Distributieketting vervangen (met foto instructies)
Distributieketting vervangen (met foto instructies)
Vandaag dus begonnen met het steken van een nieuwe distributieketting.
Gisteren heel Vlaanderen afgebeld wie er ene had op voorraad. Enkel een verdeler in Ruddervoorde had er nog 1 op stock. Waarschijnlijk van in der tijd dat fre er ene heeft gestoken. Dan maar vlug eens gebeld naar fre of ik langs kon gaan voor de momentsleutel (10 tot 50Nm). Dat bleek natuurlijk geen probleem te zijn.
Ben dus begonnen met de olie af te laten alsook de koelvloeistof. Eens dit gedaan was kon ik beginnen met het demonteren (de rode cirkels dienen gelost te worden).
Als eerste heb ik het pompje (1e foto) voor de achterrem gelost met de veren (2e foto) zodat het rechter carter gedeelt gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de derde foto zie je een pijl staan. Hier moet je rekening houden dat je die bout terug op deze plaats steekt. Er zit namelijk een dichtingsringetje op.
Op de vierde foto zie je ook groene cirkels staan. Dit zijn clipsen om de leiding vast te houden. Ook verwijderen dus.
Eens dit gedaan heb je dan aan de rechterkant de koppeling met het tanwieltje voor je distibutieketting. Op de koppeling bevinden zich 6 bouten met daarachter een veer. Die spannen dus een klein beetje tijdens het uitdraaien door de veer.
Dit bekom je dan als je de koppeling verwijderd hebt.
OPGEPAST dat je de koppeling niet door elkaar gooit anders...
neem die voorzichtig eruit en leg die ergens veilig zoals hier op de foto.
Eens dit gedaan gaan we dan die borging rechten om de moer dan te kunnen lossen. Je doet dit eerst door ff met schroevendraaien te rechten en nadien met doorslagje klein beetje recht kloppen.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer. We gaan er een handdoek tss spannen (idee van engineer fre) en lossen maar...
Dit is dan het resultaat met verwijderde koppeling.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer op de krukas. Je plaats zoal op de eerste foto een potsleutel van 27 met wringsleutel erop aan de linkerzijde en aan de rechterzijde los je dan die moer van 27 zoals op foto 2. OPGEPAST het is averrechtse draad die erop getrokken is.
Nu heb ik wel een klein gaatje met gebrek aan foto's aangezien ik er met mijn gedachten moest bijzijn.
Eens je de moer gelost hebt zal je dan het tandwieltje kunnen verwijderen. Let op dat je de clavet niet verliest die op de as zit. Verwijder die.
Nu zal je het tandwieltje van de distibutieketting kunnen verwijderen, maar dit is niet nodig. Beweeg het een klein beetje zodat je de ketting over de as kan halen.
Om dit te kunnen doen moet je wel de cams verwijderen alsook de ketting spanner verwijderen.
De ketting zal je dan kunnen verwijderen. Plaats de nieuwe ketting in tegenovergestelde volgorde.
Je zult zien dat de ketting dan telkens dubbel komt te liggen, geen nood doe dit dan zoals op de foto zo blijft je ketting uit je weg.
Daarna plaats je alles terug in tegenovergestelde volgorde op de krukas. Span de moer aan dan met momentsleutel tot op 140Nm. Vergeet geen olie aan moer te doen.
Eens alles er terug inzit (koppeling en dergelijke) Kunnen we al het linkse cartergedeelte gaan dichten.
Veeg alles proper zodat er geen stof en vuiligheid op de randen van de dichting komen te liggen.
Doe een beetje olie aan de dichting en sluit het deksel. Span de boutjes kruislings aan en span ze op het gevoel af. Opgepast dat je ze niet zot draait want het is maar aluminium.
Dan komt het juist plaatsen van de nokken.
Eerst moet je het TDC punt juist zetten. Zie foto
Op de 2e foto kan je een potsleutel van 17 stoppen zodat je het TDC punt kan verdraaien tot hij juist staat.
Plaats nu de nokken en kijk 4 keer goed voor je zegt van ok tis juist. Tss de 2 verticale pijltjes moet je 15 puntjes tellen. De horizontale pijltjes moeten naar elkaar wijzen. Eens dit goed mag je zeggen dat het ok is.
Ook moeten de nokken naar buiten wijzen zoals op de foto.
Nu kan je de cams al gaan vastzetten door elk de 4 boutjes te gaan aanspannen op 10Nm.
Breng de kettingspanner aan. Zorg ervoor dat de ketting spanner volledig in zijn 0 positie is. Span die in het motorblok en breng de veer en bout in de kettingspanner. Je hoort enkele klikken en dan is het ff prutswerk om die bout vast te krijgen doordat de veer een beke veel tegendrukt.
Eens die erop zit doe je een beke olie aan de nokken en draai dan enkele malen manueel met potsleutel of er niets hapert of blokkeerd. Als je zegt van ok tis in orde mag je het kleppendeksel gaan dichten.
Zorg er ook voor dat de dichting proper is en doe er dan olie aan.
Span de 3 bouten eerst met 10Nm en nadien met 14Nm.
Nu mag de rechtercarter deel ook dicht. Doe dit op dezelfde manier als de linkerzijde.
Morgen ga ik de koelvloeistof inbrengen en volledig ontluchten alsook olie indoen. Ff laten draaien en olie aflaten en verse indoen om eventuele vuiligheid eruit te halen. Niet dat je het zal zien ma kom een beke olie kost geen geld.
Gisteren heel Vlaanderen afgebeld wie er ene had op voorraad. Enkel een verdeler in Ruddervoorde had er nog 1 op stock. Waarschijnlijk van in der tijd dat fre er ene heeft gestoken. Dan maar vlug eens gebeld naar fre of ik langs kon gaan voor de momentsleutel (10 tot 50Nm). Dat bleek natuurlijk geen probleem te zijn.
Ben dus begonnen met de olie af te laten alsook de koelvloeistof. Eens dit gedaan was kon ik beginnen met het demonteren (de rode cirkels dienen gelost te worden).
Als eerste heb ik het pompje (1e foto) voor de achterrem gelost met de veren (2e foto) zodat het rechter carter gedeelt gemakkelijk verwijderd kan worden.
Op de derde foto zie je een pijl staan. Hier moet je rekening houden dat je die bout terug op deze plaats steekt. Er zit namelijk een dichtingsringetje op.
Op de vierde foto zie je ook groene cirkels staan. Dit zijn clipsen om de leiding vast te houden. Ook verwijderen dus.
Eens dit gedaan heb je dan aan de rechterkant de koppeling met het tanwieltje voor je distibutieketting. Op de koppeling bevinden zich 6 bouten met daarachter een veer. Die spannen dus een klein beetje tijdens het uitdraaien door de veer.
Dit bekom je dan als je de koppeling verwijderd hebt.
OPGEPAST dat je de koppeling niet door elkaar gooit anders...
neem die voorzichtig eruit en leg die ergens veilig zoals hier op de foto.
Eens dit gedaan gaan we dan die borging rechten om de moer dan te kunnen lossen. Je doet dit eerst door ff met schroevendraaien te rechten en nadien met doorslagje klein beetje recht kloppen.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer. We gaan er een handdoek tss spannen (idee van engineer fre) en lossen maar...
Dit is dan het resultaat met verwijderde koppeling.
Dan gaan we over tot het lossen van de moer op de krukas. Je plaats zoal op de eerste foto een potsleutel van 27 met wringsleutel erop aan de linkerzijde en aan de rechterzijde los je dan die moer van 27 zoals op foto 2. OPGEPAST het is averrechtse draad die erop getrokken is.
Nu heb ik wel een klein gaatje met gebrek aan foto's aangezien ik er met mijn gedachten moest bijzijn.
Eens je de moer gelost hebt zal je dan het tandwieltje kunnen verwijderen. Let op dat je de clavet niet verliest die op de as zit. Verwijder die.
Nu zal je het tandwieltje van de distibutieketting kunnen verwijderen, maar dit is niet nodig. Beweeg het een klein beetje zodat je de ketting over de as kan halen.
Om dit te kunnen doen moet je wel de cams verwijderen alsook de ketting spanner verwijderen.
De ketting zal je dan kunnen verwijderen. Plaats de nieuwe ketting in tegenovergestelde volgorde.
Je zult zien dat de ketting dan telkens dubbel komt te liggen, geen nood doe dit dan zoals op de foto zo blijft je ketting uit je weg.
Daarna plaats je alles terug in tegenovergestelde volgorde op de krukas. Span de moer aan dan met momentsleutel tot op 140Nm. Vergeet geen olie aan moer te doen.
Eens alles er terug inzit (koppeling en dergelijke) Kunnen we al het linkse cartergedeelte gaan dichten.
Veeg alles proper zodat er geen stof en vuiligheid op de randen van de dichting komen te liggen.
Doe een beetje olie aan de dichting en sluit het deksel. Span de boutjes kruislings aan en span ze op het gevoel af. Opgepast dat je ze niet zot draait want het is maar aluminium.
Dan komt het juist plaatsen van de nokken.
Eerst moet je het TDC punt juist zetten. Zie foto
Op de 2e foto kan je een potsleutel van 17 stoppen zodat je het TDC punt kan verdraaien tot hij juist staat.
Plaats nu de nokken en kijk 4 keer goed voor je zegt van ok tis juist. Tss de 2 verticale pijltjes moet je 15 puntjes tellen. De horizontale pijltjes moeten naar elkaar wijzen. Eens dit goed mag je zeggen dat het ok is.
Ook moeten de nokken naar buiten wijzen zoals op de foto.
Nu kan je de cams al gaan vastzetten door elk de 4 boutjes te gaan aanspannen op 10Nm.
Breng de kettingspanner aan. Zorg ervoor dat de ketting spanner volledig in zijn 0 positie is. Span die in het motorblok en breng de veer en bout in de kettingspanner. Je hoort enkele klikken en dan is het ff prutswerk om die bout vast te krijgen doordat de veer een beke veel tegendrukt.
Eens die erop zit doe je een beke olie aan de nokken en draai dan enkele malen manueel met potsleutel of er niets hapert of blokkeerd. Als je zegt van ok tis in orde mag je het kleppendeksel gaan dichten.
Zorg er ook voor dat de dichting proper is en doe er dan olie aan.
Span de 3 bouten eerst met 10Nm en nadien met 14Nm.
Nu mag de rechtercarter deel ook dicht. Doe dit op dezelfde manier als de linkerzijde.
Morgen ga ik de koelvloeistof inbrengen en volledig ontluchten alsook olie indoen. Ff laten draaien en olie aflaten en verse indoen om eventuele vuiligheid eruit te halen. Niet dat je het zal zien ma kom een beke olie kost geen geld.
Laatst gewijzigd door Sg6 op do 21 jun, 2007 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
chit man daar durf ik niet zelf aan te beginnen hoor
wel goed allemaal uitgelegt
wel goed allemaal uitgelegt
witte yfz 450 06
het zijn de WHEELY'S van vroeger niet meer
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
het zijn de WHEELY'S van vroeger niet meer
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
- Rocky
- Quadrider
- Berichten: 446
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
- Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
- Contacteer:
Inderdaad prachtige uitleg en foto's. Hier heeft ne mens wat aan. Als iedereen zo maar eens tewerk ging......
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Fré schreef:Ideaal Andries!
Dit zal anderen hopelijk wat kopzorgen besparen!
btw, de "doektruc" komt van z400central, het perfecte kuuroord voor de z400 eigenaar
Oh, weet je nu al of ie draait?
wel eeeuuhm.............
kmoe nog olie in doen en water. Dan is het moment aangebroken.
Ik post wel of die BOEM zei of dat hij draaide.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
je hebt dat wel schitterent uitgelegd maar zou zelf nooit durven doen
ik hoop echt voor u dat het gaat werken
greetz
ik hoop echt voor u dat het gaat werken
greetz
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
ge moogt gerust zijn dak ze gezien heb, kheb er verdorie ne helen dag op zitten kwijlen via die webcam.
oei, kep vergeten zeggen dat je naar het schijnt best die dichting van je kleppendeksel aan je cilinder laat hangen, omwille van mogelijk lekken nadien, in het handboek staat dat je dan wat Suzuki sealant of zo op die halve maantjes moet doen.
Nuja, jij als loctite en andere productjes specialist zou ik er niet mee inzitten
oei, kep vergeten zeggen dat je naar het schijnt best die dichting van je kleppendeksel aan je cilinder laat hangen, omwille van mogelijk lekken nadien, in het handboek staat dat je dan wat Suzuki sealant of zo op die halve maantjes moet doen.
Nuja, jij als loctite en andere productjes specialist zou ik er niet mee inzitten
White LTZ-450 - powered by MSD -
Perfecte uitleg!
Heb er Sticky van gemaakt.
Dat is tenminste nuttige info
Bij mij zal het niet lang meer duren voor ik er ook aan kan beginnen.
Heb je er een handmatige spanner ingezet of blijf je de automatische gebruiken?
Heb er Sticky van gemaakt.
Dat is tenminste nuttige info
Bij mij zal het niet lang meer duren voor ik er ook aan kan beginnen.
Heb je er een handmatige spanner ingezet of blijf je de automatische gebruiken?
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
bon dees middag koelvloeistof gevuld en gefilterd. Olie ingedaan en gefilterd.
Dan was de tijd aangebroken om te demareren. Eerst ff kort gedemareerd, ik hoorde al snel de compressie door de uitlaat. Dan nog eens ff gedemareerd en goe geluisterd of ik niets hoorde. Korte pauze van zenuwen ingelast (binsdien alles rondom schoongemaakt zoda ik kan zien of die lekt ofzo).
En nu demareren tot hij start, sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie. hmmmmmm aaaaaaaaaaaaaaaah chock van tm36 aanleggen twas al 1maand geleden dat hij nog gedraaid heeft. Nog eens ff sjie sjie sjie sjie puuuuut puuut sjie sjie BROEEEEEEEEEEEEEM. Gestart. Sprong een gat in de lucht toen ie starte.
Alles warm laten lopen en continu controle van dichtingen. Nu dit is niet zeker want het kan zijn dat hij volgende maand begint te lekken. Motor goe warm laten draaien en dan olie afgelaten en kijken of ik eventueel water zag. Ok geen pb. Nu wachten op mijn nieuwe olie.
Ik ga me zelf PROMOVEREN tot KING of ATV
THX to the backup team (fre)
Ik zie er al naar uit om die van mijne maat te atakeren.
Teun: De manuele wordt besteld en dan vervangen.
Dan was de tijd aangebroken om te demareren. Eerst ff kort gedemareerd, ik hoorde al snel de compressie door de uitlaat. Dan nog eens ff gedemareerd en goe geluisterd of ik niets hoorde. Korte pauze van zenuwen ingelast (binsdien alles rondom schoongemaakt zoda ik kan zien of die lekt ofzo).
En nu demareren tot hij start, sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie sjie. hmmmmmm aaaaaaaaaaaaaaaah chock van tm36 aanleggen twas al 1maand geleden dat hij nog gedraaid heeft. Nog eens ff sjie sjie sjie sjie puuuuut puuut sjie sjie BROEEEEEEEEEEEEEM. Gestart. Sprong een gat in de lucht toen ie starte.
Alles warm laten lopen en continu controle van dichtingen. Nu dit is niet zeker want het kan zijn dat hij volgende maand begint te lekken. Motor goe warm laten draaien en dan olie afgelaten en kijken of ik eventueel water zag. Ok geen pb. Nu wachten op mijn nieuwe olie.
Ik ga me zelf PROMOVEREN tot KING of ATV
THX to the backup team (fre)
Ik zie er al naar uit om die van mijne maat te atakeren.
Teun: De manuele wordt besteld en dan vervangen.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u