Pagina 1 van 1
04 yfz450 blok rammel: oorzaak mogelijk gevonden
Geplaatst: wo 22 apr, 2015 21:05
door minivtec
Deze avond me training vroegtijdig gestaakt door een verontrustend geluid uit me blok. Je hoort het vooral als je het gas los laat en remt. Tijdens het accelereren hoor ik het niet (of dat ligt aan mij dat ik tedruk ben met vast houden). Maar goed het klink als een lager dat de geest geeft of dat er iets aanloopt in de omgeving van de waterpomp. als ik hem in z'n vrij heb en laat hem langzaam op toeren komen begin je het te horen, bij het stationair draaien hoor je hem niet. Wat kan dit zijn? Waterpomp lagers lijkt me niet want deze hoeven geen grote krachten te verwerken. Koppeling lijkt me ook niet want het geluid komt echt verder naar voren vandaan . Quad rijd verder helemaal prima maar door dit geluid zit ik toch niet lekker.
Alvast bedankt.
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: do 23 apr, 2015 07:22
door yamahakoppel
lagers van de krukas
heb je niet pas nieuwe zuiger? kan zijn dat hun nu meer kracht heeft waardoor de lagers meer af zien
als je hem echt niet vertrouwd open gooien kost u een paar honderd € aan lagers en dichtingen maar als je door rijd heb je kans dat je uw blok om zeep draaid kost wel wat meer
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: do 23 apr, 2015 08:52
door minivtec
Daarom was ik ook gelijk gestopt. Klopt hij heeft pas geleden zijn volle compressie weer terug gekregen, dat was zeker merkbaar. Allen komt het geluid ergens vandaar voor de krukas. Krukas lagers zitten verder naar achter. Zelf dacht ik misschien aan de waterpomp lagers. Als die teveel speling hebben kan het molentje misschien aanlopen in zijn huis.
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: do 23 apr, 2015 16:39
door mx jake
Als jij dat kan horen heb je hele goeie oren
Denk eerder bigend lager
Kan me herinneren dat je pas hier opties forum vertelde dat je krukas er al heel lang in zat
Nu is het dan zover
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: do 23 apr, 2015 20:57
door minivtec
Verbaas me erover dat het zo snel is gegaan dan. Toen het blok open was hebben we alles gecontroleerd en er was maar dan ook geen spoortje speling of zwaar punt op zowel de krukas en big-end. Zou dus betekenen dat die na het inlopen van de zuiger binnen 4x trainen gaar is. Morgen maar eens aan beginnen, ik hou jullie op de hoogte.
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: vr 24 apr, 2015 15:47
door mx jake
In je andere post schrijf je dat de koppeling als een gek slipt
En dat is nou net waar ze van kapot gaan
De olie word dan snel vuil door het slijpsel van de koppelingplaten
dat komt op je bigend en dan begint het gelazer
De koppeling van yfz450 slipt al vanaf dat de quad nieuw is
Koppeling aanpassen is het beste
Ik ben zelfs een stap verder gegaan en na veel aanpassingen kan er nu 1 extra plaat in
Scheelt een stuk
Koppeling slipt nu dus echt niet meer
En de olie blijft langer schoon
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: vr 24 apr, 2015 16:03
door minivtec
Weet niet wat je aangepast hebt maar de set uit de yz450f crossmotor tot 2008 past er zo in, dan heb je ook een plaat meer, daar rij ik nu mee. Ik ga het zien, hoop echt niet dat het een bigend is. Dan ben ik voorlopig even klaar met rijden.
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: vr 24 apr, 2015 16:13
door mx jake
als je al met 9 platen rijd en hij slipt nog
Waren die ook al ver heen
Hoezo klaar met rijden
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: vr 24 apr, 2015 16:28
door sjmallie94
Is idd je big end lager, door rijden zou niet mijn eerste keuzen zijn, want als die dan echt kapot gaat heb je meer schade dan nu, zoveel werk / kosten zijn het ook niet om je big end te vervangen met cilinder en zuiger.
Re: 04 yfz450 blok rammel
Geplaatst: vr 24 apr, 2015 22:05
door minivtec
mx jake schreef:als je al met 9 platen rijd en hij slipt nog
Waren die ook al ver heen
Hoezo klaar met rijden
nee ik reed met de standaard setup, nu rij ik met de 9 platen opstelling en slipt die inderdaad niet.
Klaar met rijden omdat ik hem net klaar had voor het nieuwe seizoen, het budget voor dit jaar was al niet al te dik dus dit hakt er wel in.
Re: 04 yfz450 blok rammel: oorzaak mogelijk gevonden
Geplaatst: zo 26 apr, 2015 17:41
door minivtec
We denken dat we het probleem gevonden hebben, het linker krukas lager is naar binnen gelopen doordat een of alle twee de borgplaatjes afgebroken zijn. Het lager staat naar schatting 3mm naar binnen toe. De borgplaatjes hebben we nog niet gevonden want ik heb geen vliegwiel trekken die past. maar de carters gaan dus van elkaar en komen er nieuwe krukas lagers in. Zoals eerder vermeld is met het big-end niks mis
Re: 04 yfz450 blok rammel: oorzaak mogelijk gevonden
Geplaatst: zo 26 apr, 2015 18:09
door yamahakoppel
Best alles aan pakken nu hem toch open ligt die big end zal ook niet zoveel kosten. Alles is even oud en zal vroeg of laat toch begeven
Re: 04 yfz450 blok rammel: oorzaak mogelijk gevonden
Geplaatst: zo 26 apr, 2015 19:47
door minivtec
Dan moet je de krukas wel uit elkaar kunnen krijgen, en dat is nog wel eens een groot probleem. En gaat er iets fout met persen ben je ook klaar, een big-end lager gaat niet zomaar, dat is altijd een gevolg van. Hij krijgt nu in ieder geval nieuwe krukas lagers en datgene wat we tegenkomen, ver is de hele top-end nog een 4 uur oud.
Re: 04 yfz450 blok rammel: oorzaak mogelijk gevonden
Geplaatst: ma 27 apr, 2015 11:28
door sjmallie94
Big end lager kun je zelf ook niet zo makkelijk vervangen, dezen moet je uit balanceren.