Pagina 1 van 1
Probleem met Yamaha Warrior: schiet uit versnelling
Geplaatst: vr 05 aug, 2005 19:23
door Fré
Even voor mijn oom en neef vragen:
Heeft iemand dit al meegemaakt? Wat hij precies doet: te pas en te onpas, onafhankelijk van de versnelling waar ie in zit, schiet hij uit versnelling, net alsof je even naar neutraal zou gaan. Even ontkoppelen en schakelen zorgt ervoor dat je weer verder kan, maar het wordt naar het schijnt zeer vervelend.
Wat zou het kunnen zijn?
Bedankt!
Geplaatst: vr 05 aug, 2005 20:45
door raptorke
ik denk dat dit een ziekte is van warrior en raptor 350 want ik heb dit ook af en toe en het is idd heel vervelend
niet dat het dagelijks voorkomt maar toch
van mij gebeurt het meer als ik overschakel van vittesse dat hij niet mooi pakt en dan het effect neutraal is
Geplaatst: vr 05 aug, 2005 20:56
door Sebastien
bij ons is dat soms ook maar wel tussen de 1ste en 2de versnelling hij springt dan op neutraal en moet ik nog eens schakelen. Maar wat ik dan ook meestal heb is wanneer ik stop en hem in neutraal wil doen dat hij dan niet wil dan springt hij naar de tweede enzo
Geplaatst: vr 05 aug, 2005 23:19
door Bartie
Ik heb dit vroeger op mijn moto ZXR-750 ook voor gehad.
Was toen probleem met tandwiel en vork van de vitessen bak.
Geplaatst: vr 05 aug, 2005 23:37
door Domi
Is een vast probleem bij Warrior/Raptor 350. Heb het ook regelmatig voor...
Geplaatst: za 06 aug, 2005 08:41
door Fré
meh das bescheten
maar vroeger had ie het nooit, en nu meer en meer.
In ieder geval bedankt voor de replies!
Geplaatst: za 06 aug, 2005 15:00
door Robby
dit is niet de ziekte,hoe oud is hij? en heeft hij al veel afgezien? anders word het is tijd om je vorken te veranderen. Is normaal,elke moto of quad heeft daar vroeg of laat mee te maken. de warriorziekte is gewoon slecht in neutraal gaan bij warme motor
de slijtage op de vorken komt door slecht gebruik van de koppeling of iemand die constant met zen voet tegen de versnellingspook komt
groetjes
Geplaatst: za 06 aug, 2005 18:42
door Fré
hij is in ieder geval minder intensief gebruikt dan mijn Z, is een goeie 2 jaar oud.
Geplaatst: za 06 aug, 2005 19:39
door doubletracing
een maat van mijn pa had het zelfde op zijn warrior.
zijn inderdaad de vorken die van de tandwielen schieten bij het schakelen.heb die oude vorken gezien nadat hij open was geweest en was echt slijtage.
Geplaatst: za 13 aug, 2005 00:57
door tbpot
doubletracing schreef:een maat van mijn pa had het zelfde op zijn warrior.
zijn inderdaad de vorken die van de tandwielen schieten bij het schakelen.heb die oude vorken gezien nadat hij open was geweest en was echt slijtage.
de vorken die van de tandwielen schieten?
beetje raar, als dat gebeurt is het schakelen helemaal over.
meestal is de vork "dunner" geworden in axiale bewegingsrichting, hierdoor wordt het tandwiel bij het schakelen niet ver genoeg naar links of rechts in of over een "meenemer" (nok aan andere as of tandwiel) geschoven, waardoor bij belasting (het afremmen op de motor, of gasgeven) het tandwiel uit deze vergrendeling komt.
het probleem wordt steeds erger omdat de nok die voor de blokkering zorgt in het tandwiel of op de as "rond" afslijt door deze gebeurtenissen, en zo steeds meer voor het "er uit schieten" zorgt.
Ook kan het zijn dat de schakelbanen (gleuven) in de schakelwals zijn uitgesleten, waardoor hetzelfde probleem ontstaat, met als gevolg dat men tandwielen en andere beschadigde onderdelen moet vervangen.
zelfs de "nok" die door de schakelbaan voor de beweging van de schakelvork zorgt slijt soms uit, dit ook met hetzelfde resultaat.
Last but not least (en het goedkoopst) de bokkeerinrichting van de schakelwals is niet strak genoeg waardoor deze kan verdraaien, oplossing is de veer wat strakker maken of vernieuwen.
om slijtage van de schakelvorken zoveel mogelijk tot een minimum te beperken is het aan te raden om een half, of volsynthetische olie toe te passen eventueel aangevuld met een speciale toevoeging in de schakelbak.
!!! let op!!! mocht dit om technische redenen niet mogelijk zijn (niet toepasbaar ivm sommige natte plaat en centrifugaal koppelingen) dan kan het raadzaam zijn de vorkeinden extra te laten "harden" indien mogelijk.
Maar al met al een hele ingreep waar niemand op staat te springen.
Geplaatst: za 13 aug, 2005 11:27
door Dutje#82
is gwn u koppeling die versleten is...
ik heb er 4 gehad in mijn warrior... en kheb er maar 1 jaar mee gereden
is gwn de ziekte die koppelingen zijn nx waart !
grtzzzzzzzz
Geplaatst: za 13 aug, 2005 13:19
door SlOoT
Mijn Yamaha Badger had dit ook, tussen de 2e en 3e versnelling deed hij dit wel eens.
Geplaatst: za 13 aug, 2005 23:17
door Robby
banshee--lover schreef:is gwn u koppeling die versleten is...
ik heb er 4 gehad in mijn warrior... en kheb er maar 1 jaar mee gereden
is gwn de ziekte die koppelingen zijn nx waart !
grtzzzzzzzz
dat wil dan zeggen dat jij niet kan koppelen, voor 4 koppelingen op een warrior te verslijten moet je al heel wat doen,of gewoon slechte olie gebruiken. Kdenk als er 1 quad is die een stevige koppeling heeft, dan zal het wel de warrior zijn.
Geplaatst: zo 14 aug, 2005 09:43
door Fré
ik zou denken dat je bij een versleten koppeling min of meer slippen voelt, maar niet dat hij ineens volle toeren maakt?