Pagina 1 van 1
Problemen met tandwiel vooraan
Geplaatst: di 07 okt, 2003 07:44
door No Limit W-tec
Heb een 15 tand Renthal gemonteerd op mijn YFZ450. Quad rijdt nu veel beter op de baan en in veldwegen. Enige probleem is dat na één dagje rijden de tanden al beginnen overbuigen. Kettingspanning was ok, Renthal is ook meestal goed. Weet echt niet wat de reden is, alle hulp is welkom !
Geplaatst: di 07 okt, 2003 16:33
door mx jake
ik denk dat het komt doordat je ook al grotere banden hebt
1 tand van je voor tandwiel is gelijk aan 3 van je achter tandwiel
best veel dus
en zoon 4t blijft er aan trekken
als je de standaard banden er op zet heb je er misschien minder last van
dan ga je alleen weer langzamer, en dat wil je ook weer niet
Geplaatst: do 09 okt, 2003 19:34
door B@ckBone
ik heb dat fenomeen ook op mijn honda . Dat komt gewoon doordat deze niet berekent zijn op het brute geweld van een 4 takt .
in ieder geval , do not worry tot er tanden beginnen over te gaan , want dan is er pas echt iets mis !
Geplaatst: zo 26 okt, 2003 22:26
door Teunie
Ja had ik met mn Suzuki vroeger, wou ik vertrekken, krok tandje eraf.....ok het is dus tijd om een ander te plaatsen....
Achja jong en onwetend was ik he
Even iets anders, is het een id om een 16tand voortandwiel op de Honda 400ex te zetten? Lees er veel goeds over op exriders.com
Trekt ie dat een beetje?
Geplaatst: ma 27 okt, 2003 08:48
door No Limit W-tec
Ik heb 15 t ipv 14 t geplaatst en rijd een stuk aangenamer. Je moet het zeker eens proberen, zoveel kost het nu ook weer niet. Zeker voor op de baan is het aan te raden. Voor parcour leg ik terug 14 t.
Nikolas
Geplaatst: zo 23 nov, 2003 13:27
door FOR FUN
hoi, ik had een kodiak maar heb mij nu een z 400 aangeschaft daar liggen nu baan banden op,zou ik niet beter vooraan 15 t. steken ipv de originele 14 t. kwestie van niet zo vlug in de hoge toeren te zitten???
Geplaatst: zo 23 nov, 2003 13:38
door Fré
wel dat hangt er een beetje vanaf.
Het enige verschil met dat 15t tandwiel tov een 14t tandwiel is dat je een hogere topsnelheid krijgt.
Ook zijn je versnellingen verschoven, zodat die 1e versnelling wat bruikbaarder wordt.
De meesten doen eigenlijk net het omgekeerde (13t), zodat ze de 1e versnelling niet moeten gebruiken, of het ware om heel traag op moeilijke paadjes te manoevreren.
Vind je dat ie snel genoeg rijdt, dan denk ik niet dat je iets moet veranderen aan je tandwielen.
Aan de andere kant kost zo'n tandwiel zeer weinig, zodat het wel es de moeite is om het te proberen.
Geplaatst: do 11 dec, 2003 20:24
door dtf
ik heb een agressif clutch kit op mijn scrambler,hierdoor is mijn tandwiel vooraan zeer snel versleten,is het elke keer nodig om ook achterste tandwiel en ketting te vervangen,of niet.
Nu is dat wel een kostelijk zaakje....
Geplaatst: do 11 dec, 2003 20:57
door Ludovic 250
neen,om de 2-3 kettingen vervang ik mijn tandwielen voor en achter
Geplaatst: do 01 jan, 2004 22:50
door Tony
Hoe krijg je het voor elkaar, om je voortandwiel binnen 1 dag te verslijten!!!
Wij rijden er wedstrijden van 12 uur mee, zonder er ook maar eentje te vervangen!!!!!
Geplaatst: vr 02 jan, 2004 08:56
door Fré
bedoel je overbuigen (dus kromplooien) of schuin afslijten?
kga mijn tandwiel ook es checken...
Geplaatst: vr 02 jan, 2004 09:58
door Teunie
Kunt misschien eens een voortandwiel van een sterker materiaal proberen, er is genoeg keuze.
Geplaatst: vr 02 jan, 2004 18:09
door ger
het allerbeste maar ook gelijk het duurste wat je eigenlijk zou moeten doen is als je tandwiel(en) verwisselt zou je ook je ketting moeten vervangen door een nieuwe
je ketting en tandwielen slijten van meet af op elkaar in dus als je 1 van beiden vroegtijdig vervangt voor iets anders zonder alles te vervangen krijg je een verstoring in je slijtage patroon en dat komt absoluut niet ten goede van het nieuw gemonteerde onderdeel en de rest van je al reeds op elkaar ingesleten ketting/tandwielen
dus het moraal van mijn verhaal is:
als je alleen een tandwiel vervangt en niet alles dan slijt je ketting, je andere tandwiel EN je nieuwe tandwiel aanzienlijk sneller dan dat je verder zou rijden met je originele nog goede setje
je zou eigenlijk verschillende setjes/maten tandwielen en bijbehorende kettingen op voorraad moeten hebben
dit is in eerste instantie wel duur maar tegelijkertijd tijd ook heel duurzaam want je kunt met de verschillende setjes ontzettend lang rijden omdat het allemaal op elkaar is ingesleten en je hebt altijd de juiste lengte van de ketting er ook nog eens bij
maar ik denk dat het in het geval van no limit best zo zou kunnen zijn dat als ie een compleet nieuwe set had gemonteerd het tandwiel nu nog recht zou zijn geweest
Geplaatst: vr 02 jan, 2004 18:20
door Fré
klopt Henkie, maar enkel als de ketting slijtage vertoont (en de tandwielen en de ketting op mekaar ingesleten zijn)
Als de steek van de ketting nog altijd identiek is (of nagenoeg identiek), dan kan je zonder problemen enkel het tandwiel vervangen.
En ik denk dat dit wel het geval is bij Nikolas, aangezien het blijkbaar om ombuiging van de tanden gaat, en niet om verkeerde inslijting door slijtage/speling op de schakels en rek van de ketting.