Pagina 1 van 3
afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:25
door raptor1980
Hoi, ik heb tijd terug een raptor uit 2006 gekocht. Merk alleen dat ie minder fel word als ie echt warm is. Vriend zei dat ik de brandstof moet afstellen. Ken met gasnaald of gasschroef. Naald zit op onderste ring, dus naald op ut kortst. Schroef is 2,25 keer uitgedraaid. Bougie is lichtgrijs van kleur. Waar kan ik het beste beginnen? Naald op schroef?
Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:32
door bonzaiking
licht grijs ? normaal word i alleen grijs bij detonatie dan zitten er aluminium deeltjes vastgebrand op je bougie
bedoel je niet licht bruin?
welke raptor praten we over 250 350 450 660 0f 700?
Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:37
door Jason McCoy
zowiezo geen 700 want die heeft geen gasnaald king.
Grijs kan wel als i heel arm loopt.
Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:40
door raptor1980
Sorry 350. bougie verder goed egaal, geen aanslag of zo.
Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:45
door bonzaiking
ok kan je geen foto maken van de bougie is de kern mischien wit?
er zit zoizo een klein schroefje aan de inlaat kant van je carb aan de onderkant om het makkelijker te maken
met dit schroefje kan je gratis meer brandstof geven heb ik in het verleden ook gedaan bij 350
liep gelijk een stuk beter

Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:48
door raptor1980
lig net te bed. morgen misschien. Maar is niet wit. echt licht grijs.
Dat schroefje bedoel ik... de gasschroef.. Stond nu op 2,25. Heb hem nu 0,25 draai extra gegeven. Morgen even kijken.
Hoe doen jullie daat? Gewoon spelen en draaien? En bougie in de gaten houden?
Re: afstelling
Geplaatst: za 21 sep, 2013 21:52
door bonzaiking
ik draai er gewoon aan tot i beter loopt, officieel moet je naar een paar slagen een maat grotere sproeier er in stoppen
en dan weer een paar slagen terug draaien maar onzin naar mijn mening
Re: afstelling
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 20:56
door raptor1980
OK, maar wanneer doe je dan iets aan de gasnaald? Zitten ook 3 standen op toch..
Re: afstelling
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 21:06
door bonzaiking
gasnaald is voor half gas maar daar heb ik bij een viertakt nog nooit wat mee gedaan ik zou daar nog even niks mee doen
Re: afstelling
Geplaatst: zo 22 sep, 2013 21:10
door yamahakoppel
Als hij begint af te geven als hem warm is compressie test doen ik denk cilinder versleten had ik bij mijne 700 ook als ik goed door vlamde dan merkte ik het ook dat hem slechter ging
Re: afstelling
Geplaatst: di 25 feb, 2014 16:50
door raptor1980
Nou, hallo allemaal.
Het is weer even geleden. Heb een paar keer gereden, maar ben er verder niet uitgekomen. Nadat de quad een maandje of 1,5 stil had gestaan, starte deze wel maar viel stil. Uiteindelijk niet meer aan de gang te krijgen. Uiteindelijk carb losgehaald en filtertje bij ingang schoongemaakt en hij deed het weer. Meteen maar de sproeiers bekeken. Even goed om te weten , Cilinder is gehoond, nieuwe zuiger, eerste overmaat. Ongeveer 250KM geleden.
Tijdje terug ben ik gaan rijden op de oirschotse heide tijdens de quad dag vanuit Lansard. Daar merkte ik het pas echt. Toen de motor echt warm werd, had ie niets meer bij te zetten in dat mulle zand. Het waren echt de eerste 3 versnellingen, daarboven was niet te doen, ook niet als ik op snelheid kwam...
Heb ook nog even met de schroef aan de onderzijde van de carb gespeeld. Nu heb ik redelijk veel stotter en knalt hij als ik het gas los laat. Dat wordt wel iets minder hoe warmer hij word. Maar als ie koud is dan moet ik hem echt "aan de gang" houden..
In het boek Haynes staan 2 sproeiers vermeld waarvan de maten met die van mij overeen komen:
Main : 142.5
Pilot : 22.5
De derde op de foto kan ik zo nergens terug vinden. Weet iemand welke dit is?
Heeft er iemand advies met wat nu te doen?

Re: afstelling
Geplaatst: di 25 feb, 2014 17:36
door ItsJohn
Boven de main jet zit de slow jet voor stationair en 1/4 gas.
Warmer motor verbruikt minder benzine dan een koude motor of weersomstandigheden.
Maar heb jij nog het originele luchtfilter met deksel erop zitten?
zo nee moet je grotere sproeiers erin slow en main jet ivm met het meer krijgen van lucht.
beste is het afstellen op een bank dan staat het helemaal goed en hoef je je geen zorgen te
maken of je nu wel genoeg benzine krijgt of niet.
Denk namelijk dat tie te weinig krijgt waardoor de motor ook veel warmer loopt.
Re: afstelling
Geplaatst: di 25 feb, 2014 20:02
door raptor1980
Dank je voor je antwoord.
Hmm oke, dus eerder te schraal dan te rijk, wat ik dacht...
Misschien inderdaad beter om hem toch een keer weg te brengen en dan te laten stellen op een bank.
Nu je het over het luchtfilter hebt... Er zit nog gewoon de originele bak met klep op, maar heb wel het idee dat er een ander filter in zit. Heb het ooit opgezocht, hij is uit te wassen. Is dat dan een ander filter? Of heb je dat alleen als je ook de hele bak met klep niet meer hebt?
Re: afstelling
Geplaatst: di 25 feb, 2014 20:57
door ItsJohn
Schuimfiltertje kan je uitwassen kan origineel zijn of aftermarket dat maakt niet uit.
waar dat schuimfiltertje overheen gaat zit het backfire gaas er nog in?
Re: afstelling
Geplaatst: di 25 feb, 2014 22:47
door tjobbie

+ het kan normaal zijn dat als een quad echt warm is dat ie minder vermogen levert aangezien je de inlaat lucht al helemaal voorverwarmd wordt door de hete onderdelen en dus minder zuurstof bevat. maar minder zeg niet dat ie gelijk op z,n gat moet vallen want dan is er iets anders aan de hand. door het blok wat meer brandstof te geven gaat het blok ook gelijk wat koeler lopen wat John al zei. btw. gasnaald is niet alleen voor midgas maar voor een groot regelgebied+ het zorgt voor de afr ratio. vandaar dat er veel verschillende vormen en maten van zijn. Hopelijk hebben ze daar niets mee gedaan. beste is idd een dyno sessie waar ze hem ook gelijk voor je afregelen, ben je gelijk van al het gezeik af en loopt ie waarschijnlijk een stuk langer
