de veren te verzorgen.

het geheel is nu al min. 40 km op elkaar ingesleten. die inslijting zit dus al in de veren!!
als je de boel nu gaat omdraaien krijg je dat er nooit meer uit.

dus....uithuilen en opnieuw beginnen!
Dat is echt k*t. Gewoon voor mijn beeldvorming, wat gebeurd er als ik gewoon de veer draai en alles opnieuw monteer? Heb ik dan alleen een slechter presterende motor (minder compressie) ? Of heb ik nog kans dat die inslijting zeg "halverwege" is...
Ja, ik ben eigenwijs... :oops:

Bedoel je dat ik gewoon de cilinder "lichtjes" laat honen, en dezelfde zuiger met nieuwe zuigerveren gebruik?

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 15:31
door NillesGilles
De "scherpte" is nu van de toppen van de groeven dus opnieuw laten honen en enkel nieuwe veren monteren (niet ondersteboven) :D

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 20:51
door Jason McCoy
Nieuwe zuiger ook monteren. Je geeft zelf aan dat 8 kpa t minimum is en dat je voor de revisie 8 kpa meete. Dus je zuiger is dan aan vervanging toe ook.

Re: Raptor 350 : Te weinig compressie

Geplaatst: do 22 aug, 2013 20:54
door NillesGilles
Niet nodig, hij heeft net een verse