Welke merken zijn goed?
Geplaatst: di 05 jul, 2016 10:17
Een vraag die vaak terug komt is welke merken nu goed zijn en welke wat minder. Lang geleden is men begonnen om deze in te delen in A, B en C-merken. Wat wordt daar onder verstaan?
Groep A
Dit zijn de bekende merken die quads maken van hoge kwaliteit. Sommigen zijn zeer gespecialiseerd (niche spelers), anderen maken naast quads nog veel meer andere producten. Doorgaans hebben A-merken een uitgebreid dealernetwerk, goede onderdelenvoorziening, garantieregeling en zijn er ruimschoots accessoires en onderdelen beschikbaar. Deze merken hebben hun sporen verdiend, komen vaak met nieuwe ontwikkelingen en worden over het algemeen erkend als de beste merken.
De quads hebben doorgaans een hogere aanschafprijs maar ook een hogere restwaarde, dus minder afschrijving. Onderdelen zijn niet bijzonder goedkoop maar heb je ook minder vaak nodig. Gebruikte quads van de A-merken zijn voor sommigen een goed alternatief voor een nieuwe B of C quad.
Groep B
Daarnaast zijn er merken die redelijke tot prima kwaliteit leveren maar (nog) niet tot de absolute top behoren. Met deze merken kun je betaalbaar opstappen en wordt het voor meer mensen mogelijk om een nieuwe quad te kopen. Soms worden bepaalde modellen onder verschillende merken op de markt gebracht. De kwaliteit is doorgaans prima, maar niet op het niveau van de A-merken. Dat zie je in de gebruikte materialen, de afwerking maar ook dat vaak een wat simpeler constructie gebruikt wordt. Bij een 'buitenslaper' zal wat eerder roest voorkomen bijvoorbeeld.
Onderdelenvoorziening is doorgaans goed maar hangt wel af van de nabijheid van een dealer. Onderdelen zijn goedkoper dan bij de A-merken. De afschrijving op een nieuwe quad van een B-merk is vrij hoog, voordeel is dat gebruikte quads heel betaalbaar zijn en mits goed onderhouden schrijf je daar niet veel meer op af.
Groep C
Deze quads komen zonder uitzondering uit China. Soms kiest een handelaar voor een eigen merknaam maar wordt de quad ook onder veel andere namen verkocht. De gebruikte materialen zijn van niet al te beste kwaliteit. Veel kopers van een C-merk quad vervangen direct na aanschaf de bouten, accu, banden en een aantal andere van de zwakste plekken. Onderdelen zijn zeer goedkoop en doorgaans goed verkrijgbaar, eventueel door deze direct in China te bestellen.
Het voordeel van deze quads is dat ze zeer betaalbaar zijn. Veel eigenaren vinden het erg leuk om de zwakke plekken te verbeteren en halen veel voldoening uit het sleutelen aan en verbeteren van hun quads. Het nadeel is dat een quad al snel kapotgesleuteld is, zeker als deze meerdere eigenaren heeft gehad. Dan is een gebruikte B-merk quad een betrouwbaarder alternatief. Een ander aspect is de veiligheid, er zijn legio voorbeelden bekend van gebroken assen of gescheurde velgen.
Ja maar...
Er is geen onderwerp waar zo veel discussie over ontstaat als dit onderwerp. Soms voelen eigenaren van een quad die als B of C-merk bekend staat zich persoonlijk benadeeld, maar het gaat hier om de quads en niet de eigenaren. Discussie over merken moet gewoon kunnen zonder dat hun eigenaren zich aangevallen voelen. Staat je merk ten onrechte in de verkeerde groep? Deel vooral je ervaringen want de lijst staat niet vast. Het is gewoon een globale indeling om het voor beginners makkelijker te maken om wegwijs te worden in de wereld van de quads.
Sommige merken zijn van C naar B of van B naar A gegaan omdat de kwaliteit door de jaren heen verbeterd is. Zelfs binnen verschillende types van een merk kan er verschil in kwaliteit zijn. Of omdat de inzichten veranderen en men van mening is dat het nu anders zit. Het is dan ook van harte aanbevolen om je ervaringen met jouw merk te delen.
De lijst. (overgenomen uit dit topic)
Groep A
Artic Cat
Can-Am
Cannondale
E-ATV
GasGas
Honda
Kawasaki
KTM
Polaris
Suzuki
VLS
W-Tec
Yamaha
Groep B
Access
Adly
Aeon
Barossa
CFmoto
Dinli
E-Ton
Goes
Kymco
Masai
SMC
SYM
TGB
Unilli
Groep C
AGM
Bashan
Shineray
etc.
Deze lijst is voor het laatst bijgewerkt in 2009, ik kan me voorstellen dat er aanpassingen nodig zijn. Laat maar horen!
Opmerkingen over de omschrijving van de verschillende groepen zijn natuurlijk ook welkom.
Groep A
Dit zijn de bekende merken die quads maken van hoge kwaliteit. Sommigen zijn zeer gespecialiseerd (niche spelers), anderen maken naast quads nog veel meer andere producten. Doorgaans hebben A-merken een uitgebreid dealernetwerk, goede onderdelenvoorziening, garantieregeling en zijn er ruimschoots accessoires en onderdelen beschikbaar. Deze merken hebben hun sporen verdiend, komen vaak met nieuwe ontwikkelingen en worden over het algemeen erkend als de beste merken.
De quads hebben doorgaans een hogere aanschafprijs maar ook een hogere restwaarde, dus minder afschrijving. Onderdelen zijn niet bijzonder goedkoop maar heb je ook minder vaak nodig. Gebruikte quads van de A-merken zijn voor sommigen een goed alternatief voor een nieuwe B of C quad.
Groep B
Daarnaast zijn er merken die redelijke tot prima kwaliteit leveren maar (nog) niet tot de absolute top behoren. Met deze merken kun je betaalbaar opstappen en wordt het voor meer mensen mogelijk om een nieuwe quad te kopen. Soms worden bepaalde modellen onder verschillende merken op de markt gebracht. De kwaliteit is doorgaans prima, maar niet op het niveau van de A-merken. Dat zie je in de gebruikte materialen, de afwerking maar ook dat vaak een wat simpeler constructie gebruikt wordt. Bij een 'buitenslaper' zal wat eerder roest voorkomen bijvoorbeeld.
Onderdelenvoorziening is doorgaans goed maar hangt wel af van de nabijheid van een dealer. Onderdelen zijn goedkoper dan bij de A-merken. De afschrijving op een nieuwe quad van een B-merk is vrij hoog, voordeel is dat gebruikte quads heel betaalbaar zijn en mits goed onderhouden schrijf je daar niet veel meer op af.
Groep C
Deze quads komen zonder uitzondering uit China. Soms kiest een handelaar voor een eigen merknaam maar wordt de quad ook onder veel andere namen verkocht. De gebruikte materialen zijn van niet al te beste kwaliteit. Veel kopers van een C-merk quad vervangen direct na aanschaf de bouten, accu, banden en een aantal andere van de zwakste plekken. Onderdelen zijn zeer goedkoop en doorgaans goed verkrijgbaar, eventueel door deze direct in China te bestellen.
Het voordeel van deze quads is dat ze zeer betaalbaar zijn. Veel eigenaren vinden het erg leuk om de zwakke plekken te verbeteren en halen veel voldoening uit het sleutelen aan en verbeteren van hun quads. Het nadeel is dat een quad al snel kapotgesleuteld is, zeker als deze meerdere eigenaren heeft gehad. Dan is een gebruikte B-merk quad een betrouwbaarder alternatief. Een ander aspect is de veiligheid, er zijn legio voorbeelden bekend van gebroken assen of gescheurde velgen.
Ja maar...
Er is geen onderwerp waar zo veel discussie over ontstaat als dit onderwerp. Soms voelen eigenaren van een quad die als B of C-merk bekend staat zich persoonlijk benadeeld, maar het gaat hier om de quads en niet de eigenaren. Discussie over merken moet gewoon kunnen zonder dat hun eigenaren zich aangevallen voelen. Staat je merk ten onrechte in de verkeerde groep? Deel vooral je ervaringen want de lijst staat niet vast. Het is gewoon een globale indeling om het voor beginners makkelijker te maken om wegwijs te worden in de wereld van de quads.
Sommige merken zijn van C naar B of van B naar A gegaan omdat de kwaliteit door de jaren heen verbeterd is. Zelfs binnen verschillende types van een merk kan er verschil in kwaliteit zijn. Of omdat de inzichten veranderen en men van mening is dat het nu anders zit. Het is dan ook van harte aanbevolen om je ervaringen met jouw merk te delen.
De lijst. (overgenomen uit dit topic)
Groep A
Artic Cat
Can-Am
Cannondale
E-ATV
GasGas
Honda
Kawasaki
KTM
Polaris
Suzuki
VLS
W-Tec
Yamaha
Groep B
Access
Adly
Aeon
Barossa
CFmoto
Dinli
E-Ton
Goes
Kymco
Masai
SMC
SYM
TGB
Unilli
Groep C
AGM
Bashan
Shineray
etc.
Deze lijst is voor het laatst bijgewerkt in 2009, ik kan me voorstellen dat er aanpassingen nodig zijn. Laat maar horen!
Opmerkingen over de omschrijving van de verschillende groepen zijn natuurlijk ook welkom.