Kleppen afstellen ?
Kleppen afstellen ?
Ik had eens een vraag , moeten de kleppen van een Raptor 700 geregeld worden bij het éérste of tweede onderhoud ?
heb ik eens horen vertellen en vroeg het me af omdat ik zelf onderhoud doe .
Bedankt alvast
heb ik eens horen vertellen en vroeg het me af omdat ik zelf onderhoud doe .
Bedankt alvast
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
R660 en Grizzly verliepen kleppen vrij rap, wat op zich geen drama is maar je verliest er wel power door doordat je compressie verliest. Eens controleren en indien nodig aanpassen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Klepspeling
Hi,
het is aan te bevelen je klepspeling na ca. 500 a 1000 km te controleren en eventueel bij te regelen. Desnoods nog eens na 2000 km checken. De aanbevolen klepspeling (marge) staat in de service manual (uitlaatklep steeds meer speling als inlaat, omwille van de uitzetting door de hete uitlaatgassen).
Het is zo dat bij een nieuwe motor de klepzittingen en kleppen nog niet “ingelopen” zijn. Dit wil zeggen dat je klepspeling bij een nieuwe motor maximaal is! Van zodra je uw nieuwe motor inloopt, vermindert de klepspeling geleidelijk aan, maar zal zich dan na x-aantal bedrijfsuren stabiliseren. Hierdoor gaan je in-/uitlaatkleppen nu iets vroeger open en later toe (zoals het effect van bredere inlaatnokken, wat normaal gezien goed is voor hoog vermogen, maar slecht is voor het koppel bij lage toerentallen - klepoverlap wel niet meegerekend). Met de kleine klepspeling bereiken ze ook hun maximale slag, wat uiteindelijk goed is voor veel vulling bij hoge toerentallen, dus hoog vermogen . Dus het doel is je klepspeling klein te houden (optimale cilindervulling bij hoge toerentallen)! Het probleem is echter dat als de klepspeling te klein wordt, de kleppen kunnen blijven openstaan. Dit doordat de klepsteel bij hoge temperaturen uitzet en dan eventueel op de basis van het nokkenasprofiel loopt! In deze situatie zal je vermogen verminderen, doordat de wrijvingsweerstand van je motor vergroot en de cilindervulling weer vermindert (zelfs meer uitlaatgasrecirculatie = slecht!). Maar nog belangrijker is, dat je nokken inslijten en je kleppen verbranden! Dit zorgt dus voor een kapitale schade van uw motor!
DUS: klepspeling niet te groot omwille van minder vermogen, maar ook niet te klein omwille van kans op motorschade (marge in Service Manual)!
Uw kleptiming en klepspeling hebben geen invloed op uw compressieverhouding, maar wel o.a. op de cilindervulling (afh. van het toerental en de last) wat de compressiedruk beïnvloed.
Tip: zorg ervoor dat uw motor proper is voordat je het kleppendeksel opent. Tevens voorzichtig en rustig werken, zodat er geen schroefjes of dergelijks in uw cilinderblok valt. Daarmee kun je u veel miserie sparen. Kleppen instellen is anders “a piece of cake”! Veel plezier
het is aan te bevelen je klepspeling na ca. 500 a 1000 km te controleren en eventueel bij te regelen. Desnoods nog eens na 2000 km checken. De aanbevolen klepspeling (marge) staat in de service manual (uitlaatklep steeds meer speling als inlaat, omwille van de uitzetting door de hete uitlaatgassen).
Het is zo dat bij een nieuwe motor de klepzittingen en kleppen nog niet “ingelopen” zijn. Dit wil zeggen dat je klepspeling bij een nieuwe motor maximaal is! Van zodra je uw nieuwe motor inloopt, vermindert de klepspeling geleidelijk aan, maar zal zich dan na x-aantal bedrijfsuren stabiliseren. Hierdoor gaan je in-/uitlaatkleppen nu iets vroeger open en later toe (zoals het effect van bredere inlaatnokken, wat normaal gezien goed is voor hoog vermogen, maar slecht is voor het koppel bij lage toerentallen - klepoverlap wel niet meegerekend). Met de kleine klepspeling bereiken ze ook hun maximale slag, wat uiteindelijk goed is voor veel vulling bij hoge toerentallen, dus hoog vermogen . Dus het doel is je klepspeling klein te houden (optimale cilindervulling bij hoge toerentallen)! Het probleem is echter dat als de klepspeling te klein wordt, de kleppen kunnen blijven openstaan. Dit doordat de klepsteel bij hoge temperaturen uitzet en dan eventueel op de basis van het nokkenasprofiel loopt! In deze situatie zal je vermogen verminderen, doordat de wrijvingsweerstand van je motor vergroot en de cilindervulling weer vermindert (zelfs meer uitlaatgasrecirculatie = slecht!). Maar nog belangrijker is, dat je nokken inslijten en je kleppen verbranden! Dit zorgt dus voor een kapitale schade van uw motor!
DUS: klepspeling niet te groot omwille van minder vermogen, maar ook niet te klein omwille van kans op motorschade (marge in Service Manual)!
Uw kleptiming en klepspeling hebben geen invloed op uw compressieverhouding, maar wel o.a. op de cilindervulling (afh. van het toerental en de last) wat de compressiedruk beïnvloed.
Tip: zorg ervoor dat uw motor proper is voordat je het kleppendeksel opent. Tevens voorzichtig en rustig werken, zodat er geen schroefjes of dergelijks in uw cilinderblok valt. Daarmee kun je u veel miserie sparen. Kleppen instellen is anders “a piece of cake”! Veel plezier
Re: Klepspeling
klepspeling en kleptiming hebben wel degenlijk met compressie te makenRVdB schreef:Hi,
het is aan te bevelen je klepspeling na ca. 500 a 1000 km te controleren en eventueel bij te regelen. Desnoods nog eens na 2000 km checken. De aanbevolen klepspeling (marge) staat in de service manual (uitlaatklep steeds meer speling als inlaat, omwille van de uitzetting door de hete uitlaatgassen).
Het is zo dat bij een nieuwe motor de klepzittingen en kleppen nog niet “ingelopen” zijn. Dit wil zeggen dat je klepspeling bij een nieuwe motor maximaal is! Van zodra je uw nieuwe motor inloopt, vermindert de klepspeling geleidelijk aan, maar zal zich dan na x-aantal bedrijfsuren stabiliseren. Hierdoor gaan je in-/uitlaatkleppen nu iets vroeger open en later toe (zoals het effect van bredere inlaatnokken, wat normaal gezien goed is voor hoog vermogen, maar slecht is voor het koppel bij lage toerentallen - klepoverlap wel niet meegerekend). Met de kleine klepspeling bereiken ze ook hun maximale slag, wat uiteindelijk goed is voor veel vulling bij hoge toerentallen, dus hoog vermogen . Dus het doel is je klepspeling klein te houden (optimale cilindervulling bij hoge toerentallen)! Het probleem is echter dat als de klepspeling te klein wordt, de kleppen kunnen blijven openstaan. Dit doordat de klepsteel bij hoge temperaturen uitzet en dan eventueel op de basis van het nokkenasprofiel loopt! In deze situatie zal je vermogen verminderen, doordat de wrijvingsweerstand van je motor vergroot en de cilindervulling weer vermindert (zelfs meer uitlaatgasrecirculatie = slecht!). Maar nog belangrijker is, dat je nokken inslijten en je kleppen verbranden! Dit zorgt dus voor een kapitale schade van uw motor!
DUS: klepspeling niet te groot omwille van minder vermogen, maar ook niet te klein omwille van kans op motorschade (marge in Service Manual)!
Uw kleptiming en klepspeling hebben geen invloed op uw compressieverhouding, maar wel o.a. op de cilindervulling (afh. van het toerental en de last) wat de compressiedruk beïnvloed.
Tip: zorg ervoor dat uw motor proper is voordat je het kleppendeksel opent. Tevens voorzichtig en rustig werken, zodat er geen schroefjes of dergelijks in uw cilinderblok valt. Daarmee kun je u veel miserie sparen. Kleppen instellen is anders “a piece of cake”! Veel plezier
zet maar eens een gradenschijf op je nokkenas
1 keer meten met de kleppen op juiste speling
en 1 keer meten met te veel speling op de kleppen
je zal zien dat de timing anders is
en meet ook de compressie alle twee de keren maar eens
je zal alleen de autodecompressor moeten blokkeren
-
- Quadrunner
- Berichten: 528
- Lid geworden op: ma 19 sep, 2005 08:19
- Locatie: Gent