MCCT Arrived
-
- Quad Expert
Gewoon op het gehoor. Klettert de ketting een beetje, dan zit die te los. Dus beetje aandraaien tot geluid weggaat en klaar is kees. Dan zit er nét genoeg spanning op de ketting.FOR FUN schreef:O,dank je,zeer duidelijke uitleg,maar het zelf afstellen vanaf nu doe je dat op zicht of zijn daar ergens toleranties van fabriek uit die moeten nageleefd worden?want een distributieketting zomaar op het gevoel gaan aanspannen is toch ook niet optimaal.
extra argument om de automatische spanner af te keuren:
in het begin (als de ketting nog nieuw is), is die veer volledig ingedrukt, en geeft die dus makkelijk bijna 2 keer zoveel spanning op de ketting als wanneer de ketting uitgerokken is en de veer van de automatische spanner dus een heel stuk ontspannen is. Dus je kan moeibij de ACCT moeilijk spreken van een perfect geregelde spanning op de ketting.
Om dan nog maar te zwijgen over het klikmechanisme. Als de ketting op een gegeven moment een piekrek ondervindt, dan klikt dat spel een tandje verder, en wordt die piekspanning aangehouden, tot de ketting weer meer rekt. Dan is er weer eens een moment dat de ketting heel even rekt, en weer een tandje verder... enzovoort tot ge uw ketting weer eens moogt vervangen.
Daarom heeft men een hydraulische spanner uitgevonden. Maar dat is nogal overkill voor onze compacte en lichte blokjes.
Dus doen we het maar manueel
White LTZ-450 - powered by MSD -
Goede oplossing inderdaad, maar begrijpbaar dat Suzuki voor de automatische gekozen heeft.
Beter een keer extra vervangen dan dat er n00bs zijn die de ketting uberhaupt niet spannen of te hard aandraaien.
Beter een keer extra vervangen dan dat er n00bs zijn die de ketting uberhaupt niet spannen of te hard aandraaien.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"