Pagina 1 van 2
Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 16:17
door tomva
Mijn Suzuki LTZ 400 loopt niet echt bepaald lekker en daarom wil ik eens even alles na gaan lopen. Nu ben ik aangekomen bij deze vrienden. ( zie foto )
Ik heb mezelf laten informeren dat de 3 en 2 omhoog moeten staan. Maar bij mij staan ze dat niet. Ook staan ze niet gelijk op elkaar. Maar ik kan deze niet handmatig rond laten draaien.
Weet iemand misschien hoe ik dit kan doen en hoe dit onderdeel heet?
(overigens niet mijn foto)
Tom
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 17:22
door jumper2110
Die ketting moet er af en dan moet je de tandwielen juist zetten. Zoek een service manual, daar staat in hoe je dat het best doet, zo heb ik het ook gedaan.
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 17:31
door tomva
Oke bedankt! Toevallig enig idee wat de Nederlandse benaming is?
En kunnen de tandwielen wel vrij draaien als de ketting er af is?
Tom
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 17:34
door Jason McCoy
Zoals op de foto staan ze goed. Heb het nagekeken voor je.
Links is 3 omhoog. Rechts is 1 omhoog. De 1 staat recht omhoog en dan 15 pinnen (op de ketting) naar links staat de 3. Precies zoals op de foto dus
In principe kan het blok op geen enkele ander wijze draaien dan met de tandwielen in deze standen. Anders gaan de klappen krom. Je moet dus wel de stand opzoeken dat je nokkenas vrij staat. Waarschijnlijk het jij nu niet de juiste stand. Je zuiger is bijvoorbeeld bezig met de verkeerde slag. Dat zou bijna zo moeten zijn
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 17:38
door tomva
Jason bedankt voor je reactie, de informatie die jij gaf had ik ook. En ik weet precies op welke stand die moet staan.
Mijn probleem is dat ik de tandwielen niet kan rond draaien. Moet ik deze nog ergens van loskoppelen of is alleen de ketting verwijderen genoeg?
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 18:19
door ferdi
Als je hem in de versnelling zet en de quad een druk geeft dan draait de hele handel...
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 19:25
door mafdaf
Ja, en desnoods even zonder bougies dan kan je de positie gemakkelijker krijgen.
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 19:57
door tomva
Draai ik dan niks stuk als ik hem in z'n versnelling zet? Dat probeerde ik vanmiddag ook maar je moet toch nog behoorlijk hard duwen, of even een paar tandjes omhoog schakelen want ik deed het in zn eerste versnelling.
Bougie heb ik al los.
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 20:17
door mafdaf
Vandaar de bougies. Ben je de compressie kwijt.
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 20:49
door ferdi
Idd zonder bougies if met bougies in zn 5 maar beter zonder bougies dan kan je het allemaak net ff wat nauwkeuriger doen...
En met bijvoorbeeld een schone schroevendraaier of schuifmaat kan je het bovenste dode punt ook bepalen als je die in het gat steekt waar de bougie in heeft gezeten, mits de bougie recht boven de cilinder zit natuurlijk zoals bij een brommer...
Gr ferdi
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 21:32
door tomva
Even voor de duidelijkheid, kan ik dus ook zonder de bougie naar zn 5? of moet dan per se die bougie erin?
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 21:34
door mafdaf
Dat zijn twee dingen. Maar als je dat niet weet kun je denk ik beter even iemand vragen voor je te kijken.. Bedoel ik niet rot hoor. Ik ben ook geen expert.
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 21:52
door Jason McCoy
Ding in zn vrij. Bougie er uit. Aan de kant van het vliegwiel zit in die kap een grote moer. Deze kun je er uit draaien en dan zie je de moer waar het vliegwiel op zit. Hier zet je een ratel met dop op en je kunt hem draaien. Op die manier kun je heel voorzichtig draaien. Je draait dan tot de nokken op je nokkenas omhoog staan. Zo dus \/. In die stand moet je je de nokkenas tandwielen controleren. Niet anders. Niet lopen duwen in versnellingen ofzo. Ergens op je vliegwiel staat nog een merkteken. Deze kun je zien als je de kleine moer boven die grote op de deksel van het vliegwiel verwijderd. Het uitgangspunt is dat dat merkteken goed staat. Staat die goed, dan controleer je de stand van de nokkenas. Die staat dan met nokken omhoog of naar beneden. Staan ze naar beneden dan moet je vliegwiel 1 omwenteling maken. Je zet hem weer op het merkteken en je herhaalt de handelingen.
LET OP!!! Deze dingen MOET je laten controleren en eventueel aanpassen door een specialist of iemand die precies weet wat i doet! 1 kleine fout en je blok is aan puin. Je distributieketting 1 tandje verkeerd en je zuiger beschadigd en je kleppen zijn krom. Mijn advies, begin hier niet zelf aan. (Ik merk dat je niet exact weet wat je aan het doen bent)
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 22:08
door tomva
Haha top. Nee ik weet enigszins wel wat ik doe. Zit zelf in de motorsport nu. Maar wil het met die quad even voorzichtig aan doen allemaal, eerste keer dat ik de cilinder open maak. Ik zal morgenavond nog wel even kijken en anders laat ik er wel even iemand naar kijken.
Bedankt voor de hulp, en ik zal morgen even een update geven!
Re: Hulp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb, 2015 22:13
door Jason McCoy
En waarom zou je de cilinder open gaan maken? Daar kun je toch niks aan zien. Je kunt compressie meten maar dat doe je uiteraard als alles gewoon gemonteerd zit.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je aan het doen bent. Als de quad loopt dan zit het probleem toch niet in je nokkenas? Je kunt een keer kleppen stellen en compressie meten maar daarmee heb je ook alles wel gehad.