knallen uitlaat

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
tbpot
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 aug, 2005 22:39
Locatie: Weelde

Bericht door tbpot »

L.D. schreef:Mij hebben ze altijd verteld dat dit compleet normaal is.
Ik heb het meestal als ik mijn quad stilleg, of een tijd volgas heb gegeven, eventjes ingehouden heb en dan weer volgas.
Dat het "knallen" meer voorkomt bij een 4takt motor "kan" normaal zijn, maar dat hoeft zeer zeker niet het geval te zijn.
Vaak wordt bedoeld het ploffen in de uitlaat bij het gas los laten.
Indien er echter een "knal" ontstaat bij het weer gas geven is dat iets heel anders.
daarvoor kom je dan weer bij de beschreven punten terecht zoals in mijn vorige post.
Dit hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar als je er vroeger nooit last van hebt gehad en het openbaart zich nu wel, dan kun je je toch wat anders af gaan vragen.

:)
Ja ja dat kan DE BESTE overkomen, anders kan het MIJ niet overkomen.
xtian
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 17 jul, 2005 08:30
Locatie: West Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door xtian »

Dit gebeurt bij mij soms ook als ik een eindje volgas heb gereden. Bij navraag bij de dealer bleek dit normaal te zijn....zolang het niet voort- durend gebeurt. Als je je echt zorgen maakt, go see your dealer
Kawa KVF-360 2004
Frank MB
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1745
Lid geworden op: do 25 sep, 2003 16:31
Locatie: Sevenhills

Bericht door Frank MB »

xtian schreef:Dit gebeurt bij mij soms ook als ik een eindje volgas heb gereden. Bij navraag bij de dealer bleek dit normaal te zijn....zolang het niet voort- durend gebeurt. Als je je echt zorgen maakt, go see your dealer
Wat jij doet is gewoon tegen de begrenzer aanrijden en dan gaat de motor sputteren maar volgens mij heeft die andere jongen wat anders.
rippeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 mei, 2004 17:49
Locatie: W vlaanderen

Bericht door rippeke »

tbpot schreef:
Robby schreef:en de oorzaken daarvan kunnen zijn=> vuile luchtfilter,andere uitlaat, slechte ontsteking...
allemaal waarheid, echter wel bij het begin beginnen.

als de quad nog "standaard" is kunnen er maar enkele oorzaken zijn die moeten worden gecontroleerd, deze zijn;

1 valse lucht in het uitlaatsysteem (niet luchtdicht over de hele lengte en op diverse aansluitingen)2 valse lucht in het inlaatsysteem, en dan vooral tussen carburateur en spruitstuk/cilinderkop,3 luchtfilter sterk vervuild / vuil in de carburateur,4 klepspeling niet correct,5 powervalve niet goed,6 vervuilde bougie(koolkorrel op of tussen isolatorneus en massa tip)7 benzine luchtverhouding niet goed (alleen te controleren door iemand met zicht op het geheel en/of co meting)
De ontsteking kan een oorzaak zijn maar dan vaak alleen bij contactpunt uitvoeringen (oeps was dá :shock: ), bij moderne cdi ontstekingen heb ik het nog nooit meegemaakt.

als zich bij deze symptomen tevens een vermogensverlies voordoet kunnen alle punten zoals hierboven beschreven van toepassing zijn, het is echter gewoon een kwestie van afvinken en je komt vanzelf bij de oplossing terecht.
:mrgreen:

is een co meting betrouwbaar en effectief bij crossers?? Ik heb me altijd laten vertellen dat je daar een verkeerd beeld mee krijgt

grts
Rik350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1413
Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
Locatie: Hagestein
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

Ik heb me laten vertellen dat je daar het enige echte goeie beeld bij krijgt en dat bougietje kijken wel aardig is maar niet heilig.
Dit is mij overigens vertelt door iemand die co metingen uitvoerde en dus ook wel wat te winnen had met dit verhaal.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
rippeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 mei, 2004 17:49
Locatie: W vlaanderen

Bericht door rippeke »

ik heb ooit een mooie "handleiding" gekregen van Teun over die manier met de bougie...

maar je slordig zoals ik ben per ongeluk gewist

dus Teun :D ............

grts
tbpot
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 aug, 2005 22:39
Locatie: Weelde

Bericht door tbpot »

het kijken naar de verbrandingskleur van een bougie geeft inderdaad vaak een goed beeld, maar het komt op de ervaring van de persoon aan om het beeld te herkennen en het bij een juiste diagnose te plaatsen.

voorbeeld;

een donkere roetachtige bruin of zwarte bougie wil niet zeggen dat de motor te veel olie verbruikt, of te rijk is afgesteld, het kan net zo goed betekenen dat de bougie te "koud" is en niet zijn zelfreinigende temperatuur behaalt.

een wit grijze bougie wil ook niet alles zeggen, is het mengsel te arm, is de bougie te "warm", en om uitsluiting te krijgen moeten we dan toch weer gaan meten.

belangrijke punten zijn dan, de compressie van de motor en de carburatuer afstelling om er maar enkele te noemen (klepspeling, oliesoort, luchtfilter verontreiniging) speelt allemaal mee in de kleurnuance van een bougie, dus kortom, niet zo gemakkelijk als men wel denkt.
er zijn vele kleuren mogelijk, en toch zijn ze niet allemaal slecht ondanks grote verschillen, en dat maakt het zo moeilijk.
schroef maar eens een keer (als je in de gelegenheid bent en zin hebt) alle bougie's uit je wagen en vergelijk de kleur maar eens onderling, dan snap je precies wat ik bedoel.
ik heb er al vele gezien in mijn carriére en toch leer ook ik steeds bij.
Vaak is het het beste om precies op te schrijven wat de machine vertoont onder bepaalde (rij)omstandigheden, en daarmee naar een vakman te gaan, of het voor te leggen in dit forum.

tot slot;
door een veelheid van raadgevers komt iets goeds tot stand, dus zo ook de oplossing voor de problemen die zich bij je kunnen voordoen.

Veel succes allemaal.
8)
Ja ja dat kan DE BESTE overkomen, anders kan het MIJ niet overkomen.
Plaats reactie