wetgeving belgie

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Plaats reactie
Angelor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 jul, 2015 22:14

wetgeving belgie

Bericht door Angelor »

Hej,

Voor ik mezelf een quad wil aanschaffen wil ik eerst wat meer info verzamelen over de regelgeving hieromtrent in belgië.
Dit voor zowel het rijbewijstechnisch gezien en het verbod van het rijden in bepaalde steden/plaatsen.

Dus mijn vragen :

- Welk rijbewijs voor een quad heb ik nodig in belgië (Is dit altijd B-rijbewijs?)

- In welke steden mag ik zeker niet met een quad?

- Kan ik zomaar in de ardennen overal de "bergen" in trekken om wat rond te toeren?

Ben zelf van Niel vlakbij Antwerpen.

Grtjs Angelo
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving belgie

Bericht door Jason McCoy »

Welkom Angelo.

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je uitgebreide topics omtrent jou vragen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Angelor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 jul, 2015 22:14

Re: wetgeving belgie

Bericht door Angelor »

Hej,

Heb de zoekfunctie gebruikt maar vele topics dateren van enige tijd geleden.
Zou dus graag up to date zijn vandaar.
Kan de regelgeving hieromtrent niet samengevat worden in een stickie?

Mvg

Angelo
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving belgie

Bericht door Jason McCoy »

Denk niet dat regelgeving zoveel veranderd is in die 2 jaar tijd eigenlijk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: wetgeving belgie

Bericht door yamahakoppel »

is gewoon B rijbewijs zolang je onder de 15kw blijft op papier :wink: de meeste quads zijn zo maar best eerst even controleren

antwerpen en brussel hebben een tijd moeilijk gedaan met quads en er zijn ook quad verbodsborden maar de wegen waar ik persoonlijk rij nog geen problemen gehad ik rij ook enkel en alleen op de weg dus als je met de auto er door mag dan rij ik er ook door :mrgreen:

voor uw vraag van de ardennen zelfde, elke openbare weg mag je op rijden tenzij het verboden is met een bord,
zo maar een bos in rijden zou ik maar vergeten, zijn maar weinig plaatsen waar je off road "mag" rijden
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

Re: wetgeving belgie

Bericht door wimcha »

Wat het quadverbod betreft in de steden met de bewuste borden, daaromtrent heb ik niet lang geleden nog een interessant nieuwtje vernomen van een politieagent.
Quads ingeschreven als landbouwvoertuig (max 40km/h en zwaailamp) mogen die borden negeren. Ze zijn geen quad maar een bos- of landbouwtrekker. Als ze je tegenhouden; gewoon je inschrijvingsbewijs tonen en ze moeten je (met tegenzin) doorlaten.

Wees wel zo verstandig om je netjes aan de wegcode te houden en dit niet te doen als je een open uitlaat hebt gemonteerd. Ze zouden deze achterpoort in de wet nog kunnen sluiten als er teveel overlast zou zijn.

Mvg. Wim
Gebruikersavatar
ysie
Quadrider
Quadrider
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 13:10

Re: wetgeving belgie

Bericht door ysie »

Vindt het ook nog onduidelijk. Neem nu je ziet een aardeweg. Er staan nergens verbodsborden. Mag je erin?
Ik snap dat je niet mag wildrijden. Vb. In Brakel staat algemeen quad verbod op aardewegen, Hoe kan men dit weten zonder verbodsborden?
In 2012 zou verbodsbord voor quad ongeldig zijn verklaard. Is dit anno 2015 nog zo?
Gaat hier wel over Belgie.
Ab amicis honesta petamus. :) :D
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: wetgeving belgie

Bericht door vdbeke »

Ik denk vrij simpel, staat er geen bord mag je er gewoon door. Zandweg of niet. Bij ons in de uithoeken of aan de grenskant zie je dit wel meer. Houden ze je halt en zeggen ze dat je er niet mag rijden, kan je zeggen dat je hier niet van op de hoogte was en dat je geen verbodsbord hebt zien staan. Ze kunnen je alleen een waarschuwing geven lijkt me. :afgestudeerd:

Uit de bossen blijf ik ook weg, geen onrust gaan zoeken. beetje respect voor de natuur, wandelaars, ... mag wel.
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

Re: wetgeving belgie

Bericht door wimcha »

Inderdaad VDbeke, alles draait rond respect...vermoedelijk zijn die borden ook ontstaan door een gebrek aan respect.
Natuurlijk is het spijtig genoeg (vooral in Vlaanderen) dat men in plaats van respectloze individuen te straffen, gewoon iedereen straft...da's zoveel simpeler.
In Wallonië (vooral in de Ardennen) zijn ze nog toleranter. Hopelijk blijft dit zo. Ik zal me dan ook daarnaar gedragen. Trouwens daar rijden sommige boswachters zelf rond met Quads (Yamaha Kodiak 400, Grizzly 450 en Kymco MXU 550 ben ik al tegengekomen).
Yannickvds
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 175
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 23:44
Locatie: Antwerpen, België

Re: wetgeving belgie

Bericht door Yannickvds »

dus dan mag je met een gewone quad ook gewoon voorbij dit bord rijden, want dit is een motorfiets op papier? :applaus: :crosser:
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: wetgeving belgie

Bericht door Jeroen1991 »

ysie schreef:Vindt het ook nog onduidelijk. Neem nu je ziet een aardeweg. Er staan nergens verbodsborden. Mag je erin?
Ik snap dat je niet mag wildrijden. Vb. In Brakel staat algemeen quad verbod op aardewegen, Hoe kan men dit weten zonder verbodsborden?
In 2012 zou verbodsbord voor quad ongeldig zijn verklaard. Is dit anno 2015 nog zo?
Gaat hier wel over Belgie.
Dit is een veelgemaakte fout, het verbodsbord is niet ongeldig verklaard, het algemeen verbod via gemeentelijk (politie) reglement zoals destijds in Antwerpen wel. In die zin is dat deel van brakel volgens mij ook niet geldig zolang op die plaatsen auto's mogen komen. Maar ik kan me indenken dat daar alleen landbouwverkeer toegelaten is via die blauwe borden met een tractor (verkeersbord F99c)?

Aan het verbodsbord voor quads houdt ge u dus best!
Yannickvds schreef:dus dan mag je met een gewone quad ook gewoon voorbij dit bord rijden, want dit is een motorfiets op papier? :applaus: :crosser:
Op papier of niet, de wetgever heeft een quad gedefinieerd als voertuig met vier wielen, open carrosserie en stuur zoals een motorfiets. Uw quad valt daar dus onder, ongeacht wat op papier staat :bier:

Om die reden begrijp ik ook niet dat een landbouwquad dat zou mogen negeren, maar het blijft een feit dat zelfs agenten zelden op de hoogte zijn van de relevante wetgevingen, ik zou het dus afraden, ge moest maar eens de verkeerde tegenkomen die niet uw inschrijvingspapier trapt :D
Yamaha Raptor 660R!
Plaats reactie