2 Takt V.s 4takt op harde crossbanen
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 115
- Lid geworden op: za 07 sep, 2013 23:13
- Locatie: Herveld!!
2 Takt V.s 4takt op harde crossbanen
hallo ik heb gewoon een simpele vraag:
waarom zie ik zo veel banshee's op de weg ligen (verlaagt verbreed wegbanden er onder )
waarom zie ik weinig banshee's (banshee blok) op de cross baan (klei banen) zand zie je ze al helemaal nooit
als ik mocht kiezen
Yamaha blaster op de weg
banshee op een klei baan
yfz 450 op een zandbaan
waarom zie ik zo veel banshee's op de weg ligen (verlaagt verbreed wegbanden er onder )
waarom zie ik weinig banshee's (banshee blok) op de cross baan (klei banen) zand zie je ze al helemaal nooit
als ik mocht kiezen
Yamaha blaster op de weg
banshee op een klei baan
yfz 450 op een zandbaan
Laatst gewijzigd door PerryYamaha op vr 24 apr, 2015 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha! Crossen!
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Yamaha quads
Je trekt een heel scheef vergelijk.
Het is 2013. Een 2 takt gaat het altijd afleggen tegen een 4 takt. Puur omdat een 4 takt veel makkelijker rijd. Een veel hoger koppel heeft en je veel minder hoeft te werken.
Een banshee op een crossbaan kom je om die reden niet meer tegen. Je blijft aan het schakelen, waardoor je gewoonweg een 450 nooit bij kunt houden.
Banshee's worden niet meer gemaakt. De Banshee's die nog rijden en je hier op t forum ziet staan meestal op kenteken en zijn van echte liefhebbers die er bakken geld in stoppen om hem op zondagmiddag voor een ritje uit de garage te halen. Deze mensen crossen er niet mee en rijden op de weg, Dus verlaagt, verbreed en op straatbanden.
Natuurlijk zijn er liefhebbers die nog steeds met Banshee's crossen. Neem bijvoorbeeld Bizon, echter is ook hij een liefhebber en heeft ook een 450 ernaast.
Ga het verschil maar eens zelf ervaren. Een banshee is een erg vette machine en de rijervaring is geweldig. Ga je dan je tijdwaarnemingen bekijken dan ben je met je shee langzamers als met een 450. Dus tja...
Het is 2013. Een 2 takt gaat het altijd afleggen tegen een 4 takt. Puur omdat een 4 takt veel makkelijker rijd. Een veel hoger koppel heeft en je veel minder hoeft te werken.
Een banshee op een crossbaan kom je om die reden niet meer tegen. Je blijft aan het schakelen, waardoor je gewoonweg een 450 nooit bij kunt houden.
Banshee's worden niet meer gemaakt. De Banshee's die nog rijden en je hier op t forum ziet staan meestal op kenteken en zijn van echte liefhebbers die er bakken geld in stoppen om hem op zondagmiddag voor een ritje uit de garage te halen. Deze mensen crossen er niet mee en rijden op de weg, Dus verlaagt, verbreed en op straatbanden.
Natuurlijk zijn er liefhebbers die nog steeds met Banshee's crossen. Neem bijvoorbeeld Bizon, echter is ook hij een liefhebber en heeft ook een 450 ernaast.
Ga het verschil maar eens zelf ervaren. Een banshee is een erg vette machine en de rijervaring is geweldig. Ga je dan je tijdwaarnemingen bekijken dan ben je met je shee langzamers als met een 450. Dus tja...
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Yamaha quads
voor gewoon recreatief gebruik (dus geen wedstrijden want daar heb ik geen ervaring mee) kan je met banshees prima crossen, doe het zelf ook en bevalt me prima
Yamaha banshee
Re: Yamaha quads
Op een of andere manier vind ik het altijd wel zonde om te zien dat
een banshee, en meer in het algemeen een quad, helemaal verlaagd en
verbreed is etc en alleen maar voor de weg gebruikt kan worden.Maar dat
is een persoonlijk iets denk ik.
Ik rijd dan eigenlijk ook nooit op de weg met de quad, misschien is dat het ook.
een banshee, en meer in het algemeen een quad, helemaal verlaagd en
verbreed is etc en alleen maar voor de weg gebruikt kan worden.Maar dat
is een persoonlijk iets denk ik.
Ik rijd dan eigenlijk ook nooit op de weg met de quad, misschien is dat het ook.
_____________________________
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 118
- Lid geworden op: vr 18 jan, 2013 20:53
- Locatie: Heerlen
Re: Yamaha quads
Ben ik het helemaal mee eens yiar. Vind een quad ook gemaakt om te crossen, rij zelf ook vooral off road. Neemt niet weg dat ik een verlaagde/ verbrede quad wel mooi uit vind zien.
Woon in zuid limburg en hebt hier hele mooie off road stukken.
Rij zelf alleen op de weg als "verbindingsstukken" maar off road / enduro is het mooist.
Woon in zuid limburg en hebt hier hele mooie off road stukken.
Rij zelf alleen op de weg als "verbindingsstukken" maar off road / enduro is het mooist.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Yamaha quads
Dat is smaak, de 1 doet dit en de ander dat. 4x4 rijders vinden crossquads niet alles en zo is overal wat voor te zeggen he
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Yamaha quads
bij de enduro's kom je tegenwoordig terug wat meer banshees tegen.
Is ook minder intensief, weinig of geen springbergen, en hier en daar langere stukken.
Is ook minder intensief, weinig of geen springbergen, en hier en daar langere stukken.
Re: Yamaha quads
Ik ga het anders doen volgend jaar:
Blaster voor cross/trails, omdat ze zo licht en wendbaar zijn.
Banshee voor op de weg omdat de ervaring niet te evenaren is
Verder blijf ik erbij, als je vind dat een 2takt niet op de weg hoort, zijn er 2 redenen:
-Hij is verkeerd afgesteld, door middel van tandwielverhouding OF je hebt de verkeerde onderdelen erop (low range onderdelen gemengd met bv. mid range, dit kan gewoon niet werken)
-Je kan gewoon niet met een 2takt rijden.
Steek 1000euro in een banshee, steek 1000 euro in een yfz....Qua performance zal er weinig verschil zijn (wegligging is natuurlijk iets anders, een yfz ligt veel beter, daarom dat er zoveel hybrides gemaakt worden)
Eeuwig durende discussie, uiteraard verdedig ik de 2takt
Blaster voor cross/trails, omdat ze zo licht en wendbaar zijn.
Banshee voor op de weg omdat de ervaring niet te evenaren is
Verder blijf ik erbij, als je vind dat een 2takt niet op de weg hoort, zijn er 2 redenen:
-Hij is verkeerd afgesteld, door middel van tandwielverhouding OF je hebt de verkeerde onderdelen erop (low range onderdelen gemengd met bv. mid range, dit kan gewoon niet werken)
-Je kan gewoon niet met een 2takt rijden.
Steek 1000euro in een banshee, steek 1000 euro in een yfz....Qua performance zal er weinig verschil zijn (wegligging is natuurlijk iets anders, een yfz ligt veel beter, daarom dat er zoveel hybrides gemaakt worden)
Eeuwig durende discussie, uiteraard verdedig ik de 2takt
Re: Yamaha quads
Idd de eeuwige discussie. Een Banshee koop je niet zomaar. Persoonlijk vind ik ook niet dat je daar een SM van moet maken. Lekker crossen, da's het beste met een Banshee.
Op de crossbaan gaat zeker met een Banshee, maar een 450 ga je moeilijk kunnen bijhouden. Zeker als het heel losse/mulle zand is, maakt een 2takt veel minder kans. (zoals hierboven ook al gezegd)
Opzich heb ik wel spijt dat ik mijn Banshee weggedaan heb, maar ik kon er niet meer mee off-road rijden aangezien het een te groot risico werd zonder homologatie.
Op de crossbaan gaat zeker met een Banshee, maar een 450 ga je moeilijk kunnen bijhouden. Zeker als het heel losse/mulle zand is, maakt een 2takt veel minder kans. (zoals hierboven ook al gezegd)
Opzich heb ik wel spijt dat ik mijn Banshee weggedaan heb, maar ik kon er niet meer mee off-road rijden aangezien het een te groot risico werd zonder homologatie.
Yamaha YFZ480Build in progress
Re: Yamaha quads
Een banshee heeft praktisch hetzelfde blok als een rd 350 (baanmoto)
Dat is mijn excuus om er toch een SM van te maken
Dat is mijn excuus om er toch een SM van te maken
Re: Yamaha quads
banshees scoren thans goed bij supermotard.
Vrij lang chassis, als je die verlaagt is dat een stabiele quad.
En bij SM hou je hem sowieso hoog op toeren.
Vrij lang chassis, als je die verlaagt is dat een stabiele quad.
En bij SM hou je hem sowieso hoog op toeren.
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 115
- Lid geworden op: za 07 sep, 2013 23:13
- Locatie: Herveld!!
Re: Yamaha quads
Zo das lang geleden dat ik op dit topic heb gekeken wist niet eens meer dat ik dit ooit heb aan gemaakt.
Maar t lijkt me nog steeds mooi om met een 2Takt op een harde baan te crossen. heb dat helaas nog nooit kunnen doen.. naja op een standaard blaster in 2013. Maar na wat cross ervaring heb ik wel ondervonden dat een 4takt veel makkelijker rijd dan een 2 takt. Op echt heel mul en zwaar zand zoals in Berghem enz. kun je niks met een 2takt ten opzichte van een 4takt.
Maar ik heb nu wat op Marktplaats gezien!
een Honda TRX met een TM300cc 2takt blok zou dit iets zijn op een harde baan?
Wat doet dan wel tussen de 450's rijden want in de Junioren (250) klasse mag je maar met een 2 takt tot 144 cc.
Wat denken jullie? een 2 takt met 300cc en 60 PK tegen Bijvoorbeeld een Yamaha YFZ450R (injectie dus)
zal dat kans maken?
foto's zullen voor zich spreken. Mooi gebouwde machine in iedergeval.
Dus wat denken jullie hiervan?
graag jullie reactie's!
Maar t lijkt me nog steeds mooi om met een 2Takt op een harde baan te crossen. heb dat helaas nog nooit kunnen doen.. naja op een standaard blaster in 2013. Maar na wat cross ervaring heb ik wel ondervonden dat een 4takt veel makkelijker rijd dan een 2 takt. Op echt heel mul en zwaar zand zoals in Berghem enz. kun je niks met een 2takt ten opzichte van een 4takt.
Maar ik heb nu wat op Marktplaats gezien!
een Honda TRX met een TM300cc 2takt blok zou dit iets zijn op een harde baan?
Wat doet dan wel tussen de 450's rijden want in de Junioren (250) klasse mag je maar met een 2 takt tot 144 cc.
Wat denken jullie? een 2 takt met 300cc en 60 PK tegen Bijvoorbeeld een Yamaha YFZ450R (injectie dus)
zal dat kans maken?
foto's zullen voor zich spreken. Mooi gebouwde machine in iedergeval.
Dus wat denken jullie hiervan?
graag jullie reactie's!
Yamaha! Crossen!
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Yamaha quads
Dat blijf je nog niet bij.
Maar ik vraag me bij deze quad wel af hoe warm je koelvloeistof word. De uitlaat loopt rakelings langs je radiateur
Maar ik vraag me bij deze quad wel af hoe warm je koelvloeistof word. De uitlaat loopt rakelings langs je radiateur
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 115
- Lid geworden op: za 07 sep, 2013 23:13
- Locatie: Herveld!!
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Yamaha quads
Omdat ik me niet voor kan stellen dat een TM 2 takt blok 60 pk heeft. Tenzij die echt super is opgefokt. Maar dan nog heeft een 450 het voordeel dat i een veel grotere powerband heeft en je dus niet zo op toeren hoeft te blijven. Vooral na een 20 minuten rijden heeft de 450 rijders het veel makkelijker is isie nog fitter dan een 2 takt rijder
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland