Pagina 1 van 1
Kleppen timing
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 17:53
door Fré
Ik hoor iedereen hier maar over zijn kleppen bezig, over het afstellen, de timing, controle bij onderhoud...
maar euh, is dat wel nodig? Akkoord als de ketting rekt en zo, maar van de fabriek uit zou dat toch wel acceptabel moeten geregeld zijn he.
Of niet?
tnx!
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 19:35
door elsinore
huh?
als je maar lang genoeg wacht komt je zuiger vanzelf een klepje tegen, ik denk dat je dan iets te laat bent met kleppenstellen.
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 19:44
door Fré
waarom? doordat de ketting rekt? of doordat een klepveer breekt?
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 20:09
door No Limit W-tec
Door slijtage van gaat klepspeling gaan vergroten. Zowel de zitting van de klep als de nokkenas gaat zeer gering gaan slijten. Gevolg is hiervan vermindering van compressie (dus minder power) en slechter starten, vooral bij koud weer.
In het begin is het wat onhanding, maar eens iemand het je heeft voorgetoond is het kinderspel. Gewoon regelmatig eens checken, na 500 km, en vervolgens om de 1000-2000 km.
Normaal zou de YFZ450 minder last moeten hebben van verlopen aangezien hier titanium kleppen worden gebruikt.
Nikolas
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 20:14
door Fré
ja maar minder power is helemaal iets anders dan de ontmoeting zuiger-klep die Mark insinueert
en als dat nu slijt, dus de klepspeling is te groot, dan mag je toch aan die nokken draaien zoveel je wilt, de klepspeling zal toch niet terug verkleinen? De timing zal wel veranderen, maar die spleet blijft er toch?
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 20:24
door No Limit W-tec
De ontmoeting zuiger-klep is wel zeer ver gezocht, maar niet ondenkbaar, zou zeggen, laat het niet zover komen, is maar een klein uurtje werk !
Ho ho ho, niet draaien aan de nokkenas hé, die blijft mooi op zijn plaats. Lees eens je service manual voor je begint hé. Klepspeling regel je niet bij door te draaien aan nokkenas, maar door kleppendeksel eraf te halen en daar de speling bij te draaien.
Niet je volledige kop moet eraf hé, enkel het dekseltje.
Hier een voorbeeldje hoe het bij de 400ex gaat :
http://www.exriders.com/techarticles/valves.html
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 20:55
door Fré
ah zo! de timing die verandert nauwelijks (wat ik ook wel logisch vond), maar tis de afstand klep-zitting in zijn gesloten stand...
aaaaahhhhhhhh maar nu zijn we mee!
kzal da dan es controleren volgens het manual...
dankoe!
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 21:01
door Teunie
Heb ze gisteren nog bijgesteld, het plastic afhalen is nog het meeste werk! Is echt easy.
Je moet wel zorgen dat je de juiste voelermaatjes hebt om de speling te meten!
Anders zit je nog lang te prutsen....
Eigenlijk moet je in de manual kijken, maar in t kort komt het erop neer dat je de plastic eraf haalt, en de zuiger op TDC (Top Dead Compressionstroke, maw het bovenste dode punt) zet. Je draait de kleppendekseltjes eraf, en dan ga je met een voelermaatje van de juiste dikte tussen de armpjes (dus onder het stelschroefje) en meet de speling.
Je moet het stelschroefje zo vastdraaien dat je weerstand voelt als je het voelermaatje erin of eruit trekt. (hoeveel weerstand kan je denk ik niemand vertellen dat is meer "gevoel", heb daar zelf ook nogal moeite mee.....)
Daarna moertjes weer vastdraaien, plastic etc erop en gassen!
Afijn, de manual kan t vast beter uitleggen
![Heel Blij :D](./images/smilies/icon_lach.gif)
Geplaatst: ma 17 nov, 2003 21:09
door Fré
idd dat zou het moeten zijn, heb hier voelermaatjes in overvloed
bedankt!