Het is zo ver!
Geplaatst: zo 14 dec, 2014 16:12
Eindelijk de knoop door gehakt, ik heb een Honda TRX 450 gekocht . Dus vanaf 2015 ga ik na 14 jaar weer de crossbaan op! (toen nog als 13 jarige op een Blaster 200, good ol' days!).
Hoewel ik in het verleden ervaring heb opgedaan, na 14 jaar begint het allemaal helemaal opnieuw . Vroeger een hoop geklust aan scooters e.d, een 450cc 4-takt quad is echter nieuw terein. Om die reden heb ik wat domme beginnersvragen;
1. Ik woon in Doetinchem, dat is erg handig, een hoop banen in de buurt. Ik zoek eigenlijk een leuke en vlakke baan die goed is voor beginners. De heksenplas bij Doetinchem valt wat mij betreft af, te veel "tafels" e.d, ik zoek om te beginnen een wat vlakkere baan om het schakelen e.d. weer een beetje onder de knie te krijgen. Als tip kreeg ik mee dat de banen in Heerde en Arnhem (Terlet) best wel leuke banen zijn. Veel lange en brede rechte stukken en geen lastige bulten e.d. Ik hoorde echter ook dat Arnhem af valt omdat daar geen quads meer zijn toegestaan. Wie heeft er goede tips?
2. De quad startte wat lastig (elektrische start), het is natuurlijk erg koud en hij heeft lang stil gestaan, dus dat vind ik niet vreemd. Het valt me echter op dat er geen kickstart op zit, dat betekend dat als de accu leeg is, dat je een probleem hebt. Hoe doen jullie dat op training en wedstrijd dagen? Hebben jullie een extra accu mee of misschien een andere oplossing hier voor? Er is niets irritanter dan aan de andere kant van de baan je quad uit laten vallen en dat de accu leeg is .
3. Zoals ik al zei, hij startte wat lastig en kon hem lastig aan de praat houden toen eenmaal de choke er van af was. Hoe draaien jullie de motor warm? Gewoon op de baan zelf, of laten jullie hem een klein tijdje op de choke draaien? Koud de baan op rijden lijkt me ook niet heel erg handig.
4. Ik zat alvast op de websites van de banen in de buurt te kijken en vroeg me af hoe het zit met de districtlicenties van de KNMV en MON. Ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld op Arnhem zou rijden dat ik daar jaarlijks een bedrag aan contributie betaal, en daarnaast een licentie moet aanschaffen van de KNMV?
5. Is een body protector verplicht? Volgens mij zie ik er weinig rijders nog mee rijden, wel met nek bescherming overigens.
Alvast bedankt!
Hoewel ik in het verleden ervaring heb opgedaan, na 14 jaar begint het allemaal helemaal opnieuw . Vroeger een hoop geklust aan scooters e.d, een 450cc 4-takt quad is echter nieuw terein. Om die reden heb ik wat domme beginnersvragen;
1. Ik woon in Doetinchem, dat is erg handig, een hoop banen in de buurt. Ik zoek eigenlijk een leuke en vlakke baan die goed is voor beginners. De heksenplas bij Doetinchem valt wat mij betreft af, te veel "tafels" e.d, ik zoek om te beginnen een wat vlakkere baan om het schakelen e.d. weer een beetje onder de knie te krijgen. Als tip kreeg ik mee dat de banen in Heerde en Arnhem (Terlet) best wel leuke banen zijn. Veel lange en brede rechte stukken en geen lastige bulten e.d. Ik hoorde echter ook dat Arnhem af valt omdat daar geen quads meer zijn toegestaan. Wie heeft er goede tips?
2. De quad startte wat lastig (elektrische start), het is natuurlijk erg koud en hij heeft lang stil gestaan, dus dat vind ik niet vreemd. Het valt me echter op dat er geen kickstart op zit, dat betekend dat als de accu leeg is, dat je een probleem hebt. Hoe doen jullie dat op training en wedstrijd dagen? Hebben jullie een extra accu mee of misschien een andere oplossing hier voor? Er is niets irritanter dan aan de andere kant van de baan je quad uit laten vallen en dat de accu leeg is .
3. Zoals ik al zei, hij startte wat lastig en kon hem lastig aan de praat houden toen eenmaal de choke er van af was. Hoe draaien jullie de motor warm? Gewoon op de baan zelf, of laten jullie hem een klein tijdje op de choke draaien? Koud de baan op rijden lijkt me ook niet heel erg handig.
4. Ik zat alvast op de websites van de banen in de buurt te kijken en vroeg me af hoe het zit met de districtlicenties van de KNMV en MON. Ik begrijp dat als ik bijvoorbeeld op Arnhem zou rijden dat ik daar jaarlijks een bedrag aan contributie betaal, en daarnaast een licentie moet aanschaffen van de KNMV?
5. Is een body protector verplicht? Volgens mij zie ik er weinig rijders nog mee rijden, wel met nek bescherming overigens.
Alvast bedankt!