Pagina 1 van 2

Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 12:41
door FrankieV
Beste Quad-ers,

Ikzelf en mijn zoon willen graag een nieuwe hobby oppakken. Na jarenlang met een jeep rond te hebben gereden en nu een tijdje "droog" te hebben gestaan willen wij graag gaan Quad rijden. Lekker toeren, bossen in, terrasje pakken, toertochtje meedoen, jullie kennen het wel.

Op dit moment zijn wij ons aan het oriënteren. Mijn keuze is eigenlijk niet zo moeilijk. Na het bezoeken van verschillende Quad zaken en lezen op internet is mijn keuze gevallen op een Can Am Renegade. Ik ben verliefd laten we maar zeggen. En dit zonder dat ik er ooit op gereden had. Nu zal jullie reactie zijn, (of niet); nog nooit Quad gereden en dan al een Renegade. Zelf denk ik, dat als ik iets anders uit ga zoeken er snel spijt van zal hebben en later alsnog iets anders te willen. Dan ben ik opnieuw geld kwijt. Ik wil dus direct voor mijn ultieme Quad gaan. Ik weet niet of dit goed of slecht is.

Nu heb ik gisteren een proefrit gemaakt op een tweedehandse Renegade 1000. Wat een beest, geweldig! 1 ding viel mij tegen en dat wil ik hier graag bespreken. Waar ik moeite mee had, was het rustig wegrijden. Ik zou graag buiten het hard wegrijden, ook graag wat trial rijden. Dus rustig gedoseerd gas kunnen geven. Hier had ik met de gashendel dus erg veel moeite mee. Ik vroeg mij tijdens het rijden af, of dit een defect kon zijn. Het was flink veel gas of niets. Met veel moeite kreeg ik het voor elkaar om rustig aan weg te rijden. Steeds bij te weinig gas begon hij te "bokken". Dit moet met een automaat toch beter kunnen. Wat ik begreep van de verkoper, dat je dit binnen een half uurtje onder de knie hebt.

Volgend weekeinde ga ik het nog eens proberen op een andere Renegade, een 800. Het voordeel van de 1000 is natuurlijk weer de stuurbekrachtiging, wat niet alle 800's hebben. Wie van jullie heeft raad? Wat is buiten het geld, de verschillen tussen een 800 en een 1000cc.

Frank

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 16:41
door Paul Snip
Ga maar eens proefrijden op een nieuwe 500. Je zult versteld staan van de snelheid en het vermogen. En je koopt nieuw voor de prijs van een gebruikte 1000.

Een 1000 is leuk, maar ook kwetsbaarder. Een 800 kan net zo goed. En zoals ik hierboven vermelde, voor hetzelfde geld een nieuwe 500 met 5 jaar garantie.

Bij een gebruikte quad is het altijd maar de vraag wat er mee gebeurd is. De meeste mensen kopen hem niet om boodschapjes te halen...

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 17:48
door Jazzy
Ik ben het eens met de verkoper dat dit echt gewenning is, je moet even het gevoel krijgen.

Verder is de suggestie van Paul wel heel interessant, het heeft echt wel voordeel om nieuw te kunnen rijden. En met de 500 heb je al meer vermogen dan een Grizzly 700, om maar eens wat te noemen. Maar eigenlijk had je dan eerst met de 500 moeten rijden want nu ben je al verpest door de 1000. :)

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:06
door Jason McCoy
Pak maar een 800, is iets vriendelijker rijden en dan heb je al vermogen teveel in de bossen

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:09
door Jazzy
Vermogen heb je nooit teveel, niet zo raar doen. :)

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:37
door FrankieV
Thx voor jullie antwoord!

Een nieuwe 1000 is geen optie, veel te duur. Tweedehands is idd. een risico, maar aan het uiterlijk van de Quad en een proefrit/km stand is toch wel het eea. te zien. Neemt niet weg, dat een 500 een optie zou kunnen zijn.

As Zaterdag ga ik een 800 proefrijden. Misschien is het mogelijk bij een dealer een 500 ook eens te proberen.

Het schijnt overigens bij een Can Am wel vaker voor te komen dat het wegrijden "jerky" is, vertelde Google mij. Type maar eens: Can Am Jerky. Ik weet niet of het hier over hetzelfde gaat, maar het lijkt er wel op. Maar ok, na as. zaterdag weet ik het.

Beetje off topic,
Mijn zoon is op zoek naar een Yamaha Raptor 700. Hij is 21 Jaar en zocht eerst naar een Raptor 350 of 450. Deze werden eigenlijk afgeraden, omdat deze wat minder degelijk zouden zijn. Behoorlijk opgevoerd, hoge toeren, op de limiet zeg maar. Let wel, ik heb geen verstand van deze quad motoren....men adviseerde voor meer kwaliteit een 700. Wat mij betreft zien ze er ook wat meer "volwassen" uit. Wat denken jullie, is dit voor hem overkill of is dit wel een goede keuze.

Frank

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:42
door Jazzy
Natuurlijk is een Raptor 700 overkill, niemand heeft een quad van <200 kg en >40 pk "nodig". Een Raptor 350 en YFZ450 zijn trouwens twee hele verschillende quads, de YFZ450 is inderdaad een wedstrijdquad maar de Raptor 350 is gewoon een light 700 waarmee je hartstikke veel lol kunt hebben. Interessant alternatief is de Suzuki LTZ400 trouwens.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:51
door FrankieV
Jazzy schreef:Natuurlijk is een Raptor 700 overkill, niemand heeft een quad van <200 kg en >40 pk "nodig". Een Raptor 350 en YFZ450 zijn trouwens twee hele verschillende quads, de YFZ450 is inderdaad een wedstrijdquad maar de Raptor 350 is gewoon een light 700 waarmee je hartstikke veel lol kunt hebben. Interessant alternatief is de Suzuki LTZ400 trouwens.
Zijn deze twee machines vergelijkbaar, de Raptor 350 en de LTZ400?
Edit : sorry al het eea gevonden met de zoekfunctie!

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:54
door Jazzy
Ja. De Raptor 350 is eenvoudiger van constructie doordat hij bijvoorbeeld geen waterkoeling heeft, de LTZ400 heeft wat meer vermogen.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 19 apr, 2015 18:58
door FrankieV
Jazzy, je bent vlug :) :applaus:
Thx, zoekfunctie helpt!

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: ma 20 apr, 2015 09:49
door jim85vol
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe quad 4x4.
nu is het mij ook al opgevallen bij vergelijking tests dat de can ams minder nauwkeurig zijn te bedienen. En dan bedoel ik trial achtige maneuvers.
Ik denk dat het komt door het visco-lok systeem, maar dit is geen eigen ervaring maar gewoon wat opvalt bij filmpjes die ik al gezien heb.
Dus spreek mij zeker tegen moest dit niet zo zijn, met mensen met echte ervaring.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: ma 20 apr, 2015 11:27
door Jason McCoy
Ik heb er echt nooit last mee hoor.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: ma 20 apr, 2015 11:57
door myfm
Ik heb dan nu een klein jaartje een renegade 1000, is mijn eerst 4*4 quad en hij bevalt goed, over vermogen heb ik niks te klagen en met trial rijden is een kwestie van wennen inderdaad, denk dat ik met een 800 ook genoeg vermogen had gehad maja ze maken ook een 1000 dus vandaar dat ik een 1000 gekocht heb, maar is denk ik een kwestie van wennen.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 26 apr, 2015 13:19
door YfmAj
Mocht je zoon kiezen voor een Raptor, mijne is eventueel te koop.

Re: Ervaringen Renegade 800 en 1000

Geplaatst: zo 03 mei, 2015 19:02
door FrankieV
Nou, voor mijn zoon is de kogel door de kerk. Zo is het spreekwoord geloof ik toch? Hij heeft een Renegade 800 gekocht uit 2007 met ongeveer 3000 km op de teller. Hij is al de hele week aan het rijden en heeft het al aardig onder de knie. :D

Gisteren hebben we wat gesleuteld en de boel een beetje nagekeken. Ik moet zeggen zijn quad is in prima technische staat voor de leeftijd. Hij schijnt altijd bij de Dealer te zijn onderhouden. Heeft voor de winter nog een beurt gehad en daarna is er bijna niet meer mee gereden.

Wel ben ik met een vraag blijven zitten die ik niet heb kunnen vinden op het net. We hebben de kappen aan de voorzijde verwijderd om het luchtfilter te controleren. Vervolgens de klemmen van het luchtfilterdeksel losgemaakt en de deksel omhooggetild. De deksel kan er alleen niet af. Gaat niet over het filter heen. De metalen deksel met de vier bouten van het stuur zitten in de weg. We hebben het opgelost door de deksel op te lichten en dan de klem van het filter losdraaien en de deksel samen met het filter verwijderen. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Moet het stuur ook los? Niet toch?

Als het naar "werkplaats en tuning" moet, hoor ik het wel.
Groeten,
Frank