Quad hybride maken met miniquad + benzinequad?
Geplaatst: ma 13 mei, 2019 15:28
Beste Quad Liefhebbers,
Sindskort heb ik interesse gekregen in Quads vanuit praktisch oogpunt. Vooral om wat te bezuinigen op ritjes met de auto maar ook gewoon wat plezier te kunnen maken door eens lekker over landweggetjes te rijden. Ik wil dus echter graag een Quad aanschaffen - heb er ook al een paar keer 1 gehuurd om te kijken hoe het is in de praktijk en ik ben nog steeds enthousiast.
Echter in het kader van milieu/overlast/zuinigheid maar ook als hobbyproject had ik het idee opgevat om een elektrische Quad te kopen. Ik kwam er echter al snel achter dat alle serieuze elektrische Quads zeldzaam en erg duur zijn http://ecochargerquads.com/dominator.php of heel veel werk om zelf te bouwen viewtopic.php?f=42&t=46130. Verder kwam ik voornamelijk elektrische Mini Kinderquads tegen.
Nu heb ik voor het volledig zelf bouwen van een elektrische Quad (hoewel het mee een heel leuk project lijkt) te weinig kennis en vooral ook te weinig budget. Derhalve kwam ik op het idee om een hybride quad te bouwen, door een 'ouderwetse' benzine Quad te combineren met een elektrische mini Quad.
Ik zie namelijk dat de goedkopere 1000 watt mini Quads een topsnelheid hebben van 25 km/u en een maximale belasting tot 75 kg. Sommigen worden geleverd met een 48 volt systeem en een 8fun motor. Dit is essentieel een Bafang motor die ook in heel veel inbouwsets van elektrische fietsen wordt gebruikt. Ook zijn er (dankzij elektrische fietsen) genoeg accu's te vinden. Ondanks dat dit dus kinderspeelgoed is, lijkt mij de kwaliteit ook bruikbaar voor een serieuzer project.
Het idee is dus om 4- wiel aangedreven benzinequad te kopen (of een tweewielaangedreven met een extra andrijfas) en dan de elektromotor + frame van de goedkope miniQuad over te zetten op een aparte as. Zodoende zou je 25 km/u kunnen rijden puur elektrisch en buiten de woonwijk/bebouwde kom kunnen overschakelen op benzine. Natuurlijk is 25 km/u eigenlijk net iets te weinig (je kunt bijv. geen 50 weg op), daarom ben ik nog aan het kijken naar een 1500 of 2000 watt electromotor maar die zijn lastig te vinden.
Mijn belangrijkste vragen aan jullie zijn eigenlijk;
- Denk jullie dat een dergelijk systeem zou werken (dus in eenvoudigste implementatie - motor + accu van miniquad overzetten, aparte gashendel aanhouden).
- Zou een Quad met een dergelijke extra aandrijving opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW?
- Indien opnieuw keuren, zou de RDW waarschijnlijk eisen dat er slim motormanagement systeem opzet wat beide motoren samen zou laten werken (2 losse gashendels is vast niet goedgekeurd). Weet iemand of een dergelijk systeem voor zo'n toepassing bestaat?
Groeten,
Nova
Sindskort heb ik interesse gekregen in Quads vanuit praktisch oogpunt. Vooral om wat te bezuinigen op ritjes met de auto maar ook gewoon wat plezier te kunnen maken door eens lekker over landweggetjes te rijden. Ik wil dus echter graag een Quad aanschaffen - heb er ook al een paar keer 1 gehuurd om te kijken hoe het is in de praktijk en ik ben nog steeds enthousiast.
Echter in het kader van milieu/overlast/zuinigheid maar ook als hobbyproject had ik het idee opgevat om een elektrische Quad te kopen. Ik kwam er echter al snel achter dat alle serieuze elektrische Quads zeldzaam en erg duur zijn http://ecochargerquads.com/dominator.php of heel veel werk om zelf te bouwen viewtopic.php?f=42&t=46130. Verder kwam ik voornamelijk elektrische Mini Kinderquads tegen.
Nu heb ik voor het volledig zelf bouwen van een elektrische Quad (hoewel het mee een heel leuk project lijkt) te weinig kennis en vooral ook te weinig budget. Derhalve kwam ik op het idee om een hybride quad te bouwen, door een 'ouderwetse' benzine Quad te combineren met een elektrische mini Quad.
Ik zie namelijk dat de goedkopere 1000 watt mini Quads een topsnelheid hebben van 25 km/u en een maximale belasting tot 75 kg. Sommigen worden geleverd met een 48 volt systeem en een 8fun motor. Dit is essentieel een Bafang motor die ook in heel veel inbouwsets van elektrische fietsen wordt gebruikt. Ook zijn er (dankzij elektrische fietsen) genoeg accu's te vinden. Ondanks dat dit dus kinderspeelgoed is, lijkt mij de kwaliteit ook bruikbaar voor een serieuzer project.
Het idee is dus om 4- wiel aangedreven benzinequad te kopen (of een tweewielaangedreven met een extra andrijfas) en dan de elektromotor + frame van de goedkope miniQuad over te zetten op een aparte as. Zodoende zou je 25 km/u kunnen rijden puur elektrisch en buiten de woonwijk/bebouwde kom kunnen overschakelen op benzine. Natuurlijk is 25 km/u eigenlijk net iets te weinig (je kunt bijv. geen 50 weg op), daarom ben ik nog aan het kijken naar een 1500 of 2000 watt electromotor maar die zijn lastig te vinden.
Mijn belangrijkste vragen aan jullie zijn eigenlijk;
- Denk jullie dat een dergelijk systeem zou werken (dus in eenvoudigste implementatie - motor + accu van miniquad overzetten, aparte gashendel aanhouden).
- Zou een Quad met een dergelijke extra aandrijving opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW?
- Indien opnieuw keuren, zou de RDW waarschijnlijk eisen dat er slim motormanagement systeem opzet wat beide motoren samen zou laten werken (2 losse gashendels is vast niet goedgekeurd). Weet iemand of een dergelijk systeem voor zo'n toepassing bestaat?
Groeten,
Nova