welke landbouwquad?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
XeroX
Toeschouwer
Toeschouwer

welke landbouwquad?

Bericht door XeroX »

hallo,
ik heb dus een vraagje: ik zou graag met een quad op de rijden maar ben nog geen 18 (binnen 1,5jaar wel) dus zou ik direct een landbouwquad kopen, omdat ik geen geld wil geven voor een 50CC.
Maar hoe zit dit met de wetgeving? Mag ik dit wel verzekeren, moet mijn vader/moeder landbouwer zijn??
Alvast bedankt.

PS: zou ik voor een goede occasie gaan of voor de yamaha grizzly 125?
Laatst gewijzigd door XeroX op wo 18 jan, 2006 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Steffen
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Steffen »

je moet straks eens de zoekfunctie gebruiken, je zal al een pak meer vinden, ik ga je toch proberen helpen

je mag met een landbouwquad rijden vanaf je 16 jaar, maaar dan moet die ook ingeschreven zijn met een auto nummer plaat, je kan dit verzekeren en de verzekering zal lager liggen dan bij een moto plaat. je vader/moeder moet geen landbouwer zijn. het is niet zo dat je maar max 40 mag rijden, je moet je gewoon aan de snelheid houden die wordt aangegeven op de baan. Een helm is sinds kort ook verplicht op een landbouwquad.

ik zou niet voor de grizzly 125 gaan, want wanneer je wat ouder bent dan wordt deze te klein en ga je meer power willen, daarom zou ik voor een qoede occasie proberen gaan.

greetz
http://www.qc-xplode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

A new quad generation is born !
XeroX
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door XeroX »

Steffen schreef:je moet straks eens de zoekfunctie gebruiken, je zal al een pak meer vinden, ik ga je toch proberen helpen

je mag met een landbouwquad rijden vanaf je 16 jaar, maaar dan moet die ook ingeschreven zijn met een auto nummer plaat, je kan dit verzekeren en de verzekering zal lager liggen dan bij een moto plaat. je vader/moeder moet geen landbouwer zijn. het is niet zo dat je maar max 40 mag rijden, je moet je gewoon aan de snelheid houden die wordt aangegeven op de baan. Een helm is sinds kort ook verplicht op een landbouwquad.

ik zou niet voor de grizzly 125 gaan, want wanneer je wat ouder bent dan wordt deze te klein en ga je meer power willen, daarom zou ik voor een qoede occasie proberen gaan.

greetz
Heb idd de zoekfunctie al gebruikt, maar zag veel tegenstrijdigheden staan zoals bv. ouders moeten landbouwer zijn, kan je niet verzekeren en van de dingen.
Maar ik zag ook iets staan over getuigschrift dat je moet moet halen, wat houd dit precies in?
En zou ik mss een blaster kunnen inschrijven als lanbouwquad of is dit niet meer mogelijk want ik dacht dat dit kon?

grtz
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

om da getuigschrift te krijgen moet je normaal alleen een theoretisch examen afleggen, geen praktijk. dat getuigschrift geeft je het recht om met een landbouwvoertuig, o.a. een quad ingeschreven als landbouwvoertuig, van de hoeve naar het veld te rijden en terug. als je dus een kl*te flik tegenkomt zou hij daar wel over kunnen beginnen zagen als je niet kunt aantonen dat je echt naar een veld rijdt.
XeroX
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door XeroX »

ik ben dit tegen gekomen op mijn zoektocht
getuigschrift is vereist voor wie 16 jaar geworden is vanaf 1 september 2002: art. 90ter + art. 8,2,3°(wegcode)

Van de hoeve naar het veld en omgekeerd
Leeftijd 16 j. voor bestuurders van landbouwtrekkers, met of zonder aanhangwagen en van als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine ingeschreven voertuigen.
De maximaal toegelaten massa mag niet meer dan 15 ton bedragen.
21 jaar indien + 15 ton of 18 jaar met getuigschrift van vakbekwaamheid.

NIET van de hoeve naar het veld en omgekeerd
Leeftijd 18 j. Max. 7,5 ton
Leeftijd 21 j. + 7,5 ton of 18 jaar met getuigschrift van vakbekwaamheid.
Niet van toepassing indien geboren voor 1 oktober 1982
Dus mag ik niet met een landbouwquad rijden, tenzij ik hoeve-veld verkeer doe of 18 jaar ben :(

Iemand meer uitleg??

grtz
tanguycoryn
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door tanguycoryn »

kdacht dat je niet verder mag dan 20km vn je woonplaats, inschrijving is geen enkel probleem. als je hem inschrijft als landbouwquad mag je er me rijden vanaf je 16 je ouders moeten geen landbouwers zijn of zo, je kan elke quad inschrijven als landbouwquad dus de blaster ook.

als je hem inschrijft als motorvoertuig, dan moet je 18 zijn
XeroX
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door XeroX »

mss iemand die kan bevestigen dat vanaf 16 alleen hoeve-veld verkeer moet doen en vanaf 18 dan op de baan? ( waar je wilt)
yamahakodiak
Quadracer
Quadracer

Bericht door yamahakodiak »

ik heb me quad verzekerd als landbouw voertuig en een landbouw voertuig mag je in nederland besturen als je 16 bent
yamaha grizzly 700fi
Chuckie
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Chuckie »

Ik heb van mijn 16 tot mijn 18 met een blaster gereden met landbouwplaat. Heb geen examen gedaan, had wel brommerrijbewijs weet niet of dat iets uitmaakt, en laten verzekeren op mijn vader zijn naam (en die is geen landbouwer). Ik heb daar dus mee rondgereden, ben wel nooit tegengehouden, nooit ongeluk gehad en ik reed ook niet teveel op grote banen maar mij hebben ze wijsgemaakt dat alles in orde was en dit perfect legaal was. Heb nog paar vrienden die ng geen 18 zijn en die bollen ook rond met landbouwquad dus denk wel dat het geen probleem is. Als je voor een blaster zou willen gaan moet je wel een tweedehands kopen die als landbouw gehomologeerd is, een nieuwe blaster kan je niet meer laten homologeren als landbouwquad die is nu enkel en alleen moto.
blaster200
Quadrider
Quadrider

Bericht door blaster200 »

moet je dan geen tractorrijbewijs hebben omdat het een landbouwvoertuig is?? (bij een landouwquad)
|^^^^^^^^^^^^| |
| <<< Bavaria>>> | |"|,_____
|_..._..._...____===|=||_|__|..,]
(@)'(@)'(@)"""*| (@)(@)****(@)
kane
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door kane »

nee normaal ni
myn site www.quadblast.tk

Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
XeroX
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door XeroX »

k, het staat vast. ik zal dus een utility quad kopen, maar weet niet eht welke. ik heb wel een beperkt budget 5000€, dus zal het waarschijnlijk 2e hands worden
Steffen
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Steffen »

tanguycoryn schreef:kdacht dat je niet verder mag dan 20km vn je woonplaats, inschrijving is geen enkel probleem. als je hem inschrijft als landbouwquad mag je er me rijden vanaf je 16 je ouders moeten geen landbouwers zijn of zo, je kan elke quad inschrijven als landbouwquad dus de blaster ook.

als je hem inschrijft als motorvoertuig, dan moet je 18 zijn
een blaster kan je niet meer inschrijven als landbouwquad, tenzij je hem 2de hands kan kopen als landbouwquad (vroeger kon men hem wel als landbouwquad inschrijven) maar een nieuwe zal je niet meer kunne inschrijven als landbouwquad
http://www.qc-xplode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

A new quad generation is born !
matth
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door matth »

dus..... ik word 20 juni 16, en de yamaha kodiak staat ingeschreven onder mijn ma's naam als landbouwvoertuig, met een autonummerplaat, dus als ik rijbewijs B haal mag ik (in belgië) op de baan rijden??? :?
tanguycoryn
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door tanguycoryn »

je laat hem best niet op je ma haar naam verzekeren, als je een zwaar (of dodelijk) ongeval hebt kan dat veel problemen geven. je kan hem best op je eigen naam verzekeren :wink:
Plaats reactie