Bij een nieuwe quad vervang je de olie best binnen het uur (of na je eerste rit), omdat je dan met een grote hoeveelheid aan ijzervijlsel zit. Nadien hangt het er vanaf hoe intensief je hem gebruikt hebt.
keesie schreef:grote hoeveelheid ijzervijlsel ik weet niet wat jij met je quad uithaalt?
Weet ik veel, dat stond in mijn manual denk ik. Grote hoeveelheid moet je relatief zien, maar dat werd mij toch aangeraden omdat er bij het eerste gebruik nog wat rommel kon meekomen.
Als er ijzerbrokken in je eerste olie zitten zou ik ook het ergste bedenken. Ik had dezelfde vraag tot ik me bij verschillende mensen eens geïnformeerd heb. De eerste olie is gewild van mindere kwaliteit om de onderdelen goed in te lopen. Ik laat mijn eerste olie er 5 Tanks op (ongeveer 500km). Je bent sowieso in rodage en dan let je wat op wat je met je motor doet. Het thema kan echter van verschillende kanten bezien worden: als motorfan wil je steeds de beste en zuiverste olie voor je blok; als verkoper speel je een lange oliewisselinterval uit. Ik vind alleszins: liever eens teveel dan te weinig.
das waar van da ijzervijlsel
als ge de eerste dagen met uw quad gaat rijden moeten alle tandwielen nog op elkaar inlopen waardoor er ijzervijlsel vanaf komt daarom moet je na de eerste 5 A 10 uur de olie vervangen
yamaha tri-z schreef:das waar van da ijzervijlsel
als ge de eerste dagen met uw quad gaat rijden moeten alle tandwielen nog op elkaar inlopen waardoor er ijzervijlsel vanaf komt daarom moet je na de eerste 5 A 10 uur de olie vervangen
shit, ik heb nog nooit geen slijpsel uit mijn olie gehaald, zeker weer wat verkeerd gedaan