het kijken naar de verbrandingskleur van een bougie geeft inderdaad vaak een goed beeld, maar het komt op de ervaring van de persoon aan om het beeld te herkennen en het bij een juiste diagnose te plaatsen.
voorbeeld;
een donkere roetachtige bruin of zwarte bougie wil niet zeggen dat de motor te veel olie verbruikt, of te rijk is afgesteld, het kan net zo goed betekenen dat de bougie te "koud" is en niet zijn zelfreinigende temperatuur behaalt.
een wit grijze bougie wil ook niet alles zeggen, is het mengsel te arm, is de bougie te "warm", en om uitsluiting te krijgen moeten we dan toch weer gaan meten.
belangrijke punten zijn dan, de compressie van de motor en de carburatuer afstelling om er maar enkele te noemen (klepspeling, oliesoort, luchtfilter verontreiniging) speelt allemaal mee in de kleurnuance van een bougie, dus kortom, niet zo gemakkelijk als men wel denkt.
er zijn vele kleuren mogelijk, en toch zijn ze niet allemaal slecht ondanks grote verschillen, en dat maakt het zo moeilijk.
schroef maar eens een keer (als je in de gelegenheid bent en zin hebt) alle bougie's uit je wagen en vergelijk de kleur maar eens onderling, dan snap je precies wat ik bedoel.
ik heb er al vele gezien in mijn carriére en toch leer ook ik steeds bij.
Vaak is het het beste om precies op te schrijven wat de machine vertoont onder bepaalde (rij)omstandigheden, en daarmee naar een vakman te gaan, of het voor te leggen in dit forum.
tot slot;
door een veelheid van raadgevers komt iets goeds tot stand, dus zo ook de oplossing voor de problemen die zich bij je kunnen voordoen.
Veel succes allemaal.
Ja ja dat kan DE BESTE overkomen, anders kan het MIJ niet overkomen.