Kleppen timing
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Kleppen timing
Ik hoor iedereen hier maar over zijn kleppen bezig, over het afstellen, de timing, controle bij onderhoud...
maar euh, is dat wel nodig? Akkoord als de ketting rekt en zo, maar van de fabriek uit zou dat toch wel acceptabel moeten geregeld zijn he.
Of niet?
tnx!
maar euh, is dat wel nodig? Akkoord als de ketting rekt en zo, maar van de fabriek uit zou dat toch wel acceptabel moeten geregeld zijn he.
Of niet?
tnx!
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Door slijtage van gaat klepspeling gaan vergroten. Zowel de zitting van de klep als de nokkenas gaat zeer gering gaan slijten. Gevolg is hiervan vermindering van compressie (dus minder power) en slechter starten, vooral bij koud weer.
In het begin is het wat onhanding, maar eens iemand het je heeft voorgetoond is het kinderspel. Gewoon regelmatig eens checken, na 500 km, en vervolgens om de 1000-2000 km.
Normaal zou de YFZ450 minder last moeten hebben van verlopen aangezien hier titanium kleppen worden gebruikt.
Nikolas
In het begin is het wat onhanding, maar eens iemand het je heeft voorgetoond is het kinderspel. Gewoon regelmatig eens checken, na 500 km, en vervolgens om de 1000-2000 km.
Normaal zou de YFZ450 minder last moeten hebben van verlopen aangezien hier titanium kleppen worden gebruikt.
Nikolas
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
ja maar minder power is helemaal iets anders dan de ontmoeting zuiger-klep die Mark insinueert
en als dat nu slijt, dus de klepspeling is te groot, dan mag je toch aan die nokken draaien zoveel je wilt, de klepspeling zal toch niet terug verkleinen? De timing zal wel veranderen, maar die spleet blijft er toch?
en als dat nu slijt, dus de klepspeling is te groot, dan mag je toch aan die nokken draaien zoveel je wilt, de klepspeling zal toch niet terug verkleinen? De timing zal wel veranderen, maar die spleet blijft er toch?
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
De ontmoeting zuiger-klep is wel zeer ver gezocht, maar niet ondenkbaar, zou zeggen, laat het niet zover komen, is maar een klein uurtje werk !
Ho ho ho, niet draaien aan de nokkenas hé, die blijft mooi op zijn plaats. Lees eens je service manual voor je begint hé. Klepspeling regel je niet bij door te draaien aan nokkenas, maar door kleppendeksel eraf te halen en daar de speling bij te draaien.
Niet je volledige kop moet eraf hé, enkel het dekseltje.
Hier een voorbeeldje hoe het bij de 400ex gaat : http://www.exriders.com/techarticles/valves.html
Ho ho ho, niet draaien aan de nokkenas hé, die blijft mooi op zijn plaats. Lees eens je service manual voor je begint hé. Klepspeling regel je niet bij door te draaien aan nokkenas, maar door kleppendeksel eraf te halen en daar de speling bij te draaien.
Niet je volledige kop moet eraf hé, enkel het dekseltje.
Hier een voorbeeldje hoe het bij de 400ex gaat : http://www.exriders.com/techarticles/valves.html
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Heb ze gisteren nog bijgesteld, het plastic afhalen is nog het meeste werk! Is echt easy.
Je moet wel zorgen dat je de juiste voelermaatjes hebt om de speling te meten!
Anders zit je nog lang te prutsen....
Eigenlijk moet je in de manual kijken, maar in t kort komt het erop neer dat je de plastic eraf haalt, en de zuiger op TDC (Top Dead Compressionstroke, maw het bovenste dode punt) zet. Je draait de kleppendekseltjes eraf, en dan ga je met een voelermaatje van de juiste dikte tussen de armpjes (dus onder het stelschroefje) en meet de speling.
Je moet het stelschroefje zo vastdraaien dat je weerstand voelt als je het voelermaatje erin of eruit trekt. (hoeveel weerstand kan je denk ik niemand vertellen dat is meer "gevoel", heb daar zelf ook nogal moeite mee.....)
Daarna moertjes weer vastdraaien, plastic etc erop en gassen!
Afijn, de manual kan t vast beter uitleggen
Je moet wel zorgen dat je de juiste voelermaatjes hebt om de speling te meten!
Anders zit je nog lang te prutsen....
Eigenlijk moet je in de manual kijken, maar in t kort komt het erop neer dat je de plastic eraf haalt, en de zuiger op TDC (Top Dead Compressionstroke, maw het bovenste dode punt) zet. Je draait de kleppendekseltjes eraf, en dan ga je met een voelermaatje van de juiste dikte tussen de armpjes (dus onder het stelschroefje) en meet de speling.
Je moet het stelschroefje zo vastdraaien dat je weerstand voelt als je het voelermaatje erin of eruit trekt. (hoeveel weerstand kan je denk ik niemand vertellen dat is meer "gevoel", heb daar zelf ook nogal moeite mee.....)
Daarna moertjes weer vastdraaien, plastic etc erop en gassen!
Afijn, de manual kan t vast beter uitleggen
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"