Prijs
€89
Inhoud verpakking
- Slot
- Opbergtasje
- Imbussleutel
- Batterijen (1 set, reeds geïnstalleerd)
- Handleiding
- Kabel
- 2 sleutels
Het slot voelt zeer stevig en robuust aan en is mooi afgewerkt. Het sleutelgat is afgedekt met een klepje, de batterijen en module worden op hun plaats gehouden door een vijs en de sluitpin zelf. Deze U-vormige pin heeft bovenaan een rubberen afdeklaag om je frame niet te beschadigen en kan op 2 manieren in het slot gestoken worden. Door de pin met de gele kant op de plaats van de pijl te steken, gaat het alarm aan, anders is het een gewoon slot. Net zoals bij het Xena slot heb je 5 seconden vooraleer het alarm effectief begint te werken en dit wordt aangeven door een geluidssignaal. De gevoeligheid is vergelijkbaar met de laagste stand van de XN14, het alarm zal dus niet afgaan als je het slot met de sleutel opent. Het alarmsignaal zelf bedraagt 100dB, maar is zeer moeilijk te vergelijken. Ik heb het gevoel dat beiden ongeveer even luid zijn, maar de XN14 maakt een iets scheller geluid.
Het vervangen van de batterijen is hier beter uitgedacht, omdat je de pin en de vijs moet verwijderen. Het alarm gaat ook niet af, in tegenstelling tot mijn vorige slot.
Voordelen ten opzichte van de XN14
- Omdat dit slot een U-vorm heeft, kan het ook gebruikt worden met de meeste gewone kettingsloten. Er is dus geen adaptor nodig, zoals bij de Xena sloten.
- Het alarm kan aan- en uitgezet worden, wat zeker handig is voor de levensduur van de batterijen.
- De alarm module kan niet zomaar losgekoppeld worden.
- Hoewel de gele kabel te kort is als je het slot op je achterste remschijf zet, kan het handig zijn voor motorijders.
- Niet zo gevoelig voor beweging/tilten (zelf openen van het slot), minstens even gevoelig als je er een tik tegengeeft.
- Het alarm is in theorie stiller.
- Er zitten geen extra batterijen bij.
- Er zit 1 reservesleutel bij, in plaats van 2.
- Het slot is iets duurder.
- Ik denk niet dat het door Tatcham gekeurd werd, het heeft enkel het SRA keurmerk.
Ik ben blij dat ik mijn slot ingewisseld heb voor het MiniMax alarm, hoewel het niet van Oxford is (buiten de prijs verschillen ze niets, maar Oxford werd gekeurd door Tatcham). Misschien is het puur psychologisch, maar ik heb het gevoel dat mijn quad veiliger is met dit slot. Het grootste voordeel is dat je het als schijfremslot kan gebruiken als je je quad ergens parkeert en als extra beveiliging bij het verankeren in je garage. Voor de rest komen de sloten grotendeels overeen, je kan ze beide in het tasje aan je frame bevestigen, de prijs is ongeveer hetzelfde en ze maken een hels lawaai als iemand niet met zijn poten van je quad kan afblijven.