Raptor700 Quad
Ik had al eens gezocht op het forum naar de te gebruiken oliesoort en was tot de conclusie gekomen dat 10W40 Halfsynthetisch het meest gebruikt werd.
Ik heb nu mijn eerste service door een Yamaha Quad dealer laten doen en die heeft er 20W50 Mineraalolie opgedaan (Castrol GP)
Hij verklaarde me dat de koppeling (die ook in deolie draait) niet tegen de synthetiek kan en dat 20W50 beter is dan 10W40 in de zomer. Als je naar de viscositeitstabellen kijkt voor olie gaat 10W40 van -10 tot 40 en 20W50 van 0 tot 50. Daar ik bij -10°C toch nie rij stoort het me nie.
Is 20W50 nie dikker dan 10W40 om een betere smering bij hogere temperatuur te garanderen? Is die olie niet overdreven dik en enkel te gebruiken wanneer je bvb. in de woestijn gaat rijden? Draait mijn motor wel veilig met die olie die ik nu heb? Moet ik voor de winter toch overschakelen op 10W40?
20W50 Mineraalolie
-
- Quad Expert
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: ma 10 mei, 2004 11:15
- Locatie: das tezien wa weer da tis ;)
Re: 20W50 Mineraalolie
het is niet omdat je olie dikker is dat je daarom ook een betere smering hebt. dat is iets wat veel mensen denken maar is echt niet waar! we gaan het even extreem stellen en het uiderste nemen "vet" dit is was oorspronkelijk bij het vervaardigen ook olie maar door enkele ingrepen die er nu niet toe doen verkrijg je vet. ma da zou ik zeker niet in men blok kappen ik denk da uw smering op die moment 0,0 is. de raptor 660 (700 nog niet geweten) gaat na een tijd een beetje olie consumeren en wat doenz e dan om dit in te dijken dat is een dikkere olie gebruiken.DJR schreef: Raptor700 Quad
Ik had al eens gezocht op het forum naar de te gebruiken oliesoort en was tot de conclusie gekomen dat 10W40 Halfsynthetisch het meest gebruikt werd.
Ik heb nu mijn eerste service door een Yamaha Quad dealer laten doen en die heeft er 20W50 Mineraalolie opgedaan (Castrol GP)
Hij verklaarde me dat de koppeling (die ook in deolie draait) niet tegen de synthetiek kan en dat 20W50 beter is dan 10W40 in de zomer. Als je naar de viscositeitstabellen kijkt voor olie gaat 10W40 van -10 tot 40 en 20W50 van 0 tot 50. Daar ik bij -10°C toch nie rij stoort het me nie.
Is 20W50 nie dikker dan 10W40 om een betere smering bij hogere temperatuur te garanderen? Is die olie niet overdreven dik en enkel te gebruiken wanneer je bvb. in de woestijn gaat rijden? Draait mijn motor wel veilig met die olie die ik nu heb? Moet ik voor de winter toch overschakelen op 10W40?
en zolang je quad niet in de vrieskou buiten staat enkele dagen ga je met 10w40 nooit problemen kennen. van de moment da je blokje warm heeft smeert dat op en top.
let wel op als je volledig syntetische olie zou nemen (wat ik persoonlijk afraad) dan moet je er op letten dat er addytiven inzitten die het slippen van de koppeling bij natte koppelingen tegengaat anders verbrand je ze gewoon.
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 142
- Lid geworden op: di 13 sep, 2005 20:05
- Locatie: W-Vlaanderen & Bayern
Ik heb ondertussen nog wat Info gezocht, wat nagevraagd en de commetnaren op het forum gelezen. Na al deze kan ik enkel beamen wat geschreven worden is: 10W40 Halfsynthetisch is de meest bruikbare olie. 20W50 Mineraalolie kan ook maar:
- 20W50 is dikker, waardoor de koppelingsplaten neigen te plakken
- doordat 20W50 dikker is wordt het nogal eens gebruikt bij grote ééncilindermotoren die wat olie verbruiken
- Mineraalolie kan maar heeft het nadeel dat er na een lange tijd een pap in de motor achterblijft.
Het enige wat over de synthetische olieën waar blijkt te zijn is dat volsynthetische olie de koppelingen zou aantasten. Alhoewel zelfs dit afhankelijk is van koppeling tot koppeling.
De dealer die de olie er heeft ingekapt doet dit blijkbaar op voorschrift van Yamaha (Duitsland)? maar het overgrote deel van mijn bronnen bevestigd dit niet.
Daarom rij ik nu een tank of twee met die olie en kap er dan 10W40 Halfsynthetisch op. Castrol heeft zo speciale olie voor Offroad moto's en quads op de markt. Heeft er iemand ervaring met deze olie?
- 20W50 is dikker, waardoor de koppelingsplaten neigen te plakken
- doordat 20W50 dikker is wordt het nogal eens gebruikt bij grote ééncilindermotoren die wat olie verbruiken
- Mineraalolie kan maar heeft het nadeel dat er na een lange tijd een pap in de motor achterblijft.
Het enige wat over de synthetische olieën waar blijkt te zijn is dat volsynthetische olie de koppelingen zou aantasten. Alhoewel zelfs dit afhankelijk is van koppeling tot koppeling.
De dealer die de olie er heeft ingekapt doet dit blijkbaar op voorschrift van Yamaha (Duitsland)? maar het overgrote deel van mijn bronnen bevestigd dit niet.
Daarom rij ik nu een tank of twee met die olie en kap er dan 10W40 Halfsynthetisch op. Castrol heeft zo speciale olie voor Offroad moto's en quads op de markt. Heeft er iemand ervaring met deze olie?
-----------------
RAPTOR RULES
-----------------
RAPTOR RULES
-----------------
olie
Ik gebruik voor mijn Raptor 660 de Q8 MOTO SBK Racing 10W50. Dit is een vol synthetische olie met additieven voor o.a. de natte koppeling (JASO Norm).
De (semi) synthetische olien zijn in vergelijking met mineraalolien beter geschikt voor hoger belaste motoren. De belastbaarheid van de synthetische olie is hoger en daarmee kun je dunnere olie gebruiken (lagere SAE-Klasse), wat de wrijving vermindert en het effektieve vermogen van je motor dus verhoogd )). Opgelet: de synthetische olie bied maar vanaf een bepaald toerental voordelen in wrijving. Daaronder en dus ook bij het starten is de mineraalolie indien een hogere SAE klasse, duidelijk beter. Maar wie rijd er nu bij bv. 1500rpm... Tevens bied de synthetische olie een hogere resistentie tegen corrosie, roetaanslag, enzomeer.
De (semi) synthetische olien zijn in vergelijking met mineraalolien beter geschikt voor hoger belaste motoren. De belastbaarheid van de synthetische olie is hoger en daarmee kun je dunnere olie gebruiken (lagere SAE-Klasse), wat de wrijving vermindert en het effektieve vermogen van je motor dus verhoogd )). Opgelet: de synthetische olie bied maar vanaf een bepaald toerental voordelen in wrijving. Daaronder en dus ook bij het starten is de mineraalolie indien een hogere SAE klasse, duidelijk beter. Maar wie rijd er nu bij bv. 1500rpm... Tevens bied de synthetische olie een hogere resistentie tegen corrosie, roetaanslag, enzomeer.