Pagina 1 van 2

Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 08:17
door Patriickm
Hallo,

Voor mijn project met ik een goed stugge achter schokbreker nodig. Maakt verder niet veel uit van welke quad hij af komt, aangezien de ophangpunten toch nog bepaald moeten worden.

In eerste instantie had ik gedacht er een R1 veer te plaatsen, maar deze is niet stug genoeg en kan de veer niet strakker instellen..

Heeft iemand nog een leuk veertje liggen? Graag aanbieden met prijs en lengte en een plaatje zegt meer dan een praatje! :afgestudeerd:

Patriickm

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 09:49
door xsbobo
je zou hier http://www.hagon-shocks.nl/ eens kunnen kijken. Daar heb ik altijd mijn schokbrekers en veren voor mijn zijspannen gehaald. Deze zijn ook altijd zwaarder dan bij en normaal motorfiets en je hoeft niet per set te kopen. Gewoon bellen , uitleggen wat je wilt en hij gaat je adviseren wat de mogelijkheden zijn

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 10:42
door Paul Snip
Als de veer niet stug genoeg is moet je waarschijnlijk de ophangpunten veranderen. Zodat de hefboomwerking anders wordt. Ik kan me niet voorstellen dat er veel veren voor quads en of motoren zijn die veel stugger zijn.

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 10:46
door Jazzy
Zat ik ook al aan te denken, je hoort vaak dat R1 veren juist te strak zijn voor gebruik op een quad. Aanpassen van de ophangpunten is een goede oplossing!

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 12:13
door Patriickm
Hm, als jullie zeggen dat het kan ga ik daar nog wat verder mee spelen! Ik dacht dat het redelijk hopeloos was omdat ie gewoon door het eigen gewicht al doorzakte..

Al is de veer ook niet heel goed instelbaar, in toaal iets van 10 "klikjes", ipv schroefdraad om zo de veerconstante te bepalen..

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 18:04
door yamahakoppel
R1 of R6 veer heeft toch een trapse ring waardoor je spanning kunt verhogen is wel maar 1cm of iets meer maar voor een quad zijn ze al redelijk straf tenzij je een kapotte hebt :roll:

nu heb ik even je opstelling bekeken in je topic en denk dat je uw veer link moet aanpassen
Afbeelding
Afbeelding

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 18:35
door bonzaiking
Ik heb het ook gehad met mn custom acherbrug ik drukte mn raptor met een hand naar de grond ik ben naar yss gegaan daar hebben ze het opgelost
je hebt van je acherbrug een grote hefboom gemaakt door hem zover te verlengen

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 19:44
door Jason McCoy
De verlenging kan een r1 veer makkelijk aan. Maar t is de opstelling. Deze veren horen te staan. Kan wel zijn dat de veer gewoonweg niet werkt als hij plat ligt

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 19:47
door KennyH
bonzaiking schreef: ik ben naar yss gegaan
Ik neem aan naar promax racing? Of even op en neer naar Thailand? :D

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: di 31 mei, 2016 20:39
door yamahakoppel
ik denk dat de veer wel in alle richtingen kan werken, ik ken er die een R1 veer onderste boven plaatste vanachter op een raptor 700

als ik uw veer link bekijk is deze bijna uitgewerkt, ik zou de veer verder van het lagerhuis vast zetten zodat de andere bevestiging van de veer recht onder de bevestiging op de achterbrug komt.

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: wo 01 jun, 2016 07:36
door JdmhatchR
wij hebben ook al eens r1 veren ondersteboven onder een polaris rzr geplaatst om te verlagen, dit werkt gewoon...
2 kameraden hebben nochthans ook een r1 veer, en rijden met een +15cm achterbrug zonder probleem.
De voorspanning, in en uitgaande slag is toch regelbaar van die dingen? Zeker dat er niks met de vulling is van uwe demper? Als de vulling oud is, of te weinig druk op de olie, dan wordt ze ook vrij slap...
Monteer ze eens rechtop en test eens of het nog niet goed is zou ik zeggen...

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: wo 01 jun, 2016 13:09
door Patriickm
Rechtop gaat het iets beter, maar alsnog een veerweg die gewoonweg veel te lang is, ( erop zitten en hij zakt een stuk door, en als ik dan een beetje ga springen veert hij ook nog een stuk. Het linksysteem is natuurlijk niet zoals die van bijv. de R1, en ik kan er wel inkomen dat hij met deze positie er doorheen zakt, vooral door de hefboomwerking van de achterbrug.

Hij is inderdaad maar een centimeter te stellen, als dit met schroefdraad was, was het volgens mij geen probleem, gewoon de veerspanning verder opschroeven.. De demping heeft niet veel te maken toch met de veerweg? Of de demping moet zo joekeltjes hard staan? En verder kan ik nergens op de shocks iets zien om gas bij te vullen? :?

Bedanklt voor de reacties, ik puzzel nog even een stukje door met de r1 veer, en als dit niet lukt toch amar een veer zoeken waarbij de veerspanning goed te veranderen is.

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: wo 01 jun, 2016 13:54
door Jazzy
Patriickm schreef:Bedanklt voor de reacties, ik puzzel nog even een stukje door met de r1 veer, en als dit niet lukt toch amar een veer zoeken waarbij de veerspanning goed te veranderen is.
Bij alle veren kun je de voorspanning iets aanpassen, maar geen enkele veer kun je twee keer zo sterk maken door hem een paar centimeter in te drukken. Als je meer spanning nodig hebt dan zul je er een dikkere spiraal omheen moeten laten zetten want een R1 veer is al één van de sterkste. Maar als dit toch een zelfbouw project is dan zou ik gewoon je draaipunten aanpassen, bijvoorbeeld met een link.

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: wo 01 jun, 2016 14:05
door Patriickm
Zou iemand eens een foto van het link systeem van de raptor kunnen plaatsen?

En qua veerspanning, ook de raptor veren,zijnn toch sowieso 5 cm of meer in en uit te draaien? ( en daarmee is het dus mogelijk de veerspanning te regelen? )

Re: Schokbreker achterkant

Geplaatst: wo 01 jun, 2016 14:28
door Jazzy
Nee, je regelt daarmee niet de veerspanning want die wordt bepaald door de dikte van de veer. Met die ring regel je de voorspanning, je doet alsof de veer al een beetje wordt ingedrukt nog voordat er iemand op de quad zit.