Pagina 1 van 1

Montage clutch kit

Geplaatst: wo 24 sep, 2003 17:58
door JAN15-10
Gisteren clutch kit gemonteerd.

Das echt `n pittige klus,9 uurtjes aan bezig geweest waarvan de helft om hulpstukjes (gereedschap ) te maken.
Je kan daarvoor de benodigde tooltjes aanschaffen maar dan wordt het `n erg duur klusje, en da doe `n Holllander nie :wink:

Om de gewichtjes te vervangen moest er eerst `n moer van 100 NM los,`n UUR bezig geweest om met slijptol en hammer het gereedschap aante passen om grip te krijgen op de behuizing,klapt er iedere keer af :twisted:
Als de juiste methode gevonden is om de gew. uit de plastic behuizing te drukken (met handvat van schroevendraaier ) gaat dat simpel.
Wel bij onjuist behandelen snel plastic omhulsel kapot,waarom dat er omheen zit is mij niet duidelijk,erg teer ,zal wel voor beter glij effect zijn denk ?

TOEN DE VEER !

Ook weer `n moer van 100 NM,maar hier had ik `n simpel maar erg goed werkend tooltje voor gemaakt.

In de bankschroef ingedraaid en, BAAAAAM , veer klapte tegen de cv ketel en tetste door de schuur :shock: ,half uur aant zoeken geweest naar de afdekkap die ergens bovenop `n plank lag :oops:
Hij was er iniedergeval af :D
Erop, even `n veilig tooltje gemaakt met `n draadeind en plaatje,waarna de veer met aandraaien van `n moeer naar beneden geduwt kon worden,dat ging erg goed (inmiddels weer van de schrik bekomen )

Volgende Moer 140 NM (clutch ) (eerst olie aftappen )
1-uur aant kloten geweest om de koppelingshouder (gereedschap ) aant te passen om grip te krijgen,maargoed hij ging :)
Met `n veren hulpje zijn de veren in de clutch snel te vervangen.
Alles was klaar voor montage,tobben dus weer om de moeren 1X 140 NM,2x 100 NM vast te krijgen .
Nieuw olie filter geplaats en olie gevuld,KLAAR :D

PROEFRIT, trekt lekker fel met behoud van topsnelheid,missie geslaagd :D

Schuur opruimen en de schrik van iedere monteur ,`N ONDERDEEL :twisted:
Godver de godver ,`n borg ring (e-clip ) van de clutch,dat zou betekenen het moeilijkste klusje ,olie eruit en twee moeilijkste moeren ,gadver !
Service boek en onderdelen lijst goed bestudeerd en toch maar tot de conclusie gekomen dat de andere e-clips alles op zijn plaats zal houden,mede doordat het opgesloten zit in de behuizing . :oops:

ALSO, ben je technisch en creatief (gereedschap maken ) dan is het goed te doen,zoniet, niet aan beginnen dan !
Én denk verdorie aan die veer :!: bril op

Het was weer `n leerzame klus :D op naar de volgende :wink:

Heb overal fotos van gemaakt en zal ze t.z.t posten.

Jan 8)

Geplaatst: wo 24 sep, 2003 18:02
door Teunie
"I love it when a plan comes together"

Mooi gedaan Jan!

Ik wacht vol ongeduld op de foto's!

Geplaatst: wo 24 sep, 2003 18:06
door No Limit W-tec
Jan,

Had mij eens gebeld. Je moet in feite geen speciaal gereedschap hebben, enkel voor het lossen van de veer heb je iets speciaal nodig. Wel heb je een slagmoersleutel nodig op perslucht. Vraag me af hoe je het hebt klaar gespeeld zonder ?

Al bij al dat het resultaat ok is. Is het verschil duidelijk merkbaar ?

Geplaatst: wo 24 sep, 2003 19:48
door JAN15-10
Vergeten bij te vermelden dat het gebruik van `n momentsleutel persé nodig is om de juiste aandraaimomenten (GEBRUIK OEM service manual ) toe te passen. :!: :!: alum. hé.

Ik wist van de slagmoersleutel,maar maakte mij zorgen om de krukas,1x moer 100 NM 1x 140 NM,durfde het niet aan.
Wil het ook niet aanraden .

Mss toch iets top verlies,maar heb er weer de offroad (winterbanden )opzitten wat ook altijd minder top geeft.
Vlgs mensen op forum High lifter moet de clutch ook wat inlopen.
Duidelijk meer trekkracht,acceleratie :)

Verder is de bijgeleverde instal. beschrijving goed.

Jan 8)