Pagina 1 van 2
1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 20:00
door civic
Na Mijn Raptors 350, 2x700. Een tijd quadloos geweest.
Nu ben ik al lange tijd van plan een quad met een 1000cc (R1, ninja1000, CBR1000) blok te bouwen.
Ik heb een metaalbewerkingsbedrijf, de aanpassingen aan het frame zullen geen probleem zijn. kwa elektronica zal ik er ook wel uitkomen.
Nu zat ik zelf te denken aan een basis van een Raptor 660, of zijn er betere alternatieven?
Alleen ben ik er nog niet uit welke remmen?
En welk 1000cc blok?
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 20:21
door WJB#222
wat wil je er mee gaan doen?
op de openbare weg rijden zal niet kunnen gezien je geen geldig kenteken zult hebben
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 20:40
door civic
Gaat me meer om het bouwen, er rijden wel meer quads rond met een 1000cc motorswap, niet legaal uiteraard maar het kan.
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 20:41
door civic
civic schreef:Gaat me meer om het bouwen, er rijden wel meer quads rond met een 1000cc motorswap, niet legaal uiteraard, maar het kan.
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 20:42
door Jason McCoy
660 zijn wel vrij snel de achteras lagers stuk dus daar zul je wel een aanpassing moeten maken maar op zich een prima basis.
T is wel zoals bovenstaand dat je niet verzekerd bent
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 02 nov, 2018 21:27
door civic
Iemand ooit bij de RDW geweest? Of uitgezocht of het mogelijk is dit op kenteken te krijgen?
In mijn vroegere Civic had ik een andere motor gebouwd, waardoor het vermogen van 90 naar 200pk ging, dit heb ik uiteindelijk op kenteken gekregen, vandaar de vraag.
Re: 1000cc project
Geplaatst: zo 04 nov, 2018 21:26
door Jason McCoy
Is wel goed onderzoek naar gedaan. Je quad moet opnieuw gekeurd worden als een individueel voertuig. Dat houd in dat je maximaal 15kw mag hebben dus moet je blok wel echt heel erg geknepen zijn. En het kostenplaatje van ca. 10k voor een gehele omkeuring is een dingetje. Het andere probleem is dat quad met een starre achteras helemaal niet meer op kenteken gezet kunnen worden. Dus zelfs een nieuwe raptor 700 kan niet meer op kenteken. Jou project zal dus nooit een 1000cc 4 cilinder op kenteken worden
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Re: 1000cc project
Geplaatst: ma 05 nov, 2018 10:15
door Jazzy
Wat dat laatste betreft, bij een herkeuring wordt het voertuig gekeurd tegen de regels die golden toen het voor het eerst in gebruik werd genomen. Een Raptor 660 uit 2003 die omgebouwd is naar een 4 cylinder moet voldoen aan de eisen die in 2003 golden, dus geen eis dat de achterwielen onafhankelijk van elkaar moeten kunnen draaien.
Blijft verder een heel lastig verhaal. Enige voorbeeld wat ik hier van het forum ken is die kerel die zijn Bashan omgebouwd had naar elektrische aandrijving. Niet echt te vergelijken misschien, maar dat was een kostbaar en lang traject.
Re: 1000cc project
Geplaatst: ma 05 nov, 2018 21:52
door slowco
Jazzy schreef:Wat dat laatste betreft, bij een herkeuring wordt het voertuig gekeurd tegen de regels die golden toen het voor het eerst in gebruik werd genomen. Een Raptor 660 uit 2003 die omgebouwd is naar een 4 cylinder moet voldoen aan de eisen die in 2003 golden, dus geen eis dat de achterwielen onafhankelijk van elkaar moeten kunnen draaien.
Als er enkel een ander blok in het frame gehangen wordt wel. Maar is dat ook zo als het frame gemodificeerd wordt? En dat is meestal nodig om er een 1000cc 4-cilinder passend in te krijgen.
Re: 1000cc project
Geplaatst: di 06 nov, 2018 12:20
door Jazzy
Regeling Voertuigen, Hoofdstuk 6, Artikel 6.2, lid 1:
Op de wijziging in de constructie van een gekentekend voertuig, met uitzondering van de inbouw van een elektrische aandrijflijn of een brandstofsysteem voor al dan niet tot vloeistof verdicht gas, zijn de eisen van toepassing zoals die luidden ten tijde van de ingebruikname van het voertuig.
Er staat niets over het aanpassen van een frame, maar je kunt dat vergelijken met het ombouwen van een busje naar pick-up oid. Er staat in ieder geval niet dat het voertuig opeens tegen de eisen van vandaag gekeurd moet worden als je ook iets aan het frame of de kappen aanpast.
Re: 1000cc project
Geplaatst: wo 07 nov, 2018 20:50
door civic
Ik heb contact opgenomen met de rdw, om een lang verhaal kort te maken, is het eigenlijk niet mogelijk om dit op kenteken te krijgen...
Toch maar weer op zoek naar een Raptor 700
Re: 1000cc project
Geplaatst: do 08 nov, 2018 19:24
door Jack
Hier was toch nog iemand die dat plan recent had en maar niet wou luisteren naar iedereen hier die zei dat het quasi niet kan.
Het is er snel stil rond geworden.
Re: 1000cc project
Geplaatst: do 08 nov, 2018 20:03
door Jazzy
Voor de duidelijkheid, het kan gewoon. Probleem is dat het geld en moeite kost, denk dat het daar meestal op stuk loopt.
Re: 1000cc project
Geplaatst: vr 09 nov, 2018 15:41
door michelpet
een duitse quad kopen dan ombouwen en terug keuren in duitsland en dan hier invoeren is dat een id??
Re: 1000cc project
Geplaatst: za 10 nov, 2018 16:31
door civic
Er kon niet meer als een x aantal kw voor een quad op kenteken staan werd mij verteld. Zou inderdaad een vermogen en een hoop energie kosten.
Heb ondertussen een Raptor 700 gevonden