Pagina 1 van 1

Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 08:55
door Stevo
Als ik een groter tandwiel verhouding laat steken,
Dan ga ik meer koppel hebben op lange afstanden.
Maar verlies ik daardoor ook meer vermogen bij het optrekkenof blijft dat hetzelfde ?

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 09:31
door Jason McCoy
Je koppel veranderd niet uiteraard. Koppel zit m in je blok, dat heeft niks met tandwielen te maken.
Hij zal wel iets minder hard trekken maar dat merk je op de weg niet echt. zou t wel zowiezo doen hoor. Op die manier draait je blok minder toeren bij hogere snelheden en dat geeft dus minder slijtage en rijd ook lekker in je cruize gebied. Rond de 80-90 zit je in een beter toerengebied

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 10:05
door Stevo
Aah ok,
Ja ik ga soms lange afstanden maken dus dan is dat een goede keuze ?

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 11:09
door Jason McCoy
Met platte wegbandjes zowiezo.

Boncari wisselt zelfs tandwielen als i de weg op gaat voor wat langere ritten.
Verschil zit m ook in de grote van de band natuurlijk. Zou je de quad op de standaard banden gaan rijden dan is het niet perse nodig op de kleine wieltjes vind ik t wel een must anders zit je vol op toeren als je 110 rijd, dat is geen doen

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 12:02
door Ardjuh
PK veranders niet, koppel wel!

Koppel is resultaat van kracht x arm, door met je tandwielen te spelen verandere je de arm. Dus ook je koppel... je koppel dat uit je blok komt blijft echter hetzelfde.

Een hele lichte vertanding geeft als resultaat een heel hoog koppel op je achterwielen, echter als je op trekt vliegt dan je toerental heel snel omhoog in verhouding tot de snelheid. Dit houd in dat als je maar heel kort dat hele hoge koppel hebt en daarna zakt het weer in, door je tandwiel verhouding zwaarder te maken krijg je minder koppel op je achterwielen maar is het wel beter uit gespreid. :wink:

Met de raptor bleef ik ook tandwielen wisselen, des te kleiner de wielen... de zwaarder de vertanding. En dan nog lichtere vertanding als het profiel grover word. :D Is beetje uit proberen, tandwielen kosten de wereld niet... en verschild per persoon en quad wat ze fijn vinden rijden.

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: vr 06 sep, 2013 19:51
door Stevo
Aah ok thx voor de uitleg ! :)
Momenteel komen er gewone baanbanden op maar na loop van tijd , komen er laag profiel bandjes op

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: za 07 sep, 2013 23:02
door Darkzero
andere tandwielen geeft echt wel een groot verschil in rpm.
kijk maar es in dit topic: http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =8&t=43383

Re: Groter tandwielverhouding voor weg

Geplaatst: zo 08 sep, 2013 20:21
door Stevo
Net gelezen,
Doet idd veel zo te zien.
Ja heb het maten veranderen
Dus ik zal het verschil niet merken want heb niet gereden met de standaard tandwielen