Dakar 2017
Geplaatst: do 08 dec, 2016 18:41
Binnenkort is het weer zo ver, editie 2017 van de Dakar. Hoog tijd voor een topic!
Op Facebook had ik het met Kees Koolen even over zijn voorbereiding en de nieuwe quad. Zal het hier even delen:
Over zijn voorbereiding:
Op Facebook had ik het met Kees Koolen even over zijn voorbereiding en de nieuwe quad. Zal het hier even delen:
Over zijn voorbereiding:
Op de vraag hoe wij als quadliefhebbers Kees het beste kunnen volgen:Goed. Veel getraind en veel getest. Ook komend weekend weer 3 lange dagen in Dubai in de duinen trainen. Daarna afbouwen de laatste weken voor de Dakar om maximaal fit aan de start te staan. Het was duidelijk wat we met de Honda moesten doen om voorin het veld mee te kunnen. Maar dat betekende ook dat de Honda onbetrouwbaar werd met zoveel vermogen. Daarom hebben we dit jaar een compleet nieuwe quad gebouwd en die is nu klaar (inclusief testen, typegoedkeuring etc.) Nu nog wat kleine puntjes afronden en dan gaat de quad eind volgende week met het vliegtuig naar de haven in Buenos Aires. De service truck met onderdelen en banden is 25 november op de boot gegaan.
Dat is wel leuk nieuws zo tussen de bedrijven door, doet me een beetje denken aan http://crqfquad.com/. Gave ontwikkelingen hoor, ik ben heel benieuwd.Wat een vragen Jetze. Volgen kan natuurlijk via de Dakar website. Ik probeer iedere dag een Facebook berichtje te plaatsen. En vaak is de blog van omroep Brabant redelijk. Al blijft het allemaal niet ideaal.
De quad moet een 1 cilinder zijn met max 750cc. Bovendien moet die een typegoedkeuring hebben. Dan heb je op dit moment eigenlijk alleen maar de keuze uit de Honda 700TRX met onafhankelijke wielophanging of de Yamaha 700 raptor met vaste as. Beide hebben voor- en nadelen maar zijn in de basis niet gebouwd voor een rally. Dus moet je veel aanpassen en tunen en daar zit ook de pijn. Wij hebben nu een volledig nieuwe quad ontworpen met alle geleerde lessen van de laatste jaren met de quad maar ook buggies. Dat is wel zon lange lijst met punten, onmogelijk allemaal te beschrijven en daarom zit er ook een paar duizend uren werk in.
Het motorblok dat we gebruikt hebben als basis is de KTM 690. Daarvoor zijn veel spullen te koop om er een betrouwbaar high performance blok van te maken. Voordat de Dakar ten einde is, zullen we meer informatie vrijgeven over de quad. Via een website die we aan het bouwen zijn en bijna af is. En die quad (voor de weg goedgekeurd maar moet natuurlijk daarna nog flink aangepast worden voor Dakar) is dan ook commercieel beschikbaar. Vanzelfsprekend zal de prijs niet vergelijkbaar zijn met de standaard quads die in de winkel te verkrijgen zijn.