● Controleer eerst en vooral de tandwielen
● Vraag na welk bouwjaar en controleer dit op de papieren & ga na of het kadernummer op het chassis klopt met het kadernummer op de papieren!
● Test de motor op gehoor:
- Zorg dat de motor koud staat wanneer je hem test. Vraag de verkoper hem niet warm te laten draaien als je komt bezichtigen.
> Rijdt hem zachtjes warm en luister op abnormale geluiden
> Test hoe het met de cilinder en de piston gesteld is:
Sta stil, zet je in derde, geef wat gas en laat de koppeling stilletjes aangrijpen, en vertrek zo zachtjes. Als er wat mis is in de cilinder zul je het dan wel horen daveren en abnormaal trillen (meestal lagers die ook stuk zijn als ie dat doet)
> Ga eens goed in hoge toeren
● Voel of gas en koppeling soepel gaan
● Test de remmen (en remblokjes als mogelijk). Eens vragen of er nieuwe remblokken op zitten kan ook geen kwaad.
● Controleer of alle lichten en schakelaars goed werken.
● Controleer of alles mooi recht staat:
- Zet de quad eens op een vlak gedeelte van de weg met de wielen recht vooruit, ga voor de quad staan en controleer of alles recht staat, kader, bullbar, voetsteunen, plastiek. Doe dit achteraan ook eens.
● Vraag of hij goed onderhouden werd;
- luchtfilter regelmatig gereinigd? alsook olie en dergelijke regelmatig vervangen?
● Test de veringen door op de quad te gaan staan en je voorrem in te duwen en is goed naar voor en naar achteren te duwen.
● Controleer blootliggende bekabeling
● Controleer het kader op scheurtjes: achterbrug, A-armen en de kader zelf
● Vraag goed na welke nafte er gebruikt wordt
Schrijf het allemaal op een papiertje neer of print dit uit als je een quad gaat bezichtigen.
Nog tips, opmerkingen? Post ze maar.