Pagina 1 van 2
Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 20:51
door Uufd
Ben er altijd op tijd bij... Dus heb wat plannen voor komende winter.
Maar hierbij wil ik graag jullie meningen en ervaringen.
Heb al tal van info gelezen op internet maar ook hierover een vraag over de uitlaat.
Nu zit ik nog met originele voorbocht op de quad maar met een fp demper.
Moet je na een complete uitlaat ( yoshimura ) montage met grootere voorbochten u quad al laten afstellen?
Deze is toch injectie dus regelt mss zelf al wat bij?
Het gaat hier om een raptor 700 van 2009
Dit omdat ik eerst de uitlaat zal hebben en dan pas de volgende up.
Powercomander met autotune is volgens mij de afkorting pc5?
Ok hierbij moet je een gat in de uitlaat buis maken. Waar ergens? Dacht zowizo al na het stuk waar de 2 pijpjes samen komen. Dit is voor de lamdasonde.
Waarschijnlijk moet je na het monteren van de pc5 testbank doen? Dit om alles mooi te laten afstellen.
Ik zou graag de volgorde weten, en hoe dit juist in zijn gang gaat.
Als er andere mogelijkheden zijn hoor ik deze graag, maar zou het er eerst eens over willen hebben wat ik net allemaal heb getypt.
Ik dank jullie alvast voor de reacties

Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 21:48
door Jason McCoy
PC5 of PCV is afkorting voor powercommander 5. Er bestaat ook een PC3, dit is een oudere type en word tegenwoordig niet veel meer gebruikt.
Autotune is een optie die je erbij kan nemen. Op zich niet nodig als je quad toch op een testbank gaat.
Dat je quad injectie heeft zegt niet dat hij zelf bijstelt. Dat doet hij namelijk niet. Je moet dus in theorie na elke wijziging die je doet je afstelling aanpassen.
Heb je autotune dan kun je dat met veel gekloot zelf maar beter is het om er een specialist aan te laten werken. Dan heb je dus de autotune niet nodig en hoef he ook geen gaten te boren in je dure uitlaat.
Doorgaans pas je bij de uitlaat mod ook meteen je luchtfilter aan.
De volgorde is uitlaat moteren, pcv monteren en air intake monteren. Quad wegbrengen en laten afstellen. In principe doe je dus alles na elkaar zonder dat je met de quad gaat rijden tussendoor.
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 22:35
door Uufd
Ok, dus met een autotune regelt de injectie niet zelf bij? Mijn logische redenering zou nogthans ja zeggen, omdat je dan de uitlaatgassen meet. Dus kan hij daaraan zien of hij meer of minder nafte moet hebben in combi met de ontsteking. Ofwel is die Ecu net zo slim nog niet als die van de moderne wagens.
Welke luchtfilter wordt er dan zoal genomen? twin air? want voor K&N ben ik nie zo voor....
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 22:38
door Uufd
En je zegt in theorie na elke aanpassing testbank. Is dit voor een uitlaat ook nodig? De ene zegt wel de andere niet.... Omduur wordt het wel moeilijk wat wel en wat niet...
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: zo 17 mei, 2015 23:21
door Minyi
Elke aanpassing moet ie opnieuw op de testbank. De injectie regelt net genoeg bij om het verschil van warm en koud te compenseren.
Als je een andere uitlaat monteert kan er dus makkelijkere meer lucht uit, dus staat ie armer en moet er weer meer benzine in. Zelfde geldt voor je luchtfilter: Meer lucht erin = ook meer benzine.
Het is echter verstandig om je luchtfilter en je uitlaat tegelijk te vervangen.
Als je nml een andere uitlaat erop zet kan er wel meer lucht uit, maar niet veel meer in omdat je luchtfilter / kanaal niet meer lucht kan vervoeren en vice versa.
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 06:03
door Jazzy
Met Autotune hoef je inderdaad niet meer op de testbank omdat je PowerCommander het mengsel zelf kan meten en aanpassen. Op
http://www.powercommander.com/powercomm ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; kun je volgens mij wel een autotune handleiding downloaden waar je kunt lezen waar de aansluiting op de uitlaat gelast moet worden.
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 16:53
door Jason McCoy
Autotune is daar niet voor bedoeld. In principe is dat bedoeld voor rijden in diverse weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld in de bergen. De autotune kan meer een paar procent bijregelen. Ga je dit gebruiken om de quad af te stellen (kan prima) dan zul je zien dat je autotune je map aanpast. Deze map sla je op en je laat de autotune opnieuw de quad afstellen. Dit blijf je herhalen totdat de autotune eigenlijk geen aanpassingen meer maakt. Je bent dus eigenlijk een lange tijd aan het prutsen om iets goed te willen krijgen. Daarbij moet je hopen dat de autotune alle aanpassingen voor elk toerengebied goed zet. Ik ben er zelf geen voorstander van. Beter zet je de quad op een bank en laat je hem daar heel fijn precies afstellen.
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:14
door Jazzy
Testbank kost 150 euro per keer en doet precies hetzelfde. Dus als je geld genoeg hebt dan kun je ook naar een testbank gaan als het een periode erg warm weer is, de winter aanbreekt of je besluit om eens met een db-killer te rijden, je uitlaatdemper of filter te vervangen.
Die lange tijd prutsen valt best mee en is niet te vergelijken met je quad op een kar laden om naar een testbank te gaan. Autotune heeft alleen maar voordelen, tenzij je een eigen testbank hebt.

Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:42
door Uufd
Jah de reacties zijn zowat verdeeld...
Als het tussen door eens past ( ivb met werk) ga ik eens naar een kenner gaan hier in de buurt. Ga daar ook eens luisteren wat diene mens ervan denkt..
Heb ook geen goesting om 75 keer naar een testbank te gaan cheezen
Als er wat verandert wordt zal het dan al en ene keer zijn, vandaar dat ik dit in de winterperiode wil doen. Staat ie toch stil
Bedankt alvast voor de nuttige info. Ben benieuwd of er nog zijn die er wat vanaf weten.
Heb al gezien dat je daar zelf veel tijd kunt insteken met de mappen enz... Kga het allemaal nog eens moeten bezien
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:44
door Jason McCoy
Jazzy schreef:Autotune heeft alleen maar voordelen
Heeft veel voordelen. Grootste nadeel is dat de autotune niet kiest voor de meeste pk''s maar voor een veilige afstelling.
Standaard mappen van internet kun je eigenlijk niet gebruiken. Mijn quad had dat en die stond ongeveer 25% te arm
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:49
door Uufd
Njah dan denk ik dat een autotune er niet zal van komen. En ergens snap ik het wel.
Doet me denken aan een kameraad van mij. Die rijd met de moto enkel op circuit. Origineel zat er ook autotune in, elle toch met ene lamdasonde. Alles is eraf gesmeten geweest omdat het ook nooit niet goed genoeg was. En dat ie ook teveel rekening houd met milieu normen. En daarom is dat er nu ook af en hem deftig laten afstellen.
Dus ik kan uw mening wel volgen Jason McCoy

Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:52
door Uufd
Op het forum heb ik ook al de van de meesten gelezen die gewoon een pc3 of pc5 hebben, hier en daar iemand met een autotune. Mss ook omwille dat een autotune iets meer kost... dat ze dan de gewone nemen? Dat weet ik natuurlijk niet
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 17:53
door Jazzy
Jason McCoy schreef:Jazzy schreef:Autotune heeft alleen maar voordelen
Heeft veel voordelen. Grootste nadeel is dat de autotune niet kiest voor de meeste pk''s maar voor een veilige afstelling.
En dat is een nadeel?

De meest optimale verbranding krijg je bij een lucht/benzineverhouding van 14,7:1. Als je de motor nog armer zet dan geeft hij meer vermogen maar gaat ook heter worden, met alle risico's van dien. Had het hier toevallig deze week over met iemand een forumlid die dit voor zijn werk doet, jou wel bekend. Hij gaf aan dat ze hem op de testbank ook gewoon in het groene gebied zetten en zelfs als een wedstrijdrijder vraagt om hem armer te zetten doen ze het liever niet.
Standaard mappen van internet kun je eigenlijk niet gebruiken. Mijn quad had dat en die stond ongeveer 25% te arm
Klopt. Die zijn alleen een goed startpunt voor bijvoorbeeld AutoTune of afstellen op de testbank.
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 19:35
door Jason McCoy
Klopt, ik heb de mijne afgelopen vrijdag laten doen en die is ook gewoon safe gezet. Ik vind wel dat als hij op de testbank is geweest je garantie hebt dat hij goed staat. Als je toch alleen maar in nl of be rijd heb je een autotune niet echt nodig ivm verschillende weertypes enzo. Als hij goed staat dan staat hij altijd wel goed eigenlijk. En autotune kost je een 400 euro?
Re: Powercomander autotune en Uitlaat
Geplaatst: ma 18 mei, 2015 19:54
door Uufd
Wel ik rij enkel maar als het goed weer is, ben geen zotte dingen van plan
Dan denk ik dat die autotune idd niet nodig zal zijn