Pagina 1 van 1
Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 04 okt, 2015 17:27
door ysie
Ik vraag me nu al een tijdje af hoe de automatische rem werkt als men het gas loslaat. Is dat met een magneet of verkondig,ik onzinnigheden
.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 04 okt, 2015 17:33
door Thomash
Een quad heeft overal wrijving (cilinder + tandwielen + banden,...) en daardoor vertraag je zodra er geen gas meer wordt gegeven.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 04 okt, 2015 17:43
door ysie
Nee dit bedoel ik niet. Mijn quad geeft een vario. Als ik het gas loslaat remt hij heel erg af. Is een motortje of zoiets die aangaat telkens de gas wordt losgelaten.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 04 okt, 2015 18:05
door Jazzy
Dat systeem zit in je vario ingebouwd. Als je geen gas meer geeft dan gaan de wielen de motor aandrijven ipv. andersom. Door de overbrengingsverhouding aan te passen kan dat effect versterkt worden. Vergelijk het met in de auto je gas los laten en dan een lagere versnelling kiezen.
Niet alle merken hebben dit trouwens, het verschil zit dus gewoon in de constructie van de vario.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: ma 05 okt, 2015 14:15
door ysie
Thx. Ik dacht dat als je bij een vario het gas loslaat je gewoon uitbolt. Dit bedoel je dan met zit in de constructie van de vario.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: ma 05 okt, 2015 14:19
door Jazzy
Bij een Polaris bijvoorbeeld rol je gewoon uit, bij de meeste andere merken ontwerpen ze de vario zo dat je bij gas loslaten op de motor afremt.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: ma 05 okt, 2015 22:12
door Hein
Can Am heeft een motorrem in de CVT bak.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: wo 28 okt, 2015 20:15
door ASUSfreak
Je hebt 2 "schijven" waar je riem tussen ligt.
De ene word aangedreven door de motoras (primary clutch) en de andere drijft uw wielen aan zeg maar via diffs etc (dat is de secondary clutch)
Als je gas geeft, gaat de primary clutch open door de middelpuntvliedende kracht. Je motor is sterker dan de wrijving dus je rijd vooruit.
Laat je nu je gas los dan is het de veer die op je secondary clutch zit, die de schijf (polie) terug dicht drukt en de riem dus klemt en dus afremt.
Door je veer te veranderen kan je de prestaties dus veranderen... zoveel te straffer de veer zoveel te meer grip je polie op de riem heeft en zoveel te minder je doorslipt en dus meer trekkracht hebt en hoeveel te harder je afremt als je gas los laat.
LET OP: je riem moet er ook wel tegen kunnen of die springt over en dan heb je motor schade!!!
Hier zie je duidelijk hoe die van een Grizzly eruit ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=XmgmLn3 ... ion_226456
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: wo 28 okt, 2015 22:32
door Jason McCoy
Bij can am zit er een nokje ofzo in je cvt. Tijdje geleden toevallig besproken met de importeur en die zei dat je de motorrem er eenvoudig af kunt halen. Het leek hem alleen niet zo verstandig
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 01 nov, 2015 11:39
door ysie
Thx. Voor de info.
Ab amicis honesta petamus.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 13 dec, 2015 20:27
door Gallonneken
Moet je hier even tegenspreken Jazzy, ik reed vroeger met een polaris sportsman 500 en die bolde inderdaad gewoon uit bij loslaten gas, maar nu bij de sportsman 1000 voel je heel duidelijk een remmend effect bij loslaten gas, hoe het werkt weet ik niet direct
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 13 dec, 2015 21:10
door vdbeke
ah hier is het topic, was het een tijdje geleden al tegengekomen, maar tijd ontbrak me om te reageren.
Jason McCoy schreef:Bij can am zit er een nokje ofzo in je cvt. Tijdje geleden toevallig besproken met de importeur en die zei dat je de motorrem er eenvoudig af kunt halen. Het leek hem alleen niet zo verstandig
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
ivm dat "nokje" dat is het vrijlooplager. ik dacht dat ik er een foto van gemaakt toen ik mijn CVT van buggy uit elkaar had liggen, maar blijkbaar niet of kan ze in ieder geval niet vinden.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: zo 13 dec, 2015 21:59
door Jazzy
Gallonneken schreef:Moet je hier even tegenspreken Jazzy, ik reed vroeger met een polaris sportsman 500 en die bolde inderdaad gewoon uit bij loslaten gas, maar nu bij de sportsman 1000 voel je heel duidelijk een remmend effect bij loslaten gas, hoe het werkt weet ik niet direct
Ah goed om te weten, bedankt! Ik lees her en der dat Polaris geen motorrem heeft maar misschien op de nieuwe modellen dan wel.
Re: Hoe werkt nu de automatische rem?
Geplaatst: di 15 dec, 2015 14:48
door dutchgun
Met verwondering de comments gelezen. Het verhaal voor de CanAm klopt; deze heeft namelijk geen natte koppeling. Voor machines MET natte koppeling zit tussen de vario schijven en de natte koppeling aan de binnenkant in het motorblok nog een apart lager die bij van toeren af gaan / gas loslaten / zorgt dat de verbinding van de natte koppeling niet wordt verbroken. Die natte koppeling werkt maar 1 kant op; op middenpunt vliegende kracht. Als die wegvalt zou de verbinding motor / vario = aandrijving volledig weg vallen. De motorrem ( lijkt wel wat op de starter vrijloop ) zorgt weer voor een verbinding.
Dit is dan heel simpel uitgelegd. Op de video van de Grizzly ziet men enkel de vario tuning met Dr.Pulley sliders en een EPI veer. Die motorrem lager wordt regelmatig door mensen eruit gehaald: die willen zelf beslissen hoe er afgeremd word.
Ook voordat betreft de prijs is de motorrem pittig.........rond de 250 euro; verschillend van merk ATV.
http://www.quad-company.de/tgb-blade-55 ... rsatzteile
Op deze tekening ( TGB) is de motorrem onder nummer 9 aangegeven.................