Welke benzine?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
LANDINI
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 27 jun, 2005 11:33
Locatie: Herzele

Welke benzine?

Bericht door LANDINI »

Welke benzine doe je best in een grizzly660 van 95 of van 98 ? ik heb er altijd al ingedaan van 95 maar ik heb nog60 liter staan van 98 mag die daar ook in
grizzly 660
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 09 sep, 2005 21:57
Locatie: Ninove

Bericht door grizzly 660 »

hey
ik doe in de mijne (grizzly660) zowel 95 als 98 ik voel daar geen verschil van .
greetz
steefke
Quadrider
Quadrider
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 21 aug, 2005 14:22
Locatie: kèsing city

Bericht door steefke »

in 98 zit meer olie in beter voor de smering
stevo is nu steefke

[img]http://img499.imageshack.us/img499/3561/stev
en42al.jpg[/img]
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1412
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 17:47
Locatie: --
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

ik dacht dat je 95 en 98 niet bij elkaar mocht doen, maar wat kun je het best dan pakken 98 ?
Gebruikersavatar
tuumke
Quadrider
Quadrider
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 13:39
Locatie: Kinrooi

Bericht door tuumke »

98 heeft een hoger octaan getal dan 95 en dus eigelijk wat meer "pit".
Dit zul je niet zo zeer merken maar het verschil is er wel.

Het hangt er gewoon vanaf hoe je motor afgesteld staat en wat wordt voorgeschreven door de fabrikant.

Persoonlijk rij ik altijd en met alles met 98.

Grtzz
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
albrecht
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 03 jun, 2005 11:09
Locatie: De kustlijn van Ramsel

Bericht door albrecht »

Mij is door den dealer aangeraden: 98
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1412
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 17:47
Locatie: --
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

voor een blaster maakt dat denk niks uit of wel ?
VDC
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 69
Lid geworden op: do 15 sep, 2005 11:28
Locatie: Borgloon

Bericht door VDC »

Ik denk dat het voor een blaster nog meer uit maakt omdat die 2takt is?
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1412
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 17:47
Locatie: --
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

ja mar ik smeer zelf he doe er al een beetje meer in
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Bij een Blaster is het alleen nodig als je gaat poorten en je kop vlakt of je timing verandert.
Rik350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1413
Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
Locatie: Hagestein
Contacteer:

Bericht door Rik350 »

tuumke schreef:98 heeft een hoger octaan getal dan 95 en dus eigelijk wat meer "pit".Grtzz
stevo schreef:in 98 zit meer olie in beter voor de smering

Dit is allebei niet waar en die laatste is zelfs de grootste &ü!!$#!+ die ik ooit gehoord heb.

98 heeft idd meer octaan maar dit zorgt er gewoon voor dat de benzine minder snel zelfontbranding heeft door druk ofwel compressie.(Dit is overigens het principe van diesel)

Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire

98 tanken kan dan ook geen kwaad mengen ook niet. je kan het gewoon opmaken 96 is wel aan te raden omdat het simpelweg iets goedkoper is en 98 waarschijnlijk niet nodig is.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."

"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
yamahakodiak
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 16:42
Locatie: holland

Bericht door yamahakodiak »

96 :roll: je zal wel 95 bedoelen
yamaha grizzly 700fi
Gebruikersavatar
tuumke
Quadrider
Quadrider
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 13:39
Locatie: Kinrooi

Bericht door tuumke »

Rik350 schreef: Dit is allebei niet waar en die laatste is zelfs de grootste &ü!!$#!+ die ik ooit gehoord heb.

98 heeft idd meer octaan maar dit zorgt er gewoon voor dat de benzine minder snel zelfontbranding heeft door druk ofwel compressie.(Dit is overigens het principe van diesel)

Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire

98 tanken kan dan ook geen kwaad mengen ook niet. je kan het gewoon opmaken 96 is wel aan te raden omdat het simpelweg iets goedkoper is en 98 waarschijnlijk niet nodig is.

Bij nieuwe of vet getunede motoren is 98 daarom aan te raden omdat de benzine soms ontploft voor het gewenste tijdstip met de vonk dit heet pingelen of misfire
Waarom wordt dan soms "octane booster" gebruikt bij getunede motoren?

Dit bepaald wel degelijk mee hoe pittig de motor is want met benzine met te laag octaan getal gaat ie zoals jij zei "pingelen", wat vermogen verlies als gevolg heeft.
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja maar we hebben het hier niet over 98 of 95 gebruiken bij een motor die pingelt bij 95.
Dan moet je uiteraard 98 gaan gebruiken, en eventueel nog hoger. Tenminste als het aan de brandstof ligt en niet aan een verneukte CDI of slechte afstelling of wat dan ook.
Een motor die niet pingelt gaat inderdaad beter dan één die wel pingelt :mrgreen:

Het gaat hier over motoren die perfect hun ding doen met 95. En of die dan beter gaan worden van 98.

Het enige dat ik zeker weet is dat je portemonnaie meer zal afzien met 98 dan met 95.

Voor zover ik weet volg ik Rik hierin: 98 heeft volgens mij niet meer pit dan 95. Tot iemand me precies zegt waarom die 98 meer vermogen zou kunnen bieden dan 95, noem ik dat zever :mrgreen:


Wil je dus weten welke benzine je in je bak moet gieten, kijk dan effe naar je manual. Staat daar 95 en hoger, dan is 95 goed. Ik tank meestal 98, maar dit had andere redenen. Had ik 95 kunnen tanken dan smeet ik er 95 in (Z400).

Nu ik verander van compressie (naar 12.1/1) zal ik wel 98 moeten gebruiken. Verplicht dus, en anders op eigen risico.
White LTZ-450 - powered by MSD -
EXFSS
Quadrider
Quadrider
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 16 sep, 2005 10:19
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door EXFSS »

Idd 95, 96, 98, 100 of meer is het octaangehalte van benzine, en heeft te maken met zelfontbranding, let wel hoe hoger het oct. gehalte, hoe zuiverder de ontbranding, exacter, daarom worden er in getunde blokken hoger octaan gebruikt, heeft minder vrijving, de motor blijf een pak koeler, hoe koeler de blok hoe meer rendament, enz enz
je gaat met octaan niet smeren, dat doet de olie, vroeger zat er lood in die zorgde voor et smeren van de kleppen enz maar dat is ook al voorbij,
je gaat met 98 octaan een snellere reactie krijgen, maar dan moet je toch al veel ervaring hebben wil je dit voelen met een origineel blokje :wink:
bm suspension
Plaats reactie