Pagina 1 van 3
Oproep aan alle YFZ rijders : plaats een urenteller !!!!
Geplaatst: di 01 feb, 2005 10:22
door No Limit W-tec
Ik heb zelf al een motor aan stukken gedraaid, Frankie ook en zonet een vriend van mij ook.
Zoals vroeger reeds gemeld is de YFZ een echte race motor die degelijk onderhouden moet worden en waarbij tijdig de piston moet vervangen worden. Wij nemen geen risico meer en vervangen aan 30 en 60 uur de segmenten om max compressie te behouden en extra slijtage te vermijden. Hierbij wordt ook telkens de piston opgemeten om te zien hoe de slijtage daarvan is en of het nog binnen de normen valt. Verwacht wordt dat om de 90 u een nieuwe piston gestoken moet worden. Voor de meesten komt ongeveer neer op één maal per jaar. Een vriend van mij heeft de zijne echter al na 7 maanden in snot gereden... Op het forum zitten er hier enkelen die zeker na 6 maand al aan hun 90 uur zullen zitten, daar ben ik van overtuigd.
Dus één goede raad als je niet met het leven van je YFZ wil spelen : plaats een urenmeter zodat je weet hoeveel je hebt gereden, want schatten blijft zeer moeilijk en zeer gevaarlijk. Bij kapot vliegende piston schommelen de kosten tussen de 1500 en 2000 €, ter vergelijking, een urentellertje kost tussen de 50 en 100 €...
Trouwens, met wat handigheid en een momentsleutel in de hand is het vervangen van een piston kinderspel en is het op max 4 uur geklaard. Zorg dat je het éénmaal gezien heb, neem desnoods voldoende foto's en video's en notities en doe het de tweede keer zelf.
Geplaatst: di 01 feb, 2005 10:33
door No Limit W-tec
http://www.scootparts.nl/elektra_divers.htm
Bij RPM en temp meter moet je kijken, 54 € niet verlicht, 89 € verlicht.
Geplaatst: di 01 feb, 2005 13:42
door Sg6
ik heb er zo een op mijne quad des tijds ik eens de motor heeeeeeeeel warm heb laten komen.
Nadeel van de koso meter is dat die batt vreed. Zit al aan mijn 4e batt in 7maand tijd. Je moet er ene hebben die werkt met batt van quad.
Geplaatst: di 01 feb, 2005 13:57
door No Limit W-tec
Heb je versie met of zonder verlichting ?
Geplaatst: di 01 feb, 2005 17:17
door tekie
wie gaat er zo een uren teller plaatsen
anders kopen we allemaal samen
Geplaatst: di 01 feb, 2005 17:20
door Sg6
No Limit YFZ schreef:Heb je versie met of zonder verlichting ?
zonder verlichting
Geplaatst: di 01 feb, 2005 18:11
door ~JoAcHiM~
Ben blij dat ik een kfx'tje heb en geen yfz. Deze eten toch wat minder pistons.
Hoeveel kost het om je piston zelf te vervangen: materiaal?
Geplaatst: di 01 feb, 2005 18:15
door Hanzie
dit is de eerste waarvan ik hoor dat ie z'n motor heeft opgeblazen, waarsch niet veel de olie vervangen enzo...
ik ken er veel die er al meer als een jaar mee rijden en nog geen problemen hebben gehad... 1 keer per jaar piston vervangen en elke maand de olie (minstens) en je zal lang rijden
ik zal eens kijken hoelang ik kan rijden, vervang elke 3weken de olie en om de 10 maanden ga ik zuiger vervangen... meer als genoeg, zo zeggen de meeste YFZ rijders...
urenteller vind ik echt nonses, bereik je niet veel mee, je kan toch wel ongeveer gokken hoelang je gereden hebt in totaal, en op een uur zal het niet steken

Geplaatst: di 01 feb, 2005 19:31
door No Limit W-tec
Zeg niet dat je niet verwittigd bent hé Hanzie. Je zit rapper aan 100 uur dan je denkt. Beter een tellertje van 50 € dan 1500 € kosten.
Begrijp dat toch niet hoor, zoveel geld aan tuning uitgeven maar vitale dingen over het hoofd zien.
Geplaatst: di 01 feb, 2005 19:34
door Sg6
No Limit YFZ schreef:Zeg niet dat je niet verwittigd bent hé Hanzie. Je zit rapper aan 100 uur dan je denkt. Beter een tellertje van 50 € dan 1500 € kosten.
Begrijp dat toch niet hoor, zoveel geld aan tuning uitgeven maar vitale dingen over het hoofd zien.
is altijd zo he! Iedereen tuned maar vergeten ook aan hun veiligheid te denken, eerst bescherming kopen en dan tunen. Dus hier ook dit. tellerke and you are safe
Geplaatst: di 01 feb, 2005 21:43
door Rocky
Sg6 schreef:ik heb er zo een op mijne quad des tijds ik eens de motor heeeeeeeeel warm heb laten komen.
Nadeel van de koso meter is dat die batt vreed. Zit al aan mijn 4e batt in 7maand tijd. Je moet er ene hebben die werkt met batt van quad.
Je kan ook een spanningsconvertortje van 3.3v zetten, dan werkt hij op de 12v
Geplaatst: wo 02 feb, 2005 04:43
door Sg6
Rocky schreef:Sg6 schreef:ik heb er zo een op mijne quad des tijds ik eens de motor heeeeeeeeel warm heb laten komen.
Nadeel van de koso meter is dat die batt vreed. Zit al aan mijn 4e batt in 7maand tijd. Je moet er ene hebben die werkt met batt van quad.
Je kan ook een spanningsconvertortje van 3.3v zetten, dan werkt hij op de 12v
idd maar dan moet ik het open breken want ik dacht dat je het niet kon open doen (verzonken geheel). En de plaast voor de batt kan open en aan die lipkes vast maken hmmmmm da zal het niet houden veel te flutsig.
Geplaatst: wo 02 feb, 2005 07:38
door Rocky
Sg6 schreef:Rocky schreef:Sg6 schreef:ik heb er zo een op mijne quad des tijds ik eens de motor heeeeeeeeel warm heb laten komen.
Nadeel van de koso meter is dat die batt vreed. Zit al aan mijn 4e batt in 7maand tijd. Je moet er ene hebben die werkt met batt van quad.
Je kan ook een spanningsconvertortje van 3.3v zetten, dan werkt hij op de 12v
idd maar dan moet ik het open breken want ik dacht dat je het niet kon open doen (verzonken geheel). En de plaast voor de batt kan open en aan die lipkes vast maken hmmmmm da zal het niet houden veel te flutsig.
Ik weet niet als jij het zelfde model hebt als ik, maar mijne kan met 4 kleine schroefjes open. Heb al eens gekeken als er geen verlichting in te maken valt, maar tot nu toe lukt me dat niet. Die 3.3v wel
Geplaatst: wo 02 feb, 2005 09:44
door Fré
@Niko:
kan je het ongeluk ook horen aankomen? Of draait ie normaal tot ie opeens helemaal niks meer doet?
Geplaatst: wo 02 feb, 2005 12:55
door Mika
Hij zal wel blauw gaan roken als de piston aan vervanging toe is...
Urenteller lijkt mij ook overbodig, als je echt zo fanatiek bent zal het ook wel geen moeite zijn van die uren in je hoofd bij te houden