ik duwde daarstraks eens tegen mijn voorwielen en ze bewogen op een manier dat ik niet wou
ik nam het wiel af en verwijderde de remklauw. als je dan de hub in je handen neemt waar je wiel op gemonteerd staat dan kan je dat bewegen net alsof er speling op de lagers zit.
nu deed ik die centrale bout los maar durf die "mouchkes" die de lagers van vuil beschermen er niet uithalen.
zit het probleem in de lagers of kan dat ook iets anders zijn?
mensen die dit al hebben meegemaakt gelieve ens raad te geven en hoe kan je dit oplossen?
yamahakodiak schreef:dat probleem heb ik ook wel eens gehad bij een vorige quad dat waren toen ook de lagers nieuwe lagers erin gezet en het was weer verdwenen
ja ok maar kan je dit zelf doen? of is het een zodanige klempasing?
die mouchkes dat je van spreekt moogde al direct richting vuilbak gooien. Die zijn niets waard en vooral waar jij rij (offroad) gaan die 1 keer het vuil tegen houden en nadien niet meer doordat ze stuk gedraaid zijn.
Hoe verwijder je die? Wel plaats grote schroevendraaier onder da mouche zodat en duw maar op de schroevendraaier.
Waar ik ff ga op wijzen dat is wanneer je wiel al zoveel speling heeft dat dit niet al te goe kan betekenen voor je askes waar de hub op zit. Meet eens met schuifmaat op de plaats waar de lagers zitten.
Ik vervang die preventief.
Mijne maat daarentegen wacht altijd tot het stuk gaat en ik moet zeggen hij had geen speling op het wiel en je voelde geen echte slijtage tot je de hub in handen had! De lagers zaten soms vast en de as waarop de hub zit is een heeeeel klein beetje ingesleten maar binnen toleranties zou ik zeggen.
Kostprijs voor al die lagers schat ik om en bij de 25 euro dichtingen inbegrepen. Kost eigenlijk niet veel geld om dit om het anderhalf jaar te vervangen om op safe te spelen.
Of de lagers nadien van betere kwaliteit zijn? Ja die zijn ze zeker. Ik heb voor het eerst de lagers vervangen door het type RSH en dit zonder nieuwe dichtingen alhoewel die wel moesten vervangen worden want die gapte een beetje. Toen diende mijn quad nog als duikboot en al die toestanden en afspuiten met hogedruk kijk ik niet achter om erop te spuiten. Na 1j heb ik de lagers vervangen en die waren nog gelijk nieuw (ieder weekend gaan rijden). Vertoonden geen happeringen. Dus hiervan kun je uit gaan dat je safe zit voor anderhalf jaar 2j.
indien je in het bezit bent van doorslagen moet je op de lager rondom rond kloppen. Verschiet niet, ze zitten goe vast.
Met skf setje gaat dit vlot maar je moet er ook eerst 1 verwijderen om dan de 2e met een goeie slag op zijn voorhoofd erdoor te meppen met dit setje.
Geen vet vergeten bij het monteren. Steek maar de hele kammer vol. Er komen daar wel geen belastingen maar dit houd dan het water tegen.
Ik zou in ieder geval de hubs eerst op een kookplaatje leggen,
zodat ze goed heet zijn. De lagers vallen er dan bijna vanzelf uit. Als je met een drevel gaat slaan, wordt het gat steeds groter en groter, omdat je steeds het lager wat kantelt. Als de hubs nog heet zijn kan je meteen de nieuwe erin laten vallen. Wel eerst af laten koelen voordat je de afdichtingen monteerd!
To finish first, you first have to finish
VLS KTM 560
jaja dat was ik vanplan. vroeger als ik met die modelbouw motorkes da deed dan legde ik de motor op de kookplaat en de nieuwe lagers enkele min in de diepvriezer dan vielen ze er vanzelf in. maar ik vroeg me gewoon af of het een gelle klempassing was. dat blijkt niet tezijn dus heb er alle vertrouwen in dat het lukt.