Pagina 1 van 1

Vermogen 4 takt uitlaat

Geplaatst: zo 21 sep, 2003 18:34
door Ralph
Wat ik mij nou al een maand afvraag is: waar zit de vermogenswinst in bij een 4 takt aftermarket-uitlaat? Alleen maar in de meer airflow?

Geplaatst: di 30 sep, 2003 15:45
door Ralph
Hallo weet niemand het? :D

Geplaatst: di 30 sep, 2003 16:40
door Ludovic 250
in de demper. bij 2-takt ook in expansiepot

Geplaatst: di 30 sep, 2003 16:41
door bansheefreak
zeker niet zo veel als een 2takt.maar op mijn vaders rapor in de tijd schol het wel wat meer vermogen onderin en hij liep soepeler

Geplaatst: di 30 sep, 2003 18:13
door Street_Shee
Iinderdaad in de demper. Het gaat niet alleen om maximum airflow maar ook om tegendruk (hoewel de juiste tegendruk bij 2-takt een veel grotere rol speelt). Daarom is het ook zo dat een volledig 'open' 4-takt uitlaatsysteem niet altijd de grootste vermogenswinsten geeft.

Geplaatst: di 30 sep, 2003 21:04
door JAN15-10
Daarom zitten bij mij er discs in ( Supertrap ) hoe meer discs (tegendruk ) hoe meer vermogen, en meer herrie :)

Jan 8)

Geplaatst: di 30 sep, 2003 21:32
door Ralph
Oke bedankt :D Is dus niet zomaar een grotere pijp er op zetten waarmee je meer airflow hebt.

Geplaatst: wo 01 okt, 2003 12:29
door Rik350
waar is kenny als je hem nodig hebt die kan dit zeker goed uitleggen want het is dus absoluut niet zo dat de winst hem enkel in de demper zit.

Het heeft ook te maken met de inhoud en de vorm van de header(rest van uitaat zonder demper) Als deze voldoende tegendruk geeft maar wel de lucht sneller kan laten doorstromen heb je dus vermogenswinst en het is ook absoluut niet zo dat bij meer tegendruk meer vermogen onstaat je hebt alleen voldoende tegendruk nodig. Een open demper leverd meestal alleen extra koppel(nwm's) op onderin de header levert juist die extra kick op het einde(pk's) :wink:

Geplaatst: wo 01 okt, 2003 13:27
door Street_Shee
Het gaat inderdaad niet alleen maar om tegendruk, maar om de juiste verhoudingen ervan. Maar ik ben ook geen 4-takt expert. Daarvoor moet je idd Kenny hebben.
Bij een 2-takt moet de tegendruk ook nog een gedeelte van de onverbrande benzine 'terugduwen' in de cilinder. Iets dat voor een 4-takt niet/nauwelijks opgaat.
Bij een 4-takt is het echter wel zo dat het grootste gedeelte van de winst uit de demper gehaald word. Vandaar ook dat slip-on's zo vaak worden toegepast. Bij een 2-takt is dit weer omgekeerd (grootste gedeelte uit de pijp). Maar voor het precieze verhaal kun je beter bij Kenny zijn. :)