Pagina 1 van 2

Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: zo 19 okt, 2014 09:02
door Quadrijder2
Gisteren de TGB een goede beurt gegeven.
Alle oliën ververst,oliefilter vervangen,luchtfilter gereinigd,nieuwe bougie enz.
En de variokap een keer los gehad ,zag er allemaal netjes uit.
Heeft iemand misschien nog tips wat ik niet moet vergeten bij het onderhoud van de TGB 500 :idea:
Als ik hard met de achterrem rem en weer optrek slipt soms mijn riem ,kan dit kwaad :?:

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: zo 19 okt, 2014 09:45
door AC67
ik zou als je het onderweg zelf kunt verwisselen een reserve riem kopen.
Kan het begin van een kapotte riem zijn maar ook als het niet zo is kan een reserve riem nooit kwaad,het gebeurt altijd op het meest ongeschikte moment.

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: zo 19 okt, 2014 11:07
door java
Kleppen controleren?

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: zo 19 okt, 2014 20:30
door TheMask
Mogelijk een beetje vocht bij de riem kunnen komen ?
Had ik ook last van na een grondige wasbeurt.
Ik heb het vooral als ik meer met de achterrem rem als de voorrem.
Dus verdeel ik de krachten voornamelijk op de voorrem.

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 08:06
door Quadrijder2
Ja is misschien wel verstandig om een reserve riem bij te hebben maar welke kun je dan het beste nemen.
Of de originele van TGB of is er misschien een ander merk dat beter is en past :?:

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 09:13
door TheMask
Ik heb momenteel een imitatie riem liggen voor als ie echt stuk is.
Zal vanavond even kijken welke

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 10:41
door Paul Snip
De originele houdt het voor een TGB het langste vol. Dayco levert een riem die eigenlijk voor een Kawasaki is. Deze schijnt ook te passen. Mijn ervaring is dat deze het minder lang volhoudt.

Qua onderhoud:

Goede olie gebruiken. Bij voorkeur 10w60 met JASO codering (motorfiets olie dus!).
http://www.putoline.com/nl/catalogus/mo ... w-60/1995/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kruiskoppelingen van de aandrijfassen naar voren en achteren goed doorsmeren. Hiervoor moeten ze vaak ff losgehaald worden aan 1 kant.

Slangen van de oliekoeler controleren. Deze schuren door tegen het frame. Misschien preventief een stukje extra slang omheen doen daar waar ze tegen het frame aankomen.

Bij off-road gebruik de radiator goed schoon maken en houden.

Verder niet constant de laatste km aan snelheid eruit willen persen. Dan houden ze het een stuk langer vol. Je zou ook eens aan zwaardere CVT gewichten kunnen denken eventueel icm met grotere banden. Zo krijg je het idioot hoge toerental een beetje omlaag.

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 12:08
door Quadrijder2
Bedankt voor jullie reacties. :wink:
Goede tips Paul hier ga ik eens mee aan de slag.
De slangen had ik al gezien er zijn er meerdere die vrij los zitten en ergens tegen aan komen.
Ja hij zit inderdaad vrij hoog in toeren ,met die aanpassingen zou je dit dus wat omlaag kunnen krijgen.
De riem zit er nu 2500 km op en met hard remmen en bij heel snel schakelen bij stilstand van teruguit naar hoge legering slipt de riem soms. (misschien toch vervangen?)
Maar voor mij is de TGB mijn eerste Quad en om wat ervaring te krijgen vind ik dit een geweldig sterke Quad.
Met de begrenzer uit de uitlaat beleef ik nog meer plezier met de deze TGB.
Ik ben helemaal weg van de nieuwe Can Am Outlander L max 500.
Wat zou het advies zijn voor een merk en niet te zware Quad die minder toeren maakt en waarvan de top iets hoger ligt om wat langere afstanden mee te toeren ?

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: ma 20 okt, 2014 12:30
door Paul Snip
De Outlander 500 :-)

Antwoord heb je zelf al gegeven.

Wat het toerental van de TGB, dat kan inderdaad wat omlaag. Zwaardere Pulleys kunnen het gemiddelde toerental verlagen. Waarschijnlijk draai je nu bij vol accelereren iets van 7500 toeren. 6000 Toeren is genoeg. Meestal bevallen de Pulleys van 18-19 gram goed. De eindoverbrenging kun je helaas alleen aanpassen met grotere wielen. 27" past nog net met misschien wat aanpassing van de binnenschermen.

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: di 21 okt, 2014 06:47
door TheMask
Voor het geval dat, dit is de vario riem
Afbeelding

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: di 21 okt, 2014 17:35
door Quadrijder2
Bedankt voor de info en nog goedkoper ook. :)
Heb je dit merk er nu ook opzitten en bevalt die goed :?:

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: di 21 okt, 2014 22:38
door Paul Snip
Doe er maar gewoon een originele op :wink:

Deze riem is eigenlijk niet bedoeld voor een TGB. Ik heb al meerdere verhalen gehoord van vroegtijdig falen.

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: di 21 okt, 2014 23:10
door Quadrijder2
Ik wil eigenlijk geen risico nemen en dan maar origineel erop. :wink:

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: wo 22 okt, 2014 07:44
door TheMask
Quadrijder2 schreef:Bedankt voor de info en nog goedkoper ook. :)
Heb je dit merk er nu ook opzitten en bevalt die goed :?:
Heb er nu ook zo een onder liggen.
Heb verder weinig tot geen vergelijkings materiaal, maar hij doet wat ie moet doen. (Gebruik mijn 425 dagelijks voor woon werk verkeer)

Re: Onderhoud TGB Blade 500

Geplaatst: vr 24 okt, 2014 10:39
door dutchgun
Schrijf als moderator op het duitse TGB forum.

De Dayco is daar door verschillende mensen getest.......ook door mij. Ze gaan tussen de 500 en de 2500 km met een luide explosie kapot. De originele riemen houden het tussen de 6000 en 10.000 km vol. De Dayco heeft ook GEEN goedkeuring voor een TGB. Eerste riem er bij 6000 af halen en op reserve zetten. Mijn advies: alleen originele riem.