Pagina 1 van 2

Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 10:39
door TonP
Iemand bekend met de wielstand van deze machine?
Op dit moment staan de wielen zo: / /. Dat lijkt mij niet juist. Of ze moeten /\ staan, of \/.
Met losse handen rijden is er niet bij. Met de huidige wielstand verbaasd mij dat niks.

Buiten een beschadigd onderframe, valt mij op de de hoek waar het fusee in zit van de bovenste A-armen verschilt met links en rechts. Ene is ongeveer 8 graden, andere 15..... Geen enkele beschadiging ze zien.
Frame is slechts een paar mm verbogen en verklaart niet de //-stand. Ook lijkt de hoek bij de bovenste fuseekogel geen invloed te hebben op de wielstand.

Iemand ervaring hier mee?

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 12:29
door Jason McCoy
Jezelf niet vergeten voor te stellen in het daarvoor bedoelde deel van het forum??

In ieder geval is je verhaal wat vreemd. Je praat over dat je quad krom is etc.
Plaats er eens wat foto's bij om aan te geven wat je precies bedoelt.

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 12:53
door Jazzy
Jason McCoy schreef:Jezelf niet vergeten voor te stellen in het daarvoor bedoelde deel van het forum??
Prima idee, maar probeer het als advies te geven en niet als verwijt. We hebben hier geen harde regels voor en nieuwe leden worden niet automatisch op dat deel van het forum gewezen. :)

Als je frame krom is, ook al is het maar een paar millimeter dan wordt uitlijnen automatisch een lastig verhaal.

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 16:44
door yamahakoppel
zijn uw spoorstangen nog recht of uw stuurstang

en stel dat die nog recht zijn maar uw ophanging van de A-armen is verbogen dan is het normaal dat uw wielen niet juist staan, of je plooit uw frame recht of je regelt uw spoorstangen wat bij

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 20:46
door TonP
We hebben het niet over een paar mm hoor. Het staat serieus uit lijn.
De belangrijkste vraag is of de wielen zo: /\ moeten staan of zo: \/. Als ik dat zou weten kan ik de rest wel aanpassen.

Stuurstang is wel recht en heeft meer met toe-of uit-spoor te maken. Bij deze quad is het camber onjuist. Sorry, is misschien wat onduidelijk omschreven: Het betreft een onjuiste camber instelling.

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 21:55
door Jason McCoy
4x4 quads hebben doorgaans t camber \/ staan. Dus dat is oke. En het spoor mag gewoon recht en van daaruit testen hoe hij fijn rijd

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 20 jul, 2015 22:17
door TonP
\/ lijkt verklaarbaar in mijn situatie. Maar ik zou eerder /\ verwachten zoals bij een auto gebruikelijk is. Is het misschien des Kawasaki's om het zo te doen of is het per model of toepassing verschillend? Dit is geen 4x4 quad.

Bij veel quads is het instelbaar en geeft de fabriek de instelling op. In dit geval is het een vaste instelling en geeft Kawasaki geen informatie.

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: di 21 jul, 2015 08:26
door Jason McCoy
Bij 90% van de quads is het camber standaard niet in te stellen. En heel veel quads hebben negatief camber. Positief camber heb je bij quads op het moment dat de quad inveert meestal. Camber veranderd bij inveren en wij hebben een nogal lange veerweg

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: di 21 jul, 2015 10:10
door TonP
Plausibele verklaring.
Ik ga kijken hoe ver ik kom, bedankt. Zodra ik thuis ben zal ik wat foto's plaatsen. (De verkoper zal hem best herkennen :wink: Niet heel zorgvuldig om een quad met frameschade en WOK-melding te verkopen...)

Nog iemand een verklaring voor het hoekverschil tussen linkse en rechtse arm?

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: di 21 jul, 2015 14:10
door yamahakoppel
als je zegt dat het frame krom is dan zal er meer krom zijn waarschijnlijk wordt dat plooien en regelen tot hij een beetje naar wens is

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: zo 02 aug, 2015 22:53
door TonP
Nieuwe onderbuizen er ingelast. Ziet er weer strak uit. Wielstand blijft fout! Ik kan niet anders concluderen dat het hoekverschil in de bovenarmen de scheefstand veroorzaakt. Er zit bijna 5 graden verschil tussen de linkse en de rechtse arm. Je ziet ook dat de rechterarm de hoek van de fuseekogel niet in een rechte lijn loopt. Het lijkt er op dat dit nooit goed geweest is.......

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: ma 03 aug, 2015 14:28
door slowco
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden... :D
Probeer eens een aantal foto's te plaatsen. Er zijn hier voldoende kenners die dan de situatie beter kunnen inschatten.

Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: do 06 aug, 2015 20:28
door TonP
En de foto's.... Zie het verschil in de linkse en rechtse kogels.Afbeelding
Foute hoekAfbeelding Juiste hoekAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: do 06 aug, 2015 20:37
door Jason McCoy
T is een quad, geen farari. Zo oude quad denk ik dat t gewoon ergens slijtage is. Overigens zitten er nu geen veren onder en is hij niet belast. Als je ene arm iets anders staat dan de andere heb je al een verschil in graden

Re: Kawasaki KEF300 wielstand, uitlijning

Geplaatst: do 06 aug, 2015 20:54
door TonP
Kijk naar de hoek van de bovenarm ten opzichte van het fusee. Rechts loopt hij niet evenwijdig, links wel. Beide A-armen vertonen geen schade.

Rechtse arm lijkt, af-fabriek, een foute hoek te hebben.