GS moon buggy 400cc (the end)
Geplaatst: ma 30 mar, 2015 20:02
Buggy GS moon 400 / Xingyue XYDK400
BJ: 2009
4 takt 400cc (Can-am blok halve 800)
CVT
RWD
Boite: L H N R P
20kw (27PK) / 6500rpm
32Nm / 5500rpm
425Kg
Banden
Voor: 25 X 8-12
Achter: 25 X 10-12
Buggy is voor mij een leerproject en om rond te toeren als zijnde ontspanning. Ook om offroad te rijden zodoende ik niet telkens met bus vast rijd en mij eruit moet laten trekken.
Buggy is toonzaal model geweest en heeft volgens verkoper 5 jaar stilgestaan. Sprieten staan nog op de banden, dus geloof het wel. De snelheidssensor werkte niet tijdens testrit, maar mijn gok was dat sensor stuk was. Buggy was in vrij nette staat bij verkoop, maar jammer genoeg met achterstallig onderhoud.
Uitgeschreven in Nederland en samen met exportpapieren op weg naar Belgenland . Zo’n buggy op een dubbelasser geeft toch ook wel het nodige bekijks onderweg.
Op een zondag rustig mee gaan rijden. Achteraf olie en filter vernieuwd. Olie zag pikzwart en filter zag ook goed zwart. Aftapdop hing vol ijzerdeeltjes (dop is magnetisch).
Bouten van het dakframe zaten los, allemaal aangedraaid. Zou voor goed te zijn drupje loctite kunnen gebruiken. Twee voorste bleken niet vast te kunnen draaien. Uitgedraaid bleek de draad helemaal kapot te zijn. Tapje erin en nieuwe bout en opgelost.
Erger was het kleppendeksel, hieruit lekt olie. Olie drupt op uitlaat die eronder zit en verdampt zo en die lucht wordt dan weer in CVT gezogen. Kleppendeksel losgehaald en vloeibare pakking (loctite 5926) aangebracht.
CVT kap losgehaald om smurrie binnenin op te kuisen, blijken in de poellies kappen te zitten . Verborgen gebreken zeker.
Snelheidssensor vervangen, testritje leert dat snelheidservaring toch heel anders is als met bus.
Buggy start heel slecht, ofja eigenlijk gewoon niet willen aanslaan. Batterij die werd sowieso vervangen, maar met andere goed werkende accu nog niet willen aanslaan. Bougie eruit gehaald, getest vonkte volgens mijn vader. Maar geen vertrouwen in dus nieuwe bougie (NGK DCP R8E) gehaald. Carburateur had opening waar niets op aangesloten zit (vacuum???). Vinger op gehouden en starten maar, vrooeeem. Dopje erop en hop, zo kan er ook geen vuil in en Joost mag weten waar het voor dient. Volgens kameraad vacuüm voor twee carbs te linken.
Remvloeistof zag heel bruin van kleur bij aankoop maar remde op zich prima. Dus vloeistof vervangen en ontluchten. Bleek dus makkelijker gezegd als gedaan. Resulteerde in buggy die met alle 4 de wielen van de grond stond.
Alle remklauwen gedemonteerd en gereinigd.
LV: bouten zaten superlosjes, degelijk!
LA: kei smerig spul, zat beestje in gehuisd
RV: niks gek mee buiten vies
RA: bouten zaten muurvast, langleve WD40 en tikskes van hamer. Tenslotte wou cilinder er niet uitkomen. M10 bout ingedraaid, ontluchtnippel erin en slangske erop. Tot 2 bar moeten gaan en toen floepte cilinder eruit. Langleve drukregelaar
Rempomp 24h in azijn laten weken om oxidatie en vuil te laten loskomen. Daarna alles in de olie gezet en terug gemonteerd.
Tstuk voor de achterste remmen zat zo goed als volledig dicht. Alle dichtingen van banjobouten vervangen, 10 bouten geven 20 koper ringen, €8 euro lichter. Maar uiteindelijk is alles terug hersteld.
Halve liter motorolie bijgevuld en testrit om te kijken of kleppendeksel stand houd. Helaas pindakaas kleppendeksel lekt wederom. Na een zoektocht op Inet blijkt dit een bekend probleem te zijn, extra rondel bij tss bout zodat druk op deksel groter word.
Kleppendeksel er terug vanaf gehaald blijkt dat pakking niet overal even goed zit. Pakking gedeeltelijk verwijderd en opnieuw aangebracht en rondel erbij tussen.
Nog is op een mooie zondag gaan crossen, kleppendeksel houd netjes stand, geen drup olie verloren. Eens volop op de gas gegaan, tikt net de 95 aan in ideale omstandigheden.
Batterij is ondertussen ook vervangen, Yuasa YTX20HL-BS High Performance. Is ook een hele zoektocht geweest, zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Lader: Tecmate OptiMate 4
Knipperlicht linksachter leek het niet te doen. Wat rommelen aan connector en ik had draadje in mijn hand, oeps. Probleem was dan wel direct gevonden en evenzeer opgelost.
To Do:
Schakelstang, wilt nogal eens “uit vitesse springen”
Led bar vooraan
Accu & zekeringkastje fatsoeneren
Fancy derde remlicht maken, met tekst STOP
tips, opmerkingen etc zijn welkom
ps waarom maar max 5 smilies???
BJ: 2009
4 takt 400cc (Can-am blok halve 800)
CVT
RWD
Boite: L H N R P
20kw (27PK) / 6500rpm
32Nm / 5500rpm
425Kg
Banden
Voor: 25 X 8-12
Achter: 25 X 10-12
Buggy is voor mij een leerproject en om rond te toeren als zijnde ontspanning. Ook om offroad te rijden zodoende ik niet telkens met bus vast rijd en mij eruit moet laten trekken.
Buggy is toonzaal model geweest en heeft volgens verkoper 5 jaar stilgestaan. Sprieten staan nog op de banden, dus geloof het wel. De snelheidssensor werkte niet tijdens testrit, maar mijn gok was dat sensor stuk was. Buggy was in vrij nette staat bij verkoop, maar jammer genoeg met achterstallig onderhoud.
Uitgeschreven in Nederland en samen met exportpapieren op weg naar Belgenland . Zo’n buggy op een dubbelasser geeft toch ook wel het nodige bekijks onderweg.
Op een zondag rustig mee gaan rijden. Achteraf olie en filter vernieuwd. Olie zag pikzwart en filter zag ook goed zwart. Aftapdop hing vol ijzerdeeltjes (dop is magnetisch).
Bouten van het dakframe zaten los, allemaal aangedraaid. Zou voor goed te zijn drupje loctite kunnen gebruiken. Twee voorste bleken niet vast te kunnen draaien. Uitgedraaid bleek de draad helemaal kapot te zijn. Tapje erin en nieuwe bout en opgelost.
Erger was het kleppendeksel, hieruit lekt olie. Olie drupt op uitlaat die eronder zit en verdampt zo en die lucht wordt dan weer in CVT gezogen. Kleppendeksel losgehaald en vloeibare pakking (loctite 5926) aangebracht.
CVT kap losgehaald om smurrie binnenin op te kuisen, blijken in de poellies kappen te zitten . Verborgen gebreken zeker.
Snelheidssensor vervangen, testritje leert dat snelheidservaring toch heel anders is als met bus.
Buggy start heel slecht, ofja eigenlijk gewoon niet willen aanslaan. Batterij die werd sowieso vervangen, maar met andere goed werkende accu nog niet willen aanslaan. Bougie eruit gehaald, getest vonkte volgens mijn vader. Maar geen vertrouwen in dus nieuwe bougie (NGK DCP R8E) gehaald. Carburateur had opening waar niets op aangesloten zit (vacuum???). Vinger op gehouden en starten maar, vrooeeem. Dopje erop en hop, zo kan er ook geen vuil in en Joost mag weten waar het voor dient. Volgens kameraad vacuüm voor twee carbs te linken.
Remvloeistof zag heel bruin van kleur bij aankoop maar remde op zich prima. Dus vloeistof vervangen en ontluchten. Bleek dus makkelijker gezegd als gedaan. Resulteerde in buggy die met alle 4 de wielen van de grond stond.
Alle remklauwen gedemonteerd en gereinigd.
LV: bouten zaten superlosjes, degelijk!
LA: kei smerig spul, zat beestje in gehuisd
RV: niks gek mee buiten vies
RA: bouten zaten muurvast, langleve WD40 en tikskes van hamer. Tenslotte wou cilinder er niet uitkomen. M10 bout ingedraaid, ontluchtnippel erin en slangske erop. Tot 2 bar moeten gaan en toen floepte cilinder eruit. Langleve drukregelaar
Rempomp 24h in azijn laten weken om oxidatie en vuil te laten loskomen. Daarna alles in de olie gezet en terug gemonteerd.
Tstuk voor de achterste remmen zat zo goed als volledig dicht. Alle dichtingen van banjobouten vervangen, 10 bouten geven 20 koper ringen, €8 euro lichter. Maar uiteindelijk is alles terug hersteld.
Halve liter motorolie bijgevuld en testrit om te kijken of kleppendeksel stand houd. Helaas pindakaas kleppendeksel lekt wederom. Na een zoektocht op Inet blijkt dit een bekend probleem te zijn, extra rondel bij tss bout zodat druk op deksel groter word.
Kleppendeksel er terug vanaf gehaald blijkt dat pakking niet overal even goed zit. Pakking gedeeltelijk verwijderd en opnieuw aangebracht en rondel erbij tussen.
Nog is op een mooie zondag gaan crossen, kleppendeksel houd netjes stand, geen drup olie verloren. Eens volop op de gas gegaan, tikt net de 95 aan in ideale omstandigheden.
Batterij is ondertussen ook vervangen, Yuasa YTX20HL-BS High Performance. Is ook een hele zoektocht geweest, zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Lader: Tecmate OptiMate 4
Knipperlicht linksachter leek het niet te doen. Wat rommelen aan connector en ik had draadje in mijn hand, oeps. Probleem was dan wel direct gevonden en evenzeer opgelost.
To Do:
Schakelstang, wilt nogal eens “uit vitesse springen”
Led bar vooraan
Accu & zekeringkastje fatsoeneren
Fancy derde remlicht maken, met tekst STOP
tips, opmerkingen etc zijn welkom
ps waarom maar max 5 smilies???