Pagina 1 van 3

K&N of Uni voor Z400/KFX400?

Geplaatst: za 15 nov, 2003 17:04
door Fré
Ik ben van plan om ergens in februari een betere luchtfilter te kopen, maar ik zoek nu al info.

Welke filter zou ik moeten nemen?
De K&N of de schuimfilter van Uni?

nog een vraagje:
http://alyupe.tripod.com/index.htm
Afbeelding
wat is dit?
Ja akkoord, een K&N, maar hoe heet deze setup bij K&N? Zijn dat outerwears? Of is outerwears zo'n kous die je over de eigenlijke filter trekt?

En tenslotte:
Waar kan ik K&N krijgen? En waar Unifilter? (hangt ervan af wat jullie aanraden). En hoeveel vragen ze daar zo voor?

tnx!

Geplaatst: za 15 nov, 2003 17:33
door B@ckBone
100 % gaan voor de K& N in combinatie MET een outerwears

Veel betere Airflow en makkelijker in onderhoud !

Dat andere ding is een vervanging van de luchtfilterdeksel , zodat je een betere flow krijgt . Maar persoonlijk vindt ik het geld niet waard !

K& N met outerwears +- 100 €

Geplaatst: za 15 nov, 2003 17:47
door Fré
het is de bedoeling dat ik een betere airflow krijg, en aangezien de Z400 airbox nogal restrictief is krijg je het beste resultaat als je de airboxcover verwijdert.
Voor extra bescherming zou het dan misschien toch nodig zijn om zo'n filterdeksel erbij te kopen?

Nog iets:
op z400 central spreekt men naast K&N ook vol lof over de Unifilter. En hij is een heel stuk goedkoper.
Ik zoek niet naar gemak in onderhoud, dus dat mag geen argument zijn.

Geplaatst: za 15 nov, 2003 17:54
door Fré
btw, heb es gekeken of mijn motor anders draaide zonder airbox lid (dat deksel), enne, hij draaide ongelooflijk veel te rijk. Dus blijkt dat dat deksel voor een goede airflow samen met de filter vervangen moet worden.
Sommigen zeggen: koop gewoon een K&N met outerwears en laat je deksel eraf (of boor er gaten in -> ben ik geen fan van), maar ik denk dat het misschien nog beter is van toch een klein beetje te zorgen dat mijn airbox afgeschermd is...

wat denken jullie?

Geplaatst: za 15 nov, 2003 18:32
door Teunie
Uni gaat niet veel uitmaken in airflow, k&n wel. Keuze moge duidelijk zijn :P

Oja en airboxcover eraf halen hou ik ook niet zo van, maar als je k&n met outerwears koopt ben je in principe wel safe.

Geplaatst: za 15 nov, 2003 18:40
door Fré
Is dat first-hand experience of hear-say?
Want er zijn er ook redelijk veel die beweren dat Uni een zeer goede filter is, veel betere flow dan stock, iets minder flow dan K&N, maar een betere bescherming tegen modder en stof door het type (schuimfilter).

Airbox moet er af of gewijzigd worden, anders begin ik niet aan een air-flow mod, dan zou het gewoon geldverspilling zijn.

De grootste restrictie is de airbox en zijn snorkel, de filter maakt ook wel veel uit, maar toch niet zo veel als de airbox.
Dus de filter moet vooral heel veel vuiligheid kunnen tegen houden.

Geplaatst: za 15 nov, 2003 18:44
door Hanzie
ik had op m'n blaster ook K&N met outerwear en zonder luchtfilterkap, ging echt prima! en is het geld meer dan waard!

Geplaatst: za 15 nov, 2003 18:51
door Fré
wel ik twijfel eerlijk gezegd nog een beetje omdat ik merkte dat na die rit in loppem (twas wel verschrikkelijk modderig) mijn airboxlid (dat deksel) bespat was met modder, dus als dat er niet zit, dan heb ik wel nood aan een zeeeeer propere luchtfilter denk ik.

voor de rest vind ik k&n wel een hele goeie kandidaat, maar ik wil over dat twijfelrandje geduwd worden :)

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:02
door Teunie
Ik heb nu een TwinAir, ook op mn Blaster gehad. Die zijn wel vergelijkbaar met Uni denk ik.
Iets beter als stock denk ik maar ook ik ga voor k&n. Die filters zijn voor t leven, en hebben gewoon maximale airflow.
Met outerwears erbij zal t wel goedkomen, evt filterkap meenemen voor de enorme modderpoelen.

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:03
door Hanzie
die outerwear houd alles tegen, geloof me!

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:09
door Fré
mja Teunie, je kan toch die filterkap niet meenemen he, want dan kan je maar beter ook je jetset ineens meenemen... Ik weet niet of het aan mij ligt, maar rejetten in de modder vind ik niet leuk :lol: ;)
Anders verzuipt die motor gegarandeerd.

Das toch een redelijk delicate zaak, nietwaar? Als er vuiligheid in je motor komt, ja wat dan :?

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:13
door B@ckBone
ik spreek hier uit ervaring ...

Bij mij vliegt die mousse filter direct de vuilbak in , TENZIJ ik naar marokko of tunesie ga , waar veel fijn zand is

en als je flow wil en toch safe wil zitten , moet je een luchtfilterdeksel mod maken zoals ik , kijk maar in het te koop topic - EX400

en btw , de snorkel zou ik zeker NIET verwijderen als het ook als steun dient voor de airbox zelf

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:28
door Fré
B@ckBone schreef:Bij mij vliegt die mousse filter direct de vuilbak in , TENZIJ ik naar marokko of tunesie ga , waar veel fijn zand is
Dat klopt precies met wat ik gehoord heb, mousse is goed voor zeer fijn stof.
Voor in ons landje kan ik goed geloven dat je meer dan genoeg hebt aan een K&N.
tnx a lot, ik denk dat ik voor K&N ga. Nu nog die airbox.
B@ckBone schreef: en als je flow wil en toch safe wil zitten , moet je een luchtfilterdeksel mod maken zoals ik , kijk maar in het te koop topic - EX400
Heb ik ff opgezocht, ik citeer:
B@ckBone schreef: Eerst en vooral gaan we eens naar de luchtfilterbehuizing kijken en wat zien we daar ? Juist ! Een heel kleine instroomopening ... Aangezien een nieuwe luchtfilterdeksel 30 € kost kan je rustig met de dremel aan de slag ! Wat ik gedaan heb is een ovaal gat boven de luchtfilterdeksel gesneden en daar een outerwears filter erop geplaatst met een gaatjesrooster ... Ik post hier later foto's van ! Wat je ook kan doen is een setje van 6 uni-vents kopen en deze erin plaatsen , maar persoonlijk slechte ervaringen qwa airflow !
Wat is een outerwears filter? Heb je dat dan op een roostertje (aka fijne kiekendraad) bevestigd?
Oftewel, heb je hier al foto's van? :)
B@ckBone schreef: en btw , de snorkel zou ik zeker NIET verwijderen als het ook als steun dient voor de airbox zelf
nee dat doe ik niet, zou geen zin hebben ook volgens mij, want als je al een veel grotere airflow hebt via je gewijzigd of verwijderd airbox deksel, dan doet het er niet toe of die snorkel er op zit of niet, de lucht passeert toch niet meer langs daar.
Dus laat ik hem zeker zitten.

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:42
door B@ckBone
even fre content stellen :

Je koopt een outerwears extra en knipt die kapot , ja je leest het goed , knipt hem kapot :-)

Afbeelding
Afbeelding


hoop dat het je een idee geeft , hoe je het moet aanpakken . Maar koop zeker een extra luchtfilterdeksel , voor als je de quad wil afstomen

Geplaatst: za 15 nov, 2003 19:54
door Fré
bij deze is fre heel content :)

tnx! 8)

btw, ik denk van een wijzigbaar deksel te maken:
1 met een metalen "ring" waar je ofwel een afgesloten deksel op vijst (afgedicht voor als ik de boel wil stomen) ofwel een filterdeksel...