Pagina 1 van 2

ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 31 aug, 2016 17:13
door rob123
Hallo,

Mijn Suzuki Ltz 400 maakt sinds kort een ratelend geluid. Ik ben er van overtuigd dat het uit de cilinder komt. Maar heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. Zie hier onder het filmpje van het geluid wat mijn quad maakt.

https://youtu.be/Mfj000FM2-E
Groeten Rob

Re: tikkend geluid uit cilinder Ltz 400

Geplaatst: wo 31 aug, 2016 18:22
door mx jake
De enige optie is de cilinder er af te halen en te kijken waar er speling zit

Re: tikkend geluid uit cilinder Ltz 400

Geplaatst: ma 05 sep, 2016 22:05
door rob123
Heb op dit moment mijn blok eraf liggen en vandaag netjes opgepoetst. Denk dat ik het blok morge ga openmaken en alles ga nalopen. Eventuele tips zijn welkom!

Re: tikkend geluid uit cilinder Ltz 400

Geplaatst: ma 05 sep, 2016 22:24
door Jazzy
Maak foto's, heel veel foto's. :) Niet alleen voor ons om mee te genieten, maar dan weet je bij het in elkaar zetten hoe het allemaal zat.

Re: tikkend geluid uit cilinder Ltz 400

Geplaatst: di 06 sep, 2016 20:53
door yvesvanhout
Msh naaldlager drijfstang weg? Idd open halen en nakijken voor je meer stukken hebt

Re: tikkend geluid uit cilinder Ltz 400

Geplaatst: di 06 sep, 2016 21:12
door rob123
Vandaag druk aan het sleutelen geweest. Heb bijna het blok uit elkaar, maar ik twijfel nog over wat ik los moet halen om het blok te splitsen.
Op de foto zie je hoe het blok er nu uit ziet. Maar mijn vraag is wat ik nog los moet halen om het blok te kunnen splitsen.

Afbeelding

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: di 06 sep, 2016 21:54
door michelpet

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: di 06 sep, 2016 22:17
door rob123
Links boven van het blok wat ik heb gestuurd, daar zit de schakelpook aan vast(andere kant blok). Moet ik dat er af halen om het blok te kunnen splitsen? Is helaas niet goed te zien op het filmpje.

Groeten Rob

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 06:17
door yvesvanhout
Het veiligste is voorzichtig alles demonteren,
Dan kan er ook nooit iets blijven hangen of tegenwerken

Wil je de 2 helften splitsen kijk 2x of er nergens geen bout meer zit
Ook als de 2 helften gedeeltelijk loskomen en ergens iets tegen werkt.goed kijken dat er zeker geen bout meer zit

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 17:46
door rob123
Vandaag mijn blok gesplitst. Nu wil ik de krukas eruit halen alleen vraag ik me af of ik deze er uit moeten tikken of de grijze moer los gedraait moet worden op de 2e foto rechts( waar die losse bouten rondzitten aan de zijkanten)

http://imageshack.com/a/img922/8866/wNlQ3H.jpg

http://imageshack.com/a/img922/161/QX4B93.jpg

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 19:33
door yvesvanhout
Daar heb je een vliegwieltrekker voor nodig in principe

Met alleen tikjes krijg je deze niet los maar ik heb het al wel gedaan door een dik stuk ijzer min. 1 cm dik dat de lengte heeft van het vliegwiel

In hzt vliegwiel waar die losse boutjes zitten heb ik 2 draadstangetjes ingeplaatst en dan 2 gaatjes in het stuk ijzer geboord waar deze door kunnen.een moertje erop en aangespannen dat er spanning op het vliegwiel tegenover de krukas zit

Dan beetje bij beetje de moertjes gelijkmatig aanspannen en zachtjes op het stuk ijzer in het midden(waar krukas onder zit) met een hamer op tikken.
Zet desnoods eerst de moer op de krukas en draai deze gelijk met de krukas voor de schroefdraad niet te beschadigen...

Telkesn beetje bijspannen en tikken en dan zou deze eraf moeten springen...


Eventueel maak ik een fototje van hoe het moet als voorbeeld want dat zegt natuurlijk meer...

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 21:23
door yvesvanhout
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bij deze de fotokes ( hopelijk werken ze...)
hierop kan je zien hoe ik het doe,alleen zitten hier de imbusbouten er nog in zoals je kan zien
maar je neemt er dus 2 uit,daar draadstangetje erin en borgmoertje erop dat de draadstang niet kan ronddraaien
en dan bovenop voorzichtig opspannen en waar de hamer ligt geef je ''zachtjes'' tikjes tot deze losspringt
wel belangrijk is gelijkmatig opspannen..

wat je vraag via pb of je de krukaslagers dient te vervangen , ik zou dit wel aanraden omdat deze nogal afzien en dan heb
je geen dubbel werk achteraf...ben je gerust...

als ik het goed voorheb had je ook een slecht lager gevonden?
kijk ook de drijfstang na op de krukas op speling en natuurlijk alle kogellagers of ze nog goed zijn

dat is hoe ik erover denk,natuurlijk is een 2e opinie altijd leuk...

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 21:49
door rob123
Mijn quad maakte een tikkent geluid uit het blok, dus heb het Blok eraf gehaald en ben het volledig aan het nakijken. Nu heb ik al wat gevonden. O.a is mijn Big end kapot(erg veel speling op de drijfstang). Hierdoor is mijn Cilinder en zuiger beschadigd. Maar nu heb ik het blok toch open en wil ik het inderdaad goed doen. Zoals jij aangeeft is het slim om ook je krukaslager te vervangen ondanks ze niet beschadigd zijn. en krukaslagers zijn dat speciale lagers of zijn dat standaard lagers (bijvoorbeeld 6005 ddu ofzo)? Want 2 krukaslagers kosten 100 euro en dat kosten gewone lagers volgens mij niet. Verder zijn tips altijd welkom. In ieder geval al bedankt voor jullie hulp!


Gr rob

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: wo 07 sep, 2016 22:04
door yvesvanhout
Dat is minder dat ook je piston en cilinder beschadigd is...
En de krukas lagers kunnen al wel tegen een stootje omwille van de grootte etc...maar als ik zover ben
Vervang ik ze zowiezo voor geen risico nadien

Verder alle andere lagers nakijken.indien je twijfelt gewoon vervangen...speling of zanderig rond draaien eruit
Het kan altijd dat je met het blok te openen een vuiltje of zand erin gevallen is...
De rubberen dichtingen op je krukas enzo ook zeker vervangen...
Nog iets dat ik mis?

Re: ltz 400 blok splitsen revisie

Geplaatst: do 08 sep, 2016 02:39
door banshee03
ik heb op je olie pijl topic al het juiste antwoord gegeven.

die ratel is je big end lager,de reden dat je quad al motorische schade heeft is omdat je er niet optijd bij was.

zie je olie pijl post :wink: