Onderhoud- & Technische Tips

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
BLUE BUCK
Quadrider
Quadrider

Bericht door BLUE BUCK »

Toch weer goed dat we Ivoman hebben om alles weer zo mooi uit te leggen met de nodige foto's en links erbij.

HARTELIJK BEDANKT
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

Z heeft standaard ook O-ringen en heeft 2 aftapbouten. 1 onder reservoir en 1 onder carter.
Ketting die versleten is kan je gaan meten hoever je schakels uit elkaar liggen, de rollen die teveel speling hebben of afgebroken. Een serieus uitgerokken ketting ga je zijdelings goed kunnen plooien.
Nog een tip: als je ketting neemt met slotje steek het slotje in de draairichting, dwz dat de plaats waar het slotje open is naar achter moet zitten. Dit is ter voorkoming als het slotje ergens happert die er niet afgeduwt kan worden. Indien je voor bv onderhoud ketting open doet met een slotje mag je het slotje nog 1maal gebruiken en dan een nieuw slotje steken. Speling van het slotje wordt dan te groot met risico dat die eraf springt.
Je hebt 2 soorten slotjes. 1 met bekken en 1 met uitsparing. Naar mijn gedacht wordt er altijd slotjes voor ketting van atv geleverd met een uitsparing. Die zijn beter of die met bekken.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

Wat ik eigenlijk ook belangrijk vind is de achterbrug en toestanden.
Als ik ga crossen controleer ik altijd nadien het 1 en ander.

Mensen met origineel achteras zou ik streepkes zetten op de moeren van de achteras en op de as zelf. Normaal gezien heb ik nog maar weinig gezien en gehoord dat die los komt maar het is niet slecht om dit te doen. Doe dit ook met brede achteras.
Plaats achterbrug op een verhoogd stabiel iets (blok hout bv). Neem de achterbanden vast, links en rechts, trek dan eens flink van links naar rechts. Doe dit een aantal keer en concentreer je op 'tikken'. Als je niets gewaar wordt beschou dit dan als OK. Voel je namelijk iets dat wijst op speling dan kan dit liggen aan:

- speling op de lagers achteras
- speling op de lagers achterbrug
- hubs die los zitten

Hubs die los zitten kan komen doordat je de veervloot vergeten te plaatsen hebt. Een 2e mogelijkheid is gewoon dat de hub volledig gelost is. Span die aan op moment en steek de coupil erin. Kom je dit nog tegen ook al zit de veervloot ertss dan kan je altijd blauwe loctite gebruiken om op de splines te doen. Dit heb ik nu ook gedaan (thx aan collega Fre).

Speling op de de lagers van achterbrug kan je gaan controleren door terug de banden vast te nemen en van links naar rechts bewegen. Verlicht de achterbrug en kijk of je de achterbrug ziet bewegen tov waar het bevestigd is. Mss gemakkelijk als je met 2 personen bent dan hoeft de 2e persoon enkel maar te voelen of die weg en weer beweegt.

Speling op de achteras zelf doe idem als hierboven maar dan kijk je naar de achteras of die beweegt. Als je strepen getrokken hebt op de moeren en achteras en je ziet dat de moeren niet verdraaid zijn kan het zijn dat de as zich een beetje heeft gezet (bij het monteren van bredere achteras bv). Span de moeren nog eens aan op moment. Komt die terug los dan moogde al beginnen denken aan versleten lagers of as die niet correct is.
Dit laatste had ik voorgehad met durablue. De as was namelijk niet correct waardoor lager teveel speling had en waarschijnlijk door trillingen en dergelijke telkens mijn moeren deed lossen.
Maar met dank aan Ralph zijn service is alles in orde gekomen.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ja idd, Sg6, goede tips! Doe ik ook altijd.

Voor elke wedstrijd of training altijd rijklaar maken dus wielen, voorterrein, bouten van het blok, schokkers, achterbrug, env. natrekken. Het voorkomt uitvallen en een hoop frustratie.

Om de 2 moeren op de achteras (die grote) doe ik altijd nog een laag ducktape.

En kijk om de zoveel tijd de dingen eens na die je normaal nooit doet zoals je stuur. Ik heb wel eens gehad dat ik op een Supermoto wedstrijd bijna met mn stuur in handen stond.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Stel, ik herbruik een olie filter en ik wil die toch eens reinigen voor ik die er terug instop. Hoe ga ik tewerk?
Blasty
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Blasty »

Alleen als het een herbruikbare is he :wink:

En bij de Yfz zitten er ook twee bouten voor de olie af te tappen ( olietank & carter ) :wink:
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Als het een wegwerp oliefilter is mag je die 1 x herbruiken.
Dus die zou men eens met een vod afkuisen en er gewoon weer instoppen.
Maar stel, ik wil die toch eens wat beter reinigen, welke tips krijg ik mee? :)
Blasty
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Blasty »

Ik heb een keer gelezen dat het met remmenreiniger kan, maar dat was geloof ik bij oliefilters van staal. Weet het niet zeker hoor!
ZJORS
Quadrider
Quadrider

Bericht door ZJORS »

een oliefilter kuisen????
oliefilter is toch ALTIJD wegwerp!
Spoorverbreders achteraan( self made)
velgen gedraaid vooraan
Boze blik voorkap (self made)
Nerfbars (Xtreme parts)
Van Hasselt uitlaatlijn!
Handbeschermers Powermadds
maier spartborden
zwarte velgen
bredere A-armen komen niet meer :s
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

ZJORS schreef:een oliefilter kuisen????
oliefilter is toch ALTIJD wegwerp!
niet altijd, je heb duurdere oliefilters die je kan schoonmaken en hergebruiken. Ik gebruik zelf K&N oliefilters. Snellere doorgang en fijner gefiltert. Kan je 2 oliewissels mee toe
hmmmmmm. eat me..
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Kijk op www.quadtuning.nl

Afbeelding

• Gemaakt van roestvrijstaal, gaat een leven lang mee.
• Kan schoongemaakt worden met remmenreiniger of gewoon in een sopje en is daarna weer als nieuw.
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

roestvrijsstaal en remmenreiniger
Vandaar, Blasty :)

Dus we staan nog even ver met een alternatief voor 't reinigen van wegwerpoliefilters...
Bartje 400
Quadracer
Quadracer

Bericht door Bartje 400 »

als ik mijn filter heb gekuist , en ingevet enz ,dan droog ik hem met een fohn (haardroger) dan hoef je geen 24 u te w8e :wink:
*lonestar +2" a-armen
* stalen remleidingen
*ohlins voorvering
*aangepaste achtervering
*renthal grips
*H-Race cut
*attack nummerkit
*eml stuur met bescherming mouse
*Maxis razr achterbanden
*inova banden
*execute zadelovertrek
*goldspeed veerhoezen
*pro disign
*krieger uitlaat
*k&n luchtfilter
enz enz...
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Bartje 400 schreef:als ik mijn filter heb gekuist , en ingevet enz ,dan droog ik hem met een fohn (haardroger) dan hoef je geen 24 u te w8e :wink:
schuimfilter of k&n filter :?:

let op bij k&n filter
6 ) Droog hints:
Droog altijd op natuurlijk wijze.
Schud, na de spoeling, al overtollig water af en laat natuurlijk drogen.
Gebruik GEEN luchtcompressor
Gebruik GEEN vuur
Gebruik GEEN haardrogers
Overdreven verhitting krimpt het katoene filtermateriaal.
Gecompresserde lucht blaast gaten in de filter.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik denk dat een wegwerpoliefilter niet te reinigen is. Misschien wat uitkloppen en wat uitspuiten, maar of dat echt werkt betwijfel ik.
Plaats reactie