Pagina 1 van 1

Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: wo 17 feb, 2016 16:38
door legrang
Hallo,

ik ben nieuw hier dus ik zal mij misschien even voorstellen.

Ik ben 24 en rij van mijn 12e met een quad, nu heb ik een Raptor 700 van 2006.
Ik heb deze niet nieuw gekocht en heeft voor mij altijd op de baan gereden,
ik denk zeer veel kilometers maar ik heb er geen idee van hoeveel..

De reden waarom ik de motor wil reviseren is omdat de motor olie verbruikt en blauw rookt en dit in stijgende lijn.
Daarom denk ik er aan om misschien, terwijl ik dan toch bezig ben, een big bore kit van 780cc te steken.
zijn er misschien mensen met ervaring met een big bore voor een raptor 700 of hou ik het beter bij de originele wisselstukken.

momenteel heb ik wel een twin air luchtfilter een standaard uitlaat zonder db killer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: wo 17 feb, 2016 17:19
door Jason McCoy
Welkom.

De cilinderwand van een Bigbore is erg dun, ik heb dit meerdere keren kapot zien gaan. Dat zijn dan wel quads waar mee gecrosst word.

Je koelvloeistofpeil staat overigens ook te laag.

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: wo 17 feb, 2016 20:40
door bonzaiking
ik zou nooit verder gaan als 734cc bigbore kit

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: vr 19 feb, 2016 10:04
door legrang
Welkom.

De cilinderwand van een Bigbore is erg dun, ik heb dit meerdere keren kapot zien gaan. Dat zijn dan wel quads waar mee gecrosst word.

Je koelvloeistofpeil staat overigens ook te laag.
Danku!

het vloeistofpeil is al bijgevuld, de foto's zijn van een jaar of 2 terug :)

Bij een big bore kan je waarschijnlijk niet zonder Power commander (of dergelijke) om hem te kunnen afstellen?

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: vr 19 feb, 2016 10:16
door Jazzy
Volgens mij (!) heb je voor een big bore geen fuel controller nodig omdat die niets aan de verhouding van het mengsel veranderd. Normaal gesproken is de volgorde van upgrades eerst de big three: uitlaat, inlaat en fuel controller. Dit zijn namelijk de goedkoopste pk's die je maar krijgen kunt. Daarna komt de nokkenas, hoge compressie zuiger, big bore kit, etc. Met deze upgrades krijg je minder vermogenswinst voor je euro.

In jouw geval heb je nu de mogelijkheid om voor een big-bore te gaan, dat is wel wat anders dan normaal natuurlijk. Maar zelf zou ik dan ook die laatste 300 euro aan een fuel controller uitgeven, zeker als je later misschien nog een keer een andere uitlaat wil aanschaffen.

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: vr 19 feb, 2016 13:59
door yamahakoppel
momenteel heb ik wel een twin air luchtfilter een standaard luchtfilter zonder db killer.
zult wel standaard uitlaat bedoelen zonder DB killer :mrgreen:

je geeft je quad meer lucht en voert uw uitlaat gassen sneller af door de DB killer te verwijderen, maar geeft hem niet meer benzine door een powercommander te plaatsen :? en dan zijn ze verwonderd dat de quad olie verbruikt :?

kan goed zijn dat je kleppen half verbrand zijn en zijn olie verbruikt via de klep seals gewoon omdat je quad te arm staat en hier door worden je kleppen heter

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: do 25 feb, 2016 14:11
door legrang
zult wel standaard uitlaat bedoelen zonder DB killer :mrgreen:

je geeft je quad meer lucht en voert uw uitlaat gassen sneller af door de DB killer te verwijderen, maar geeft hem niet meer benzine door een powercommander te plaatsen :? en dan zijn ze verwonderd dat de quad olie verbruikt :?

kan goed zijn dat je kleppen half verbrand zijn en zijn olie verbruikt via de klep seals gewoon omdat je quad te arm staat en hier door worden je kleppen heter
IK zal even corrigeren, Ik bedoel inderdaad de uitlaat..

Ik heb ook geen powercommander, het was alleen een vraag want naar mijn weten gebruikt je juist een powercommander om een beter mengsel te verkrijgen? niet gewoon meer brandstof toevoegen..

Hoe stel je dan best het mengsel af van een 700? ( er van uit gaan dat de motor inorde is)

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: do 25 feb, 2016 14:44
door Jazzy
Het mengsel bestaat uit lucht en benzine maar het hangt af van de stand van je gashendel, het toerental en nog wat andere factoren wat de beste verhouding eigenlijk is. Dat kun je met een fuel controller doen. Het afstellen kan op twee manieren. De eerste is door hem op een testbank aan de computer te hangen en ongeveer ieder toerental te rijden. De beste waardes worden dan in de fuel controller opgeslagen. Alternatief kun je een O2 sensor in je uitlaat schroeven, dan kan de fuel controller zelf meten of het mengel wat rijker of juist wat armer moet.

Standaard staan de meeste quads vrij arm afgesteld. Als je dan een luchtfilter hebt die meer lucht door laat en de weerstand in de uitlaat verminderd gaat er meer lucht doorheen en wordt het mengsel nog armer. Dat kan tot motorschade leiden omdat de temperatuur van de verbranding veel te hoog is.

Re: Revisie Raptor 700 & big bore 780cc

Geplaatst: zo 28 feb, 2016 07:37
door yamahakoppel
ik heb misschien mijn antwoord verkeerd geformuleerd maar bedoelde dat jij of vorige eigenaar hem meer lucht hebt gegeven door andere luchtfilter te plaatsen, meer afvoer geeft door je DB killer te verwijderen, maar vergeet ( waarschijnlijk TE duur ) een powercommander te plaatsen waardoor hij meer benzine zou krijgen, je past alles aan of beter niks want als je niet de volledige big3 ( gelijk ze zeggen ) toepast krijg je vroeg of laat schade aan je moter.

gelijk jazzy het formuleerd is het iets meer gedetaileerd gelijk ik het eerst zei