100 bar:bertmat schreef:Fré, als de complete oliecapaciteit koeler wordt, dan zal de druk toch zowel voor als na de pomp veranderen zeker?
Net zoals bij de koelvloeistof zorg je er volgens mij best voor zo weinig mogelijk restricties te crëeren, zodoende zal een goed gekozen oliekoeler geen onnodige supplementaire oliedruk opleveren!
Akkoorrd?
Groeten, Bert.
PS: smering van een verbrandingsmotor haalt geen 100bar denk ik
nee akkoord bert, maar ik vraag me af wat de relevantie van dit zinnetje is?
oliecapaciteit koeler, drukverandering. Voor jou klinkt het logisch, maar er zouden heel wat redenen kunnen zijn waarom je zo redeneert. Kan je iets duidelijker zijn? Heb het al vermeld dat het kan te maken hebben met viscositeit, maar zolang ik niet weet waar je naar toe wilt begrijp ik er niet veel van.
voor de rest ga ik akkoord
No Limit YFZ schreef:Quad Forum Benelux Research Team
Niko, mbt tot je drukmeter: misschien hier wat onpraktisch maar vind het toch het vermelden waard: een lange dunne slang die je omhoog houdt waarin de vloeistof onder druk kan stijgen kan je veel vertellen over de druk: in geval van water is 1 meter water bij zeer goede benadering 0,1 bar. Oliedruk in een quadmotortje draait volgens mijn service manual rond de 0,3-0,4 bar, dus een meter of 3-4. Olie is geen water, maar dat scheelt dan een factor (laat ons zeggen 1,5 weet het niet vanbuiten).
Zelfde kan je doen door een darm van een kraantje te voorzien, en dan te zien hoeveel de lucht comprimeert. Hieruit kan je ook heel eenvoudig de druk halen. Dit gaat ook voor hogere drukken, en de opstelling is niet zo hoog.
Dit is natuurlijk afro-engineering, en misschien ware het makkelijker van Bert zijn tip te volgen, maar wilde het toch even zeggen voor geval je ooit eens ergens een druk moet meten en je hebt niet veel tijd of materiaal.
Dit zijn toch zaken die wij op ons werk doen als we in the middle of nowhere herstellingen uitvoeren.


