Op de site staat vooraan, maar achteraan gaat inderdaad ook.
Ik heb net een XN14 gekocht, dus hier mijn kleine review (foto's en geluidsfragment volgen misschien).
Kostprijs
€80
Inhoud verpakking
- Handleiding in verschillende talen, waaronder Nederlands
- Opbergtasje
- Extra batterijen (goed voor 8 maanden extra)
- 3 sleutels
- Imbussleutel om het slot te openen
- Slot met vooraf geïnstalleerde batterijen
Gebruiksvriendelijkheid
Zeer goed, alles wijst zichzelf uit. Het alarm staat enkel op 'aan' als het slot over een remschijf wordt geschoven. Vooraleer het alarm afgaat, hoor je nog 2 biepjes. Soms hoor je diezelfde biep als je het slot eraf haalt, maar het alarm stopt onmiddellijk als er geen remschijf tussenzit. Als je het slot er terug opzet, heb je 5 seconden vooraleer het alarm terug aangaat.
Batterijen vervangen is iets vervelender, omdat het alarm aanspringt vanaf je de alarmmodule uit het slot haalt (systeem van een winkeldeurbel, door de module eruit te halen is er geen contact meer met de reflector). Omdat het altijd even prutsen is vooraleer die batterijen eruit komen, gaat het alarm gegarandeerd af. Ook bij het herinstalleren van de batterijen zit je met hetzelfde probleem.
Waarom XN14 ipv XN10
De XN14 werkt ook met de andere sloten van Xena. Zo is er bv. een kettingslot (als je je quad verankert) waar de XN14 dienst doet als slot zelf. De XN10 past hier spijtig genoeg niet op.
Nadelen
Tot nu toe zie ik maar één GROOT nadeel en dat is dat deze sloten ontworpen werden voor moto's met grote remschijven. Als het slot is geïnstalleerd, is het normaal gezien niet mogelijk om de imbussleutel te gebruiken. Bij kleinere schijfremmen (zoals die van mijn quad) is dit helaas wel mogelijk. Nu weet ik niet of het een standaard imbussleutel is of niet, maar je kan dus heel voorzichtig het dekseltje losvijzen, de module afdekken met een handdoek (geluid wordt dan serieus gedempt) en de batterijen eruit halen. Dan wordt het weer makkelijker om de quad te stelen, zonder geluid te maken.
Nog een nadeel is dat de geluidsdruk dan misschien wel hoog is (110dB), de geluidssterkte valt eerder tegen. Een uitlaat van 107dB (helft geluidsdruk) hoor je toch van veel verder. Dit alarm werkt dus goed in het openbaar, maar als je niet in de kamer naast je quad slaapt, ga je er weinig van horen. Het geluid is wel zo schel dat het bijna niet te verdragen is voor je oren, maar voor mijn part had het 120dB mogen zijn.
En een laatste ding, ik zou er als ontwerper voor gezorgd hebben dat de module enkel te demonteren is als het slot openstaat en dat de module automatisch afspringt als het slot terug opengaat. Zo zit je niet met problemen bij het vervangen van de batterij.
Conclusie
Ik heb een beetje gemengde gevoelens over dit slot (als je het stukje hierboven leest, zijn er dus meer grote nadelen). Voor de toch wel dure aankoopprijs had ik er eerlijk gezegd meer van verwacht. Maandag ga ik dus ook terug naar de winkel om te zien of er geen beter alternatief is, ditmaal ook voor kleinere remschijfen. Naar verluid heeft Oxford ook een dergelijk slot, maar eentje dat gekeurd is tegen diefstal.