Pagina 1 van 1

4x4 probleem

Geplaatst: za 19 dec, 2015 20:37
door remco
als ik mijn 4x4 opzet draaien er 3 van de 4 wielen; bij spar draaien alle 4 de wielen, wat zou hier het probleem zijn?

grt,
Remco :?

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: za 19 dec, 2015 21:11
door java
Voor heb je een open diff. Dus als je vast staat en 4x4 aan zet zoekt de voorwielen het wiel met de minste weerstand. Die gaat dus draaien.
Met een sper aan blokkeer je dus de Diff en draaien alle wielen even snel

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: za 19 dec, 2015 21:19
door remco
dit is dus normaal op de voor wielen bedankt voor de melding :)

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 06:59
door Paul Snip
TGB?

Die heeft voor niet eens een diff! 4x4 is eigenlijk 4x3. Pas bij het inschakelen van de "sper" komt het 4e wiel erbij.

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: wo 23 dec, 2015 11:10
door dutchgun
Je vergeet wat Paul:

"zoals bij de meeste ATV's het geval is".............. :afgestudeerd:

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: wo 23 dec, 2015 12:10
door Paul Snip
De meeste ATV's hebben een open differentieel. Dat heeft een TGB niet eens. Die drijft in eerste instantie alleen het rechter voorwiel aan. Pas bij de sper pakt hij het linker voorwiel erbij.
ATV's met een open differentieel drijven beide voorwielen aan. Pas bij doorslippen van een van de wielen zou je de sper er in moeten zetten dan. (Handmatig)
Can-Am heeft uiteraard het beste systeem met de automatische Visco-sper :afgestudeerd:

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: wo 23 dec, 2015 20:16
door Hein
Weer wat geleerd. Ik ken alleen een differentieel (met zonnewielen en satellieten)
Van een open differentieel heb ik nog nooit gehoord

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: wo 23 dec, 2015 20:58
door ysie
Weet ook weer wat bij.

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: wo 23 dec, 2015 23:01
door Paul Snip
Een differentieel met satellietwielen noemen we een open differentieel. Deze zal (als beide wielen evenveel grip hebben) de kracht verdelen over de beide wielen. Slipt 1 van de wielen door dan gaat daar alle kracht naar toe. Dit wil je eigenlijk niet bij off-road rijden.

Een open differentieel kan sperbaar zijn. Automatisch met bijvoorbeeld een viscolok of handmatig met een heveltje en kabeltje óf met een elektrische schakelaar en een elektromotor. Dit voorkomt dat het wiel met de minste grip (overmatig) spint.

Een TGB, zeker de eersten (425 en 500) heeft geen differentieel maar drijft 1 van beide voorwielen aan. Gebruik je de "sper" dan pakt hij de andere er bij. Hier zitten dus geen satellietwielen in.

Een differentieel kun je makkelijk herkennen: krik de quad op aan de voorkant met ingeschakelde 4wd. Draai aan een van beide voorwielen. Het andere wiel draait tegengesteld. Bij een quad met viscolok voel je een duidelijke weerstand. Bij een TGB kun je een van beide wielen niet draaien terwijl het andere wiel vrijdraait. Totdat je de "sper" ook inschakelt. Dan kun je beide wielen niet meer draaien.
Het kan overigens zijn dat TGB bij de later modellen een ander systeem toepast. Maar bij de ouwe TGB 4x4's was dit zeker zo.

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: do 24 dec, 2015 09:51
door Hein
Dat kan toch niet? Een wiel vooruit en het andere achteruit?

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: do 24 dec, 2015 11:38
door ysie
Ik weet bij een wagen dit idem is. 1 wiel draait vooruit de andere achteruit.

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: do 24 dec, 2015 15:12
door Yannickvds
Simpel maar correct uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI

Re: 4x4 probleem

Geplaatst: do 24 dec, 2015 16:51
door Gallonneken
in dit filmpje zie je het verschil tussen wat je noemt 4x4 (eerste quad) met diff lock en 4x3 (tweede quad)
de tweede graaft zich vanachter veel dieper in omdat de tractie maar op 1 voorwiel gebeurt

https://www.youtube.com/watch?v=vtEW9tcJaLE