Pagina 1 van 3
Welke benzine?
Geplaatst: do 22 sep, 2005 14:23
door LANDINI
Welke benzine doe je best in een grizzly660 van 95 of van 98 ? ik heb er altijd al ingedaan van 95 maar ik heb nog60 liter staan van 98 mag die daar ook in
Geplaatst: do 22 sep, 2005 14:28
door grizzly 660
hey
ik doe in de mijne (grizzly660) zowel 95 als 98 ik voel daar geen verschil van .
greetz
Geplaatst: do 22 sep, 2005 15:46
door steefke
in 98 zit meer olie in beter voor de smering
Geplaatst: do 22 sep, 2005 15:53
door peterrrrr
ik dacht dat je 95 en 98 niet bij elkaar mocht doen, maar wat kun je het best dan pakken 98 ?
Geplaatst: do 22 sep, 2005 16:00
door tuumke
98 heeft een hoger octaan getal dan 95 en dus eigelijk wat meer "pit".
Dit zul je niet zo zeer merken maar het verschil is er wel.
Het hangt er gewoon vanaf hoe je motor afgesteld staat en wat wordt voorgeschreven door de fabrikant.
Persoonlijk rij ik altijd en met alles met 98.
Grtzz
Geplaatst: do 22 sep, 2005 16:05
door albrecht
Mij is door den dealer aangeraden: 98
Geplaatst: do 22 sep, 2005 16:06
door peterrrrr
voor een blaster maakt dat denk niks uit of wel ?
Geplaatst: do 22 sep, 2005 16:12
door VDC
Ik denk dat het voor een blaster nog meer uit maakt omdat die 2takt is?
Geplaatst: do 22 sep, 2005 16:15
door peterrrrr
ja mar ik smeer zelf he doe er al een beetje meer in
Geplaatst: do 22 sep, 2005 17:09
door Ralph
Bij een Blaster is het alleen nodig als je gaat poorten en je kop vlakt of je timing verandert.
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 13:08
door Rik350
tuumke schreef:98 heeft een hoger octaan getal dan 95 en dus eigelijk wat meer "pit".Grtzz
stevo schreef:in 98 zit meer olie in beter voor de smering
Dit is allebei niet waar en die laatste is zelfs de grootste &ü!!$#!+ die ik ooit gehoord heb.
98 heeft idd meer octaan maar dit zorgt er gewoon voor dat de benzine minder snel zelfontbranding heeft door druk ofwel compressie.(Dit is overigens het principe van diesel)
Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire
98 tanken kan dan ook geen kwaad mengen ook niet. je kan het gewoon opmaken 96 is wel aan te raden omdat het simpelweg iets goedkoper is en 98 waarschijnlijk niet nodig is.
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 16:17
door yamahakodiak
96
je zal wel 95 bedoelen
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 16:54
door tuumke
Rik350 schreef:
Dit is allebei niet waar en die laatste is zelfs de grootste &ü!!$#!+ die ik ooit gehoord heb.
98 heeft idd meer octaan maar dit zorgt er gewoon voor dat de benzine minder snel zelfontbranding heeft door druk ofwel compressie.(Dit is overigens het principe van diesel)
Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire
98 tanken kan dan ook geen kwaad mengen ook niet. je kan het gewoon opmaken 96 is wel aan te raden omdat het simpelweg iets goedkoper is en 98 waarschijnlijk niet nodig is.
Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire
Waarom wordt dan soms "octane booster" gebruikt bij getunede motoren?
Dit bepaald wel degelijk mee hoe pittig de motor is want met benzine met te laag octaan getal gaat ie zoals jij zei "pingelen", wat vermogen verlies als gevolg heeft.
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 17:11
door Fré
ja maar we hebben het hier niet over 98 of 95 gebruiken bij een motor die pingelt bij 95.
Dan moet je uiteraard 98 gaan gebruiken, en eventueel nog hoger. Tenminste als het aan de brandstof ligt en niet aan een verneukte CDI of slechte afstelling of wat dan ook.
Een motor die niet pingelt gaat inderdaad beter dan één die wel pingelt
Het gaat hier over motoren die perfect hun ding doen met 95. En of die dan beter gaan worden van 98.
Het enige dat ik zeker weet is dat je portemonnaie meer zal afzien met 98 dan met 95.
Voor zover ik weet volg ik Rik hierin: 98 heeft volgens mij niet meer pit dan 95. Tot iemand me precies zegt waarom die 98 meer vermogen zou kunnen bieden dan 95, noem ik dat zever
Wil je dus weten welke benzine je in je bak moet gieten, kijk dan effe naar je manual. Staat daar 95 en hoger, dan is 95 goed. Ik tank meestal 98, maar dit had andere redenen. Had ik 95 kunnen tanken dan smeet ik er 95 in (Z400).
Nu ik verander van compressie (naar 12.1/1) zal ik wel 98 moeten gebruiken. Verplicht dus, en anders op eigen risico.
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 17:23
door EXFSS
Idd 95, 96, 98, 100 of meer is het octaangehalte van benzine, en heeft te maken met zelfontbranding, let wel hoe hoger het oct. gehalte, hoe zuiverder de ontbranding, exacter, daarom worden er in getunde blokken hoger octaan gebruikt, heeft minder vrijving, de motor blijf een pak koeler, hoe koeler de blok hoe meer rendament, enz enz
je gaat met octaan niet smeren, dat doet de olie, vroeger zat er lood in die zorgde voor et smeren van de kleppen enz maar dat is ook al voorbij,
je gaat met 98 octaan een snellere reactie krijgen, maar dan moet je toch al veel ervaring hebben wil je dit voelen met een origineel blokje