Probleem Yamaha Beartracker 250x
Probleem Yamaha Beartracker 250x
Een goedemorgen medequadrijders,
ik zit met een klein probleem met mijn yamaha quad (foto's volgen),
ik had een lekke voetpakking, en aangezien ik al ervaring had met cilinders en zuigers met zundapp/kreidler brommers heb ik besloten die zelf te gaan vervangen..
allemaal leuk en aardig, vervangen enzo,, maar nu start het apparaat niet meer.
In de cilinder zit ook een ketting vanaf een klein tandwieltje in het motorblok naar een grote ketting in de kop van de cilinder die (volgens mij) de kleppen aanstuurt. En ik weet eigenlijk wel zeker dat ik zowel de krukas als de klep-as (zo noem ik hem maar even) verdraait heb, met als conclusie dat de kleppen nu op een verkeerd moment openen en sluiten.
Kan iemand mij vertellen hoe de kleppen moeten staan als de zuiger bijvoorbeeld op zijn dode punt naar boven zit? Of een andere oplossing. Daar zou ik erg mee geholpen zijn.
ik zit met een klein probleem met mijn yamaha quad (foto's volgen),
ik had een lekke voetpakking, en aangezien ik al ervaring had met cilinders en zuigers met zundapp/kreidler brommers heb ik besloten die zelf te gaan vervangen..
allemaal leuk en aardig, vervangen enzo,, maar nu start het apparaat niet meer.
In de cilinder zit ook een ketting vanaf een klein tandwieltje in het motorblok naar een grote ketting in de kop van de cilinder die (volgens mij) de kleppen aanstuurt. En ik weet eigenlijk wel zeker dat ik zowel de krukas als de klep-as (zo noem ik hem maar even) verdraait heb, met als conclusie dat de kleppen nu op een verkeerd moment openen en sluiten.
Kan iemand mij vertellen hoe de kleppen moeten staan als de zuiger bijvoorbeeld op zijn dode punt naar boven zit? Of een andere oplossing. Daar zou ik erg mee geholpen zijn.
Er zit een spietje op zowel tandwiel en as zodat het tandwiel er maar op 1 manier oppast..ivoor schreef:Staan daar normaal geen metktekens op de tandwielen, die allemaal op dezelfde plaats moeten staan ?
groter probleem is echter dat ik de ketting bij wijze van spreke verschoven heb over het tandwiel...
dikke kans dus dat de kleppen een kwartslag of meer voorlopen op de krukas.
en het onderste tandwiel kan ik niet zien, want die zit diep in het motorblok
Beste, op zon foto's zien we weinig waarmee we u kunnen helpen, begin met het werkplaats handboek te lezen daar staat alles in, anders breng je hem maar naar de dealer ,of iemand dat er iets van kent ,want distributie ni 100 percent juist.... zou u veel centjes kunnen kosten .
endie zware hamer ga je zeker niet nodig hebben 
Die hamer die lag er nog voor reperatie van m'n zundapp,,
duits staal ken 't wel hebben
ik heb net de zaak gebeld waar we de pakking hebben gekocht en die kwam met de volgende verklaring:
"Als de zuiger omhoog staat, moet het spietje van het tandwiel in het horizontale vlak ervan staan... "
En voor de zekerheid "... op zo'n manier dat beide kleppen gesloten (of los) staan.
Voor het geval nog iemand er ooit eens problemen mee mocht hebben
duits staal ken 't wel hebben
ik heb net de zaak gebeld waar we de pakking hebben gekocht en die kwam met de volgende verklaring:
"Als de zuiger omhoog staat, moet het spietje van het tandwiel in het horizontale vlak ervan staan... "
En voor de zekerheid "... op zo'n manier dat beide kleppen gesloten (of los) staan.
Voor het geval nog iemand er ooit eens problemen mee mocht hebben
Meestal staan er merktekens op het timing-tandwiel.
Het is erg onverstandig om het zomaar uit elkaar te halen zonder naar de originele stand te kijken en ZEKER zonder werkplaatshandboek!
Een 4taktblok is iets anders dan 2takt
Ik zou aanraden een werkplaatshandboek te bestellen, daar staat alle info in die je nodig hebt, anders kan het nog wel eens vervelend aflopen met de quad....
Het is erg onverstandig om het zomaar uit elkaar te halen zonder naar de originele stand te kijken en ZEKER zonder werkplaatshandboek!
Een 4taktblok is iets anders dan 2takt
Ik zou aanraden een werkplaatshandboek te bestellen, daar staat alle info in die je nodig hebt, anders kan het nog wel eens vervelend aflopen met de quad....
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
Robby
- Quad Expert

- Contacteer:
op je cilderkop staat een streepje of groef, is meestal daar waar je je cilinder afsluit, dat moet overeen komen met het streepje op je tandwiel dat op je nokken as zit (klep as die jij zegt) en dan moet je zien als je de carter opendoet daar heb je da ook op je vliegwiel, kan ook het luikje openen boven vliegwielen als je dan draait gaat er op een bepaald moment een t en een f tevoorschijn komen. De F moet mooi in het midden staan als boven de op de cilinderkop de streepjes overeenkomen. Maar voeg me toe op msn, heb dit op tekening staan, maakt het ietswat gemakkelijker.
greetz
greetz
Hey Robby, bedankt voor je antwoord..
Ik had de zuiger helemaal omhoog gedaan, maar als ik het merkteken dan horizontaal neerlegde stond er 1 klep open (wat niet de bedoeling was).
als het merkteken omhoog stond waren beiden kleppen dicht, zo heb ik hem gemonteerd... en hij loopt weer als een zonnetje,,,
nog net niet beter als eerst.

Je ziet bovenopen het kettingwieltje nog net een merktekentje staan
ik had overigens eerst de distributeur (nog een keer) gebeld of ik hem dan zo moest monteren en die was het ermee eens.
Ik had de zuiger helemaal omhoog gedaan, maar als ik het merkteken dan horizontaal neerlegde stond er 1 klep open (wat niet de bedoeling was).
als het merkteken omhoog stond waren beiden kleppen dicht, zo heb ik hem gemonteerd... en hij loopt weer als een zonnetje,,,
nog net niet beter als eerst.

Je ziet bovenopen het kettingwieltje nog net een merktekentje staan
ik had overigens eerst de distributeur (nog een keer) gebeld of ik hem dan zo moest monteren en die was het ermee eens.