Veertje

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Veertje

Bericht door Domi »

Vandaag vraag gekregen van ne kameraad. Zijn motorolie moest vervangen worden, dus eerst oude olie eruit gelaten, schroef er terug vanonder op gezet en nieuwe olie bijgekapt. Met het wegkiepen van de oude olie, bleek dat hij vergeten was dit veertje terug te zetten:

Afbeelding

Doordat de schroef wel errug vast zat, heeft hij ze met proberen los te draaien, dul gedraaid, mat als resultaat dat hij de schroef vanonder zijn motorblok er niet meer uit krijgt :verymad:
Nu was zijn vraag of het absoluut noodzakelijk is om dit terug te steken, of dat hij kan wachten tot bij de volgende verversing om dan de schroef er op één of andere manier terug uit te krijgen en dit veertje/filtertje terug te steken? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn als hij nu gewoon zonder rijdt?
Laatst gewijzigd door Domi op zo 30 jul, 2006 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfredo
Quadracer
Quadracer

Bericht door Alfredo »

Bedoel je met deze veer het oliefiltertje?
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Tja, ik weet niet of ik het juist verwoord heb. Hij zei me dat dit er met de oude olie eruit te halen bijzat. Dus ik veronderstel dat dit onderin het motorblok zat op de plaats waar je die grote schroef losdraait om de oude olie eruit te halen?
la parka
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door la parka »

als die gaas die ik zie zitten je oliefiltertje is zou ik deze wel terug plaatsen hoor

mss kan je de bout warm stoken of mss dat die er met een goed warm gelopen blok wel afgaat.
best is zon blokkeerbare kraaibekstang(exacte naam week ni)te nemen en dan zal het wel lukken hoor;)

heb dit in het verleden ook veel meegemaakt met men vw kevers, dat de bouten dol draaide of de bout stuk was en 9/10 keer lukte het met deze methode ;)
http://www.slijkpalingen.forumup.be

http://www.slijkpalingen.com

sponsored by Quadfun and PC Service Hagers
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door epix no-fear »

noemen ze een sokken tang :)
door er tegen aan te duwen grijpt deze zich zelf steeds beter vast
CustomCoatingsHelvoirt
Alfredo
Quadracer
Quadracer

Bericht door Alfredo »

Een Vice-Grip?
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

een moordenaar? vice grip? sokketang? wat voor tang is dat?
hmmmmmm. eat me..
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat veertje komt uit de onderkant van het blok :? Dat is het veertje dat het olie filter op z'n plek houd, of bedoelde je dat? Als het olie filter niet goed op zijn plek gehouden wordt dan loopt alle 'vieze' olie langs het filter, dus nee, niet mee wachten.
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Inderdaad, is het veertje dat het filtertje op zijn plaats moet houden. Dat gaas wat jullie erin zien is een soort filtertje. Nu is zijn vraag nog wat het voor gevolg kan hebben indien hij het niet terugsteekt en er gewoon mee verder rijdt tot de volgende olieverversing? Dan laat hij de schroef ook in 1 keer vervangen. Kan het zoveel kwaad dan? Ik bedoel, kan het zo een grote gevolgen hebben als je zonder rijdt? Tuurlijk heeft alles in een motor nut voor iets, maar zo een klein vingerhoedje? :s Bv, vastloper ofzo? Ik probeer die jongen dit ook duidelijk te maken met wat gevolgen het zou kunnen geven indien dit niet (onmiddellijk) terug gezet wordt...
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

voor hetgeen olie kost zou ik niet wachten en nu opnieuw verversen.
Waarschijnlijk zal het niet veel kwaad kunnen, maar moest er toch wat ijzervijlsel in je bak zitten kan je wel eens zware stukken krijgen.
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Heeft dit veertje misschien betrekking op de oliepomp? Misschien geen goede/geen smering als het er niet inzit?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Zit het hele veertje er niet in of alleen dat kleine gouden filtertje?
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Het gaat over het veertje en het gele filtertje...
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Het veertje houd het filter op zijn plek, als deze er niet in zit dan ligt het filter los en loopt alle olie gewoon langs het filter.
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

...met eventueel welk resultaat? :shock:
Plaats reactie